سرویس: سیاسی
کد خبر: 79489
|
12:24 - 1397/10/07
نسخه چاپی

یادداشت؛

فتنه 324 هزار میلیارد تومانی سال 88 در ذهن میلیون ها ایرانی ماندگار خواهد شد

فتنه 324 هزار میلیارد تومانی سال 88 در ذهن میلیون ها ایرانی ماندگار خواهد شد
اردوکشی های خیابانی سال 88 بعد از انتخابات ریاست جمهوری را یادتان هست که با تحمیل خسارت به اموال عمومی و خصوصی آغاز شد به استنادگزارش شهرداری تهران، در این فتنه بیش از 63 میلیارد تومان به اموال عمومی تهران خسارت وارد شد و علاوه بر این تعداد 11 بانک دولتی و خصوصی و موسسه اعتباری در حوادث اغتشاشات آن سال مورد تخریب و آتش‌سوزی واقع شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، مهدی همتی فعال رسانه اقتصادی و سیاسی در یادداشتی در آستانه 9 دی ماه بر خسارات به جای مانده از فتنه 88 و بصیرت و اگاهی ملت غیور و همیشه بیدار ایران اسلامی پرداخته است.

همتی در یادداشت خود آورده است؛ فتنه ای که پرخسارت‌ترین فتنه پس از انقلاب اسلامی بشمار می رود باید این فتنه را برای همیشه در تاریخ ثبت و جریانات این فتنه را برای همیشه ضبط کرد تا عبرتی باشد برای آیندگان که چگونه با دست های شیطانی از خارج و داخل کشور توانستند خسارتی جبران ناپذیری را به اقتصاد و صادارت کشور در آن زمان وارد کنند.

نهم دی ماه را باید مبارک دانست بخاطر درس‌ها و عبرت‌هایی که از حوادث سال 88 به جای ماند و 9 دی را باید بزرگ‌ بداریم برای پیشگیری از فتنه‌های بعد یا مواجهه با فتنه‌های در حال انعقاد که مقام معظم رهبری پیشاپیش بیدار باش آن را در همین روزهای گذشته به آن اشاره فرمودند؛بیدار باشی که مقام معظم رهبری دادند را باید جدی گرفت چرا که هنوز دود این فتنه از سال 88 بر فراز آسمان آبی کشور و در ان سوی از مرزها هنوز به چشم دیده و صدای شعله های آن هنوز به گوش شنیده می شود.

«عهد دی‌» خط بطلانی بر تمام فتنه‌انگیزی‌های 8 ماهه جریان فتنه بود و نشان داد که در دفاع از حریم «ولایت» گرمی و سردی ایام رنگ می‌بازد و هرم داغ واپسین روزهای بهار با باد سرد آغازین روزهای زمستان دست در دست هم حماسه می‌سرایند.


نهم دی‌ماه 88 نه یک روز بلکه یک سال بود، یک سال که تمام حق بر تمام باطل پیروز شد؛ طلایه‌داران راه عشق این بار با عزمی راسخ‌تر از گذشته فریاد «جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ» را سر دادند و برای مبارزه با تبرهایی از جنس درخت، چهره غبار و فتنه‌انگیزی را از درودیوارها شستند و این‌گونه بود که در بعدازظهری سرد خورشید دوباره طلوع کرد و 9 دی عَرق شرم را از ماجرای سقیفه زمانه‌مان زدود.

مطمئن باشید که روز «نهم دیِ» هم در تاریخ ماندگار شد؛ نهم دی 88، حادثه کوچکی نبود بلکه آن حرکت عظیم و ماندگار مردمی، شبیه حرکت بزرگ ملت در روزهای اول انقلاب است و باید تلاش شود در «سالگرد این حماسه»، حرف اصلی ملت ایران، یعنی حرکت در سایه دین و تحقق وعده‌های الهی تبیین شود.

این سخنان امام سید علی خامنه‌ای 10 روز پس از تجدیدعهد تاریخی فرزندان انقلاب در سال 88 گواه دست برتر گفتمان انقلاب اسلامی بود که در گذار از 8 ماه فتنه پیچیده‌، آخرین حلقه از اتفاقات تلخ و ناخوشایند یک انتخابات پرچالش با حمایت مردم از نظام جمهوری اسلامی به آخر خط رسید.

آتش زدن پرچم، خیام و هیأت‌های سیدالشهدا کار خود را کرد، این اقدام فرومایگان در خیابان‌های تهران که از روز برگزاری انتخابات در 22 خرداد تا در فواصل مختلف روز قدس و روز سیزده آبان و روز تحلیف و ... انتخابات را بهانه هجمه به‌نظام کرده‌ بودند، یک نتیجه عجیب و فراتر از اراده انسانی در پی داشت و سیل حضور مردم ایران در روزهای هفتم، هشتم، نهم و دهم دی‌ماه کار این جماعت را یکسره کرد و به تعبیر پیر انقلاب، پرچم راهنمای دیگران و روزی «متمایز» شد.

طبیعی است که این دست افراد نمی‌توانند انتظار داشته باشند رابطه و نوع تعامل نظام با آنان مثل گذشته و عادی باشد. اینها باید هزینه سکوت و بالاتر از آن همراهی‌شان با جریانی که اساس نظام را نشانه گرفته بود و نظام را تا لب پرتگاه سقوط پیش برد ـ و اگر نبود لطف خدای متعال و عنایت حضرت ولیعصر(عج) و رهبری شجاعانه و مدبرانه رهبر انقلاب و هوشیاری مردم و نیروهای انقلاب امروز سرانجام ایران اسلامی نامعلوم و چه بسا وخیم‌تر از کشورهای به هم ریخته و ناامن منطقه بود ـ پرداخت کنند.

ریزش‌ها در همه انقلاب‌ها سابقه داشته و امری متداول بوده و بعضا غیرقابل گریز است اما انقلاب اسلامی با توجه به اهداف بلند و متعالی خود و همچنین تعالیم حیات‌بخش و وحدت‌آفرین اسلام هیچگاه از این ریزش‌ها استقبال نکرده و نمی‌کند. حداکثر جاذبه و دافعه در حد ضرورت، شعار و سلوک عملی بزرگان نظام از امام راحل گرفته تا شهید بهشتی و رهبر معظم انقلاب بوده و هست اما آنگاه که عده‌ای در همراهی با انقلاب و مردم متوقف می‌شوند و یا عقب‌گرد می‌کنند به طور طبیعی زیر پای حرکت ملت آسیب می‌بینند و نباید انتظار داشته باشند نظام، انقلاب و مردم به خاطر آنها متوقف شوند یا عقب‌گرد داشته باشند.

تا مدتی راه برای بازگشت چنین افرادی باز است و امکان همراهی مجدد با مردم و انقلاب فراهم، اما زمانی فرامی‌رسد که دیگر دیر شده است و امکان جبران ناممکن.

این ریزش‌ها زمانی با شعار و پوشش صیانت از رای مردم اتفاق افتاده و امروز ممکن است با پوشش و شعار عدالت خواهی اتفاق بیفتد!

جدا شدن از مسیر انقلاب، خوراک برای بیگانگان فراهم کردن، دلسرد کردن مردم،زیر بار قانون نرفتن و عدم توجه به هشدارهای رهبری فرقی نمیکند با چه شعار و تحت چه پوششی سربرآورد؛ لذا تا دیرتر نشده است هم همراهان اصلی فتنه 88 و هم فتنه‌انگیزان جدید برای بازگشت به مسیر انقلاب اقدام کنند، اگر بنایی به بازگشت دارند!

خسارات مالي و مادي فتنه

خسارات مادي و مالي يكي ديگر از پيامدهاي منفي آشوب‌هاي فتنه 88 مي‌باشد كه متأسفانه تاکنون تحقيق جامعي درباره ميزان خسارت‌هاي فتنه منتشر نشده و مواردي نيز كه اعلام شده به صورت پراكنده مي‌باشد. بنا بر اسنادي كه در اعترافات فتنه‌گران دستگير شده اعلام شد، گروه زيادي از اراذل اجاره‌اي، منافقان، كمونيست­ها و بهايي­ها برابر يك برنامه از قبل تعيين شده و در قبال دريافت وجوهي طي هشت ماه آشوب و اغتشاش، خسارات بسياري به كشور وارد كردند كه آتش زدن اتوبوس‌هاي شهري، بانك‌ها، مساجد، سطل‌هاي زباله، اماكن دولتي و عمومي و... بخشي از خسارات‌ ميداني فتنه‌گران در آشوب‌هاي فتنه سبز بود كه اگر خساراتي چون؛ تعطيلي مراكز دولتي در مركز شهر اعم از بانك‌ها، ادارات و حتي مراكز خريد و... را به آن اضافه كنيم، قطعاً رقم بسيار زيادي خواهد شد. البته همه اينها تنها بخشي از خسارات ظاهري وارد شده به كشور مي‌باشد، حال اگر خساراتي را كه اين آشوب‌ها براي كشور در عدم عقد قراردادهاي سرمايه‌گذاري خارجي به بار آورد، اضافه كنيم ارقام بالاتري را در بر خواهد گرفت.

بنابر اسناد، آشوب‌هاي فتنه سبز باعث شد در آن برهه، خيلي از سرمايه‌گذاران خارجي رغبتي براي سرمايه‌گذاري در كشورمان نداشته باشند كه معمولاً هم امري طبيعي در هر كشور آشوب‌زده است و نياز به اثبات ندارد. از زاويه‌اي ديگر، غرب و آمريكا به اين بهانه و جهت حمايت از فتنه‌گران حتي تا امروز، تحريم‌هاي گسترده‌اي در داخل و يا خارج عليه كشورمان اعمال كرده و مي‌كنند که از اين راه نيز خسارات مادي زيادي به کشور وارد آمده است. البته همان گونه كه گفته شد، متأسفانه سازماني كه دقيقاً اين آمار را احصا كرده، اعلام نمايد وجود ندارد، ولي در مجموع و بنا به برخي آمارها، فتنه 88 حدود 86 ميليارد تومان خسارت بر كشور وارد كرده است. همچنين در اين سال هشت بسيجي شهيد شدند. اين­ها بخشي از آماري است كه خبرگزاري ايسنا از قول «علي صالح» فرمانده تيپ يكم سپاه ولي‌امر(عج) در همايش جنگ نرم تحت عنوان «بررسي فتنه 88» در سالن اجتماعي شهيد رجايي مركز تربيت‌معلم قزوين در سال 89 اعلام كرده است.

به طور قطع، فتنه سال 88 خسارات مادي و مالي زيادي به كشور و مردم و بيت‌المال وارد نمود كه بايستي مسببان اصلي آن، يعني سران فتنه پاسخگوي اين حجم گسترده از خسارات و زيان‌هاي وارده به کشور و مردم باشند؛ كساني كه با ادعاي دروغ تقلب، تهران را به آشوب كشيدند و اين خسارات فراوان را بر اين شهر و كشور وارد ساختند.

تخريب چهره نهادها، شخصيت‌ها و مراكز قانوني نظام

اگرچه تخريب چهره نهادهاي قانوني و انقلابي از همان سال‌هاي اول انقلاب در رأس اهداف دشمنان داخلي و خارجي قرار داشت، اما هجمه و تخريب اين نهادها پس از دوم خرداد تشديد شده و در فتنه 88 به اوج خود رسيد. به جرأت مي‌توان گفت؛ خطرناك‌ترين و خسارت‌بارترين پيامد آشوب‌ها و اغتشاشات در فتنه سبز، تخريب چهره نهادها و مراكز قانوني‌اي چون سپاه، بسيج، شوراي نگهبان، ولايت‌فقيه، صدا و سيما و... بود. سران فتنه و فتنه‌گران، بيشترين حجم تخريب و ترور شخصيتي خود را بر روي اين نهادها به‌ويژه سپاه و بسيج مصروف داشتند. در پس پرده تخريب چهره اين نهادهاي انقلابي، اهدافي نظير؛ بي‌اعتماد كردن مردم به نهادهاي انقلابي و قانوني، به انفعال كشاندن نهادهاي انقلابي، سرنگوني نظام يا حداقل روي کار آوردن جرياني وابسته به غرب در کشور و... مد نظر فتنه‌گران و حاميان خارجي آنان بود که به فضل الهي خنثي شد.

بازي با حيثيت نظام در خارج از کشور

از ديگر آسيب‌ها و پيامدهاي منفي فتنه 88، مي‌توان به ضربات سهمگين حيثيتي که به ملت و نظام جمهوي اسلامي در سطح بين‌المللي وارد شد اشاره کرد. سران فتنه و فتنه‌گران با ادعاهاي بدون سندي چون؛ تقلب در انتخابات، دستگيري گسترده مخالفان نظام، كشتار مخالفان، عدم آزادي سياسي، تجاوز و شكنجه و... با حيثيت نظام بازي كردند و از اين راه فشار زيادي بر نظام اسلامي‌ در سطح جهاني وارد كردند. فتنه‌گران داخلي با كمك رسانه‌هاي صهيونيستي غرب و آمريكا دست به چنان هجمه تبليغاتي گسترده‌اي عليه كشورمان زدند كه در ابتدا، بسياري از دولت­مردان كشورها را كه از حقايق پشت پرده اين هجمه تبليغاتي خبر نداشتند، دچار شك و ترديدهاي زيادي كردند. اين موضوع را در موضع‌گيري‌هاي ابتدائي برخي از آنان به عينه مي­توان ديد و اگرچه به مرور زمان و با كنار رفتن غبار فتنه، بسياري از حقايق براي مردم و دولت­مردان خارجي آشكار شد، اما تأثير آن تخريب‌ها و جنگ رواني دشمنان اگرچه كمتر، اما هنوز نيز در ذهن برخي از مردم جهان به ويژه در جهان غرب كه دسترسي زيادي به اطلاعات واقعي و حقايق ايران نداشته و ندارند، شبهاتي در خصوص انتخابات ايران وجود داشته و دارد.

البته نبايد فراموش كرد كه هدف اصلي دشمنان و فتنه‌گران داخلي و خارجي در فتنه 88 بين‌المللي كردن اين فتنه بوده و هست؛ چرا كه براي پيشبرد اهداف خود نياز زيادي به اين مهم داشتند. قطعاً تبديل يك اعتراض عادي در كشور به بحراني جهاني عليه نظام اسلامي مي‌توانست در رسيدن فتنه‌گران به اهداف‌شان كمك شاياني محسوب شود. از اين رو، آنان به عمد به دنبال ورود جهانيان به اين فتنه بودند تا بدين‌وسيله، با تضعيف نظام در داخل و خارج كشور، بتوانند نظام را به زانو درآورده و از سوئي، نظام را مجبور به باج‌دهي در مسائل مهمي چون، بحث هسته‌اي و قطع كمك ايران به گروه‌هاي مقاومت نظير حزب‌الله و حماس كنند.

افزايش اميد دشمن به بي ثبات سازي سياسي و براندازي در ايران

اگرچه براندازي و بي‌ثبات‌سازي از راهبردهاي اعلامي و اعمالي آمريکا و متحدين آن بوده و هست. اما امريکا نه تنها موفق به دستيابي به اهداف بي ثبات سازي نمي شد بلکه شاهد رشد و توسعه روز افزون قدرت ملي ايران نيز بوده است. در حالي که عراق و افغانستان در مرزهاي غربي و شرقي به اشغال آنها در آمده بود و تحرکات فزاينده آمريکا در شيخ نشين هاي عرب حوزه خليج فارس و کشورهاي همسايه شمالي ايران، تلقي نوعي تلاش براي محاصره را تداعي مي کرد، جمهوري اسلامي ايران به اعتراف دوست و دشمن، باثبات‌ترين کشور خاورميانه شناخته مي شد.

همچنين با وجود تهديدها و تحريم‌هاي گسترده، بر ثبات سياسي مستقر و توانمندي ايران در ابعاد فني و تکنولوژيکي، اقتصادي، نظامي و سياسي افزوده مي شد و روند تاثير‌گذاري ايران بر معادلات منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي نيز غيرقابل انکار بود.

در اين راستا، ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه وي در حاشيه اجلاس سران کشورهاي حوزه خزر در تهران در گفتگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: ايران کشور و قدرتي جهاني است و همواره در خاورميانه تاثيرگذار و نقش آفرين بوده است. ايران ادبيات و تاريخ کهن و ريشه داري دارد که حتي بخشي از خاک شوروي سابق هم جزو خاک و سرزمين ايران بوده است.(خبرگزاري فارس،25/6/86)

يکي از پيامدهاي فتنه اين بود که آمريکا و غرب را به اين باور رساند که اگر راهکار ايجاد و تقويت گروهک‌هاي تروريستي نتوانست راهبرد بي ثبات‌سازي را در ايران عملياتي کند، جريان فتنه ارزش سرمايه‌گذاري دارد و اين ظرفيت را خواهد داشت که بي ثبات‌سازي را فراتر از راهبرد تغيير رفتار بلکه در واقع تغيير نظام دنبال کند البته اقدامات تروريستي و فعاليت گروهکهايي چون ريگي، نه تنها کنار گذاشته نشد بلکه وارد فازهاي جديدي نيز شد و با هدايت و آموزش سرويس اطلاعاتي رژيم صهيونيستي (موساد) و همکاري برخي کشورهاي همسايه، تا ترور نخبگان و دانشمندان هسته‌اي ادامه يافت اما با اين حال، به باور دشمنان، جريان فتنه اين ظرفيت را دارد که تحت حمايت برخي شخصيت‌هاي داراي سابقه مثبت در انقلاب و مديريت نظام در سال‌هاي متمادي، و يا در سايه ترديد و سکوت برخي خواص ديگر، به سرعت بتواند شکاف اجتماعي ايجاد کند و آشوب را با سرعت فراگير نمايد؛ اين تحليل از برخي جهات قابل تامل است اما عاملي که در محاسبات دشمنان نظام جاي نگرفت و همان عامل نيز اين باور را بهم ريخت و مجددا ياس را به اردوگاه دشمن هديه کرد، چيزي نبود جز مديريت و رهبري بحران‌ها که بدست حکيم توانا و هوشمند مي‌باشد و همچنين ظرفيت مردمي نظام است که همواره با بصيرت انقلابي و در سايه عنايت الهي، حماسه‌هاي تاريخ‌ساز را رقم مي زنند.

کاهش تولید و صدور نفت خام به‌واسطه تحریم صنعت نفت

آمار ارائه‌شده توسط معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در بهمن 93 نشان می‌دهد که تولید نفت خام در کشور پس از فتنه 88 به‌شدت افت کرده است و از 3946 بشکه در روز در سال 87 به 3557 بشکه در روز در سال 88 نزول کرده است. نمودار زیر به‌خوبی این روند نزولی تولید نفت خام در ایران را طی بازه زمانی 5 ساله از 1386 تا 90 نشان می‌دهد.

 

نمودار تولید نفت خام از سال 86 تا 90

در بحث صادرات نفت نیز این روند نزولی دیده می‌شود. پس از اغتشاشات فتنه‌گران، بسیاری از کشورها از خرید نفت ایران منع شدند. تنها 5 کشور خریدار، یعنی چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و ترکیه مجوز واردات مقدار معینی از نفت خام ایران را در روز از سوی آمریکا برای دوره‌های زمانی شش‌ماهه قابل تمدید، دریافت کردند.

با نگاهی به آمار ارائه‌شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مهرماه 89 ، مشخص می‌شود که در سال 1388، ارزش صادرات نفتی ایران با 19/4 درصد کاهش نسبت به سال 87 به 69/8 میلیارد دلار سقوط کرد و صادرات نفت خام از 2371 بشکه در روز در سال 87 به 2053 بشکه در روز در سال 88 رسید که نمودار زیر این روند نزولی را نشان می‌دهد.

نمودار صادرات نفت خام طی سال‌های 87 تا 90

علاوه بر آنچه ذکر شد، به‌واسطه تحریم صنعت نفت ایران که نتیجه فتنه 88 بود، روال استفاده از مواد پتروشیمی در کشور نیز دچار مشکل شد. مسعود میر کاظمی که در آن زمان وزیر نفت بود دراین‌باره می‌گوید: «در ابتدای دولت دهم و بعد از فتنه 88، غربی‌ها به‌شدت روی عدم ورود بنزین به ایران تمرکز کردند. در آن زمان باید 22 میلیون لیتر بنزین وارد می‌شد تا بتوانیم 44 میلیون لیتر بنزین کشور را که قابل‌استفاده نبود را قابل‌استفاده کند، زیرا در آن زمان تولید داخل ما استاندارد نبود و این 22 میلیون لیتر باید به کشور وارد می‌شد تا با 44 میلیون لیتر داخل مخلوط شود تا بتواند بنزین کشور را قابل‌مصرف کند. حالا شما فرض کنید این 22 میلیون لیتر بنزین قطع شود، چه اتفاقی برای مردم می‌افتد، آیا مردم می‌توانستند به ادامه امور روزمره خود بپردازند.»

 تشدید بیکاری پس از آشوب‌های 88‌

تشدید بیکاری ضربه دیگری  بود که فتنه 88 بر اقتصاد ایران وارد کرد. آنچنان که وزیر نفت دولت نهم می‌گوید: فتنه 88 بی‌ثباتی اقتصادی را در کشور به وجود آورد و باعث کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شد.

آمار نیز نشان از ضربه فتنه 88 بر وضعیت اشتغال دارد؛ مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در سال 88 را 11/9 درصد اعلام کرد که نسبت به سال 87 با رشد 1/5 درصدی همراه بوده است. این نرخ در مناطق شهری و روستایی به ترتیب 13/5 و 8/3 درصد گزارش شد که در مقایسه با سال 87 به ترتیب 1/5 و 1/1 درصد افزایش داشت. در این سال نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در کل کشور 24/7 درصد رسید که در مقایسه با سال گذشته 1/7 درصد افزایش داشت. همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 ساله نیز با 1/7 درصد افزایش به 22/1 درصد رسید. نمودار زیر تأثیر فتنه 88 برافزایش نرخ بیکاری در کشور را به‌خوبی نشان می‌دهد.

 

نمودار نرخ بی‌کاری از سال 84 تا 88

از همین رو است که مرتضی طلایی که در روزهای اغتشاش فتنه‌گران، عضو شورای شهر تهران بود معتقد است جریان فتنه 88 چیزی حدود 2 میلیون فرصت شغلی را از بین برد.

همان‌طور که مشاهده می‌شود خسارت‌های اقتصادی فتنه 88 که در این گزارش به بخش کوچکی از آن اشاره شد٬ چرخ‌های حرکت اقتصاد کشور را از کار انداخت و زمینه‌ساز تحریم‌های بیشتر غرب شد که به گفته اقتصاددانان روند رو به رشد اقتصاد کشور را ابتدا متوقف کرد و سپس باعث شد که اقتصاد کشور روند نزولی داشته باشد.

 

 آن کسانی که در فتنه تلاش می‌کردند تا جامعه و نظام را دوقطبی نمایند و از این طریق از یک سو از ابهت و اقتدار نظام بکاهند و از سوی دیگر آن را با برجسته‌سازی قدرت خارجی به ضعف بکشانند امروز هم در صحنه حضور دارند و به دوقطبی‌سازی کشور در هر مسئله ریز و درشت مشغولند.

دشمن و فتنه‌گران وابسته به آن می‌دانند که ضرر دوقطبی‌سازی یک جامعه بسیار بیشتر از ضرر کوتاه‌آمدن در برابر یک دستاورد ارزشمند است و از این رو بر دوقطبی‌سازی تاکید می‌کنند در حالیکه نتیجه دوقطبی‌سازی کشاندن کشور به مرحله‌ای است که حاضر به دادن هر امتیازی به دشمن بشود. این دوقطبی‌سازی اساس نظام را نشانه رفته است کما اینکه فتنه اساس نظام را نشانه رفته بود.

امروز نمی‌توانند این را در خیابان‌ها فریاد بزنند از این رو در شکل‌های رسمی و رسانه‌ای درصدد هستند تا حسن نیت آنان در بررسی صلاحیت‌ها را مخدوش معرفی کنند و از این رو هر روز یک حرف و حدیثی در این رابطه ساز می‌کنند.

کما اینکه در مواجهه با نهادهایی مثل سپاه هم با انگشت‌گذاشتن روی سلامت آنان و متهم کردنشان سعی می‌کنند روند را ناسالم و در نقطه مقابل منافع مردم معرفی نمایند.

پس فتنه شکست ‌خورده ولی توطئه در اشکال دیگری می‌تواند ادامه داشته باشد و از همین روست که حماسه «9 دی» باید برای همیشه به عنوان یک حماسه ماندگار و عبرت‌انگیز و درس‌آموز مطرح باشد.
 

در پایان می خواهم یاد آور سخنانی آگاهانه و هوشمند امام گونه مقام معظم رهبری در 21 آذر ماه سال 97 در جمع دیدار با خانواده های شهدا بپردازم که ایشان مطلب مهمی درباره لزوم هوشیاری در برابر نقشه‌های دشمن ایراد کردند و فرمودند:«اگرچه نقشه دشمن لو رفته است اما همه باید هوشیاری خود را حفظ کنند زیرا آمریکا، دشمنی خبیث و حیله‌گر است و ممکن است قصد فریب داشته باشد تا برای سال 97، جنجال کند اما مثلاً برای سال 98 نقشه‌ای بکشد.»

عکس نوشت زیر مهمرین‌ بخش ‌های بیانات رهبر انقلاب را بررسی می‌کند.

 

یادداشت از مهدی همتی

انتهای پیام/ ه

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد