سرویس: سیاسی
کد خبر: 79546
|
14:04 - 1397/10/09
نسخه چاپی

گزارش فیلم مستند خبری سبلان ما؛

حماسه9 دی در نگاه مسئولان استان اردبیل+ فیلم

حماسه9 دی در نگاه مسئولان استان اردبیل+ فیلم
امروز (یکشنبه) نهم دی ماه مصادف است؛ سالروز حضور عاشورایی مردم حماسه ساز و ولایتمدار ایران در راهپیمایی 9 دی 1388 که نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و برگ زریّن دیگری در افتخارات مردم ایران اسلامی محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، مردم در این روز، تیر خلاص را به سران فتنه شلیک و پشت پیکر نامبارک فتنه را به خاک مالیدند. در روز نهم دی ماه 1388 هجری شمسی، مشروعیت سیاسی نظام اسلامی ایران بار دیگر با حضور خودجوش ده ها میلیونی مردم در تهران و دیگر شهرهای ایران اسلامی به جهانیان اعلام شد.

نهم دی سال 1388 (30 دسامبر 2009) یادآور راهپیمایی میلیونی مردم ایران در اعلام برائت از ساختارشکنان جامعه و پاسخی قاطع به عناصر فتنه‌گری بود که به بهانه تقلب در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، مسیر بیراهه را در پیش‌گرفته بودند.

هرکس از قانون خروج کند باید تاوان سختی بپردازد

آیت الله سید حسن  عاملی در گفتگو با خبرنگارسبلان‌ما، با تاکید بر تمکین همه به قانون، اظهار داشت: بزرگترین پیام حماسه بزرگ  9دی این است که باید تمام مطالباتمان را از راه قانون پیگری کنیم؛ اگر ما قانون را کنار بگذاریم سر از دیکتاتوری در می آوریم.

 وی با تاکید بر اینکه دموکراسی و قانون مداری ملازم هم هستند، تصریح کرد: هرسال9 دی را با شایستگی برگزار و تجلیل می‌کنیم تا برای همه معلوم شود که هر که از قانون خروج کند باید تاوان سختی بپردازد؛ مقام معظم رهبری در این خصوص تصلبشان بر قانون مداری بود.  

امام جمعه اردبیل تاکید کرد: دشمن همیشه به انتخابات به عنوان یک ظرفیت برای بهم ریختن انسجام داخلی نگاه می کند برای اینکه جلوی این شیطنت ها گرفته شود همه باید پایبند به قانون باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، خاطرنشان کرد: ما همیشه باید یاد بگیریم که در زندگی ما مخصوصا در انتخابات قانون فصل الخطاب باشد؛ اگر ذره‌ای از قانون فاصله بگیریم وقوع فاجعه قطعی است؛ دموکراسی و قانون ملازم هم هستند و دموکراسی هیچ وقت از قانون مداری جدا نمی شود؛ اگر این دو از هم جدا شوند صد در صد از دیکتاتوری سردر می آوریم بدترین دیکتاتوری دور زدن قانون است با بی‌قانونی نمی‌توان از دموکراسی و حق مردم و حقوق بشر صحبت کرد.

وی ادامه داد:  در 9 دی مردم فهیم ما از هر دو جناح فورا متوجه حضور دشمن شدند و لذا در 9 دی هر دو طرف انتخابات آمدند به همین جهت این روز بزرگ متعلق به سلیقه سیاسی خاص نیست.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل، بیان داشت:  9 دی را باید یک رفراندوم عظیم ملی در دفاع از قانون و نظام و رهبری دانست؛ 9 دی حمایت از یک شخص یا یک گروه نبود بلکه حمایت از اصل نظام و ارزش ها بود.

وی گفت: ملت ایران در 9 دی نشان داد هم دشمن‌شناس و هم وقت‌شناس هستند در کشورهای دیگر در حادثه مشابه نیروهای امنیتی بحران را جمع می‌کنند ولی در کشور ما مردم این کار را انجام دادند؛ فرق انقلاب ما با انقلاب های دیگر این است که انقلاب ما یک هنر بسیار بزرگ دارد و آن هنر عبور از بحران‌های بزرگ و سنگین است، بحران‌هایی که هر حکومت و انقلابی را به راحتی به زانو درمی آورد.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: در هیچ کشوری مطالبه خارج از قانون را تحسین نمی‌کنند اگر نظام در برابر مطالبه غیرقانونی ساکت می‌ماند اینگونه مطالبه به یک دأب تبدیل می‌شد در نتیجه نظام در تمام انتخابات گرفتار می‌شد.

وی تاکید کرد ما هر سال 9 دی را با عظمت برگزار می‌کنیم تا کسی جرأت مطالبه از طریق غیرقانونی نداشته باشد و بفهمد که با خروج از قانون باید بهای سنگینی را پرداخت کند.

عاملی گفت: در سال 88 اتفاقاتی افتاد که استکبار جهانی با تمام توان وارد معرکه شد و دندانش را تیز کرد اما ملت برزگ و بصیر ما در 9 دی دندان طمع دشمن را از بُن کشیدند

حماسه 9 دی تجلی قدرت ملت ایران بود

استاندار اردبیل گفت: مهمترین پیام حماسه 9 دی را همبستگی اقشار مختلف مردم عنوان کرد و اظهار داشت:در حماسه 9 دی همه آمدند تا از فتنه ای که انقلاب را هدف گرفته بود جلوگیری کنند.

اکبر بهنامجو اظهارداشت: احزاب مختلف نیز در این حماسه به صحنه آمدند و پشتیبان ولایت فقیه و مقام معظم رهبری شدند.

استاندار اردبیل گفت:مردم در تمامی شرایط حافظ نظام جمهوری اسلامی ایران بودند و در نهم دیماه نیز با خروش همه جانبه ملت ایران حماسه ای خلق شد که در یاد ها ماندگار خواهد بود.

بهنام‌جو تصریح کرد: ملت ایران همیشه نشان داده‌اند که پای ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران ایستاده‌اند و تا آخرین لحظه از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب دفاع می‌کنند.

استاندار اردبیل افزود: ملت ایران از نقشه‌های شوم دشمنان آگاهند و با بصیرت این نقشه‌ها را برملا می‌کنند.

وی اظهار کرد: حماسه 9 دی حماسه عظیمی بود که مردم به صورت خودجوش به صحنه آمدند و نشان دادند که برای حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های نظام همیشه در آماده‌باش هستند چرا که این انقلاب به راحتی به دست نیامده است که به راحتی از دست برود.

حماسه 9دی مانور عظیم اتحاد ملت ایران را در برابر بیگانگان و دشمنان اسلام بود

دادستان اردبیل گفت: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با عملیات و اقدامات گسترده و پیچیده ای فتنه 88 را به راه انداختند.

ناصر عتباتی اظهارداشت: در فتنه88 دشمنان اصل ولایت فقیه و انقلاب را نشانه گرفته بودند اما با حضور حماسی ملت ایران نقشه های دشمن نقش بر آب شد.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل گفت:فتنه 88  خسارت زیادی در عرصه ملی و بین الملی به کشور ایران وارد کرد که باعث تلخ شدن کام مردم شد.

عتباتی تصریح کرد: حماسه 9دی مانور عظیم اتحاد ملت ایران را در برابر بیگانگان و دشمنان اسلام بود ؛ملت ایران در این روز نشان دادند در هر زمان که انقلاب در خطر باشد کوتاه نیامده و حربه های استکبار در هم می شکنند.

ریاست طلبی ، آفت خدمت

رئیس حوزه های علمیه استاناردبیل به عوامل ایجاد فتنه اشاره کرد و با بیان اینکه ریاست طلبی، ویژه خواری و خودبرتر بینی از مهمترین عوامل بروز فتنه ها هستند، گفت: پاکسازی وضعیت موجود و تغییر موقعیت های خواص از جمله راهکارهای مقابله با بروز فتنه ها هستند.

 

حجت الاسلام مهدی نوروزی رئیس حوزه های علمیه استان اردبیل ظهر امروز در نشست بصیرت افزایی که به مناسبت گرامیداشت حماسه 9 دی و با مشارکت اقشار مختلف بسیج به خصوص پایگاه مقاومت دانشگاه محقق اردبیلی و بسیج دانشجویی استان در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد به مقایسه فتنه های دوران صدر اسلام به خصوص دوران 5 ساله حکومت امیرالمومنین امام علی(ع) با دوران فعلی پرداخت و گفت: ریاست طلبی، ویژه خواری و تکبر از جمله مهمترین عواملی هستند که زمینه های ایجاد فتنه در کشور را فراهم می کنند.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح مسائل تاریخی به خصوص دوران حکومت امام علی(ع) پرداخت و گفت: مطالعه تاریخ و عبرت گرفتن از درس آن می تواند انسان را در دوران غبارآلود فتنه بیدار و روشن نگه می دارد.

نوروزی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در دوران جاهلیت عرب پیامبر اکرم(ص) با قیام و انقلاب خود، اعراب را از جاهلیت نجات داد گفت: بعد از رحلت پیامبر و رخدادهایی که پس از آن به وجود آمد باعث خانه نشینی 25 ساله امیرالمومنین امام علی(ع) بعنوان جانشین پیامبر شد.

وی افزود: بعد از آنکه حضرت علی(ع) به خلافت بازگشت توطئه ها و سهم خواهی های برخی از اصحاب هنوز برچیده نشده بود،  بطوریکه افرادی برجسته چون طلحه و زبیر که از سابقه ای دراز و  درخشان در اسلام برخوردار بودند و جزء خواص مطرح می شدند در آن برهه خاص ماهیت واقعی خود را نشان داده  و سهم خود از اسلام را خواستند که امام نیز در جواب زیاده خواهی آنان فرمودند؛ به آنچه دارید راضی باشید و زیاده خواهی نکنید که به عاقبت به خیر نخواهید شد.

این مبلغ اسلامی در ادامه سخنان خود به مقایسه خواص  آن دوران چون طلحه و زبیر با خواص یاران انقلاب پرداخت و گفت: این افراد با اینکه از اصحاب و یاران پیامبر بودند و در انقلاب شراکت داشتند، در جنگ ها زخم برداشته بودند و در مهاجرت نیز پیشگام بودند امام در موقع خاص با فتنه گری به سهم خواهی از انقلاب پرداختند چراکه از خوی و خصلت ریاست طلبی برخوردار بودند و همین حب به ریاست طلبی و منیت باعث گمراهی آنها شد بطوریکه جنگ جمل را نیز راه اندازی کردن تا به گمان خودشان بتوانند به سهم خودشان از اسلام برسند.

وی با بیان اینکه خود طلحه و زبیر یکدیگر را قبول نداشتند به نماز آنها در مسجد اشاره کرد و گفت:این افراد حتی سر اینکه چه کسی امامت جماعت شود نیز مشکل داشتند و همدیگر را قبول نمی کردند چرا که ریاست طلب بودند و می خواستند مردم تنها آنها را خلیفه خطاب کنند.

نوروزی در ادامه سخنان به عوامل ایجاد فتنه اشاره کرد و با اینکه طلحه و زبیریان در زمان صدر اسلام و یا بعد از انقلاب اسلامی به دنبال حل مشکلات و مسائل انقلاب و یا مردم نبودند، گفت: بحث اینگونه افراد فقط بر سر اموراتی چون من رئیس هستم، بدون من کارها پیش نمی رود بوده و هست.

فتنه 88 دست پخت استکبار جهانی برای مهار نظام جمهوری اسلامی ایران بود

معاون هماهنگ کننده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل گفت:بیش از 150 عنوان برنامه برای روشنگری و بصیرت افزایی امت اسلامی و به ویژه نسل بعدی انقلاب تدارک در استان اردبیل تدارک دیده شده است.

سرهنگ پاسدار شکور عبدی اظهارداشت: فتنه 88 دست پخت استکبار جهانی برای مهار نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود:مردم در 9 دی با اخلاص و بصیرت و تبعیت از رهبر معظم انقلاب به صحنه آمدند و حماسه ماندگار را در تاریخ اسلام رقم زدند.

معاون هماهنگ کننده سپاه حضرت عباس(ع)استان اردبیل تصریح کرد:مردم فهمیم کشورمان  در 9 دی تمامی توطئه‌های دشمنان جمهوری اسلام را خنثی کردند و بار دیگر نشان دادند هیچ کس نمی‌تواند اتحاد و همدلی مردم ایران را به هم بزند.

بدون شک بزرگترین درس حماسه ۹ دی ماه صیانت از اقتدار نظام جمهوری اسلامی از جانب مردم بوده است

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان اردبیل گفت: بدون شک بزرگترین درس حماسه ۹ دی ماه صیانت از اقتدار نظام جمهوری اسلامی از جانب مردم بوده است.

حجت الاسلام نجات فیاضی با اشاره به اینکه در نهم دی ماه مردم ایران بار دیگر با ولایت رهبری و شهدا پیمان بستند، اظهار کرد: بزرگترین درسی که مردم ایران در حماسه ۹ دی به جهانیان دادند صیانت از اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی با اشاره به اینکه روز ۹ دی یکی از برگه‌های زرین در تاریخ انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: انقلاب ما مملو از روزهایی است که ملت با افتخار در آن روز حضور داشته و در مقابل توطئه‌های دشمنان ایستادگی کردند و باید بدانیم که  عظمت و اقتدار ایران اسلامی در سایه همان حضور، بصیرت، آگاهی و ایستادگی ملت ایران در برابر ظلم است.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان اردبیل تصریح کرد: در دنیا هر جایی که آشوبی اتفاق بیفتد ارتش‌های دنیا به میدان می‌آیند و آشوب‌ها را خنثی می‌کنند اما در ایران اسلامی امتیازی که این انقلاب دارد این است که در تمامی مواقع پایان دهنده به توطئه‌ها مردم هستند و این نشان اعتماد و علاقه مردم به انقلاب شکوهمند اسلامی است.

فیاضی ضمن اشاره به اینکه ایران اسلامی دشمنان قسم خورده‌ایی دارد که در همه حال و همه زمان‌ها به فکر نابودی ایران اسلامی و از بین بردن اتحاد مردم این مملکت هستند ادامه داد: مردم ایران نهم دی ماه به دنیا ثابت کردند که ماها در مقابل تمام توطئه‌ها می‌ایستیم و بر روی امنیت کشور خود حساس هستیم و اجازه نمی‌دهیم دشمن توهینی به انقلاب اسلامی ایران  بکند.

وی اضافه کرد: باید نسبت به عملیات رسانه‌ای دشمنان آگاه باشیم چرا که هنوز بعد از چهل سال دشمنان همچنان در تلاش از بین بردن انقلاب اسلامی ایران هستند.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان اردبیل افزود: روز نهم دی ماه برای یک گروه، یک جناح یا احزاب نیست بلکه تمام صلایق در این روز آمدند و در برابر دشمنان و فتنه گران ایستادگی کردند و درحقیقت نهم دی پیام اتحاد ملت ایران به دنیا است.

فیاضی همچنین در خصوص چهلمین سالگرد پیروزی  انقلاب اسلامی گفت: علت اینکه دشمنان انقلاب خواستار از بین بردن این نظام هستند استقلال، عزت و یکدلی ملت ایران در طول چهل سال است که به دنیا نشان داده است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب ما سرمشقی برای انقلاب‌های دنیا شده است تصرح کرد: آمریکا و غرب سعی در مقابله با کشورهایی است که استقلال یافته‌اند و چون از قدرت و عظمت و ملت این کشورها می‌ترسند.
مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان اردبیل در پایان گفت: امسال جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باشکوه تر برگزار خواهد شد و با وجود چنین ملت با بصیرت و آگاه شاهد تدوام نظام انقلاب اسلامی خواهیم بود.

دنیا طلبی و ثروت اندوزی به عنوان دومین عامل بستر سازی ایجاد فتنه بود

رئیس کل دادگستری استان اردبیل از دنیا طلبی و ثروت اندوزی به عنوان دومین عامل بستر سازی ایجاد فتنه ها نام برد و گفت:در سال 20 هجری و زمان خلیفه دوم، دیوان سالاری برای تقسیم بیت المال  ابداع شد و لی متاسفانه این تقسیم بندی به ویژه خواری که افت دین است تبدیل شد بطوریکه در این دیوان سالاری، عرب بر عجم ترجیح داده شده  و اختلاف فاحشی در توزیع بیت المال بین سران طوایف و افراد معمولی وجود داشت.

قاصدی با بیان اینکه زنان پیامبر و روسای قبایل به خصوص قریش از امتیاز ویژه ای برخوردا بودند گفت: سهم زنان  پیامبر از بیت المال 6 هزار درهم، سران قبایل 5 هزار درهم بود در حالیکه به مردمان عادی بیش از 25 درهم تعلق نمی گرفت

وی با بیان اینکه ویژه خواری از جمله مهمترین عوامل بروز فتنه در کشور ها است، گفت: اگر ویژه خواری جمع نشور فتنه ای جدید برپا خواهد شد.

چراکه وقتی هرکسی در مسند قرار می گیرد وقتی آن جایگاه را از دست دادم ماهیت کاذب خود را در خطر می بیند دست به هرکاری می زند تا به موقعیت خود بازگردد.

وی با بیان اینکه ویژه خواری از عوامل مؤثر ایجاد فتنه  است گفت: عوامل درونی این فتنه را ایجاد می کنند و در این میان بهره بردارهای خارجی تنها از ان به نفع خود استفاده می کنند.

قاصدی از خودپرستی و تکبر به عنوان سومین عامل مهم زمینه ساز بروز فتنه در کشورهای اسلامی نام برد  گفت: خود پرستی، تکبر، غرور و اینکه من ژن خوب هستم باعث می شود وقتی فرد از قدرت کناری کرد، علیه انقلاب شمشیر بکشد

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اردبیل نیز گفت: " راز ماندگاری این انقلاب، اتکای به ایمان هاست، اتکای به خداست؛ لذا شما می‌بینید آن روزی که توده عظیم مردم در سراسر کشور احساس کنند که دشمنی‌ای متوجه انقلاب است، احساس کنند که دشمنی جدی وجود دارد، بدون فراخوان حرکت می‌کنند می‌آیند. "

حجت‌الاسلام نظرپور تصریح کرد: مردم ایران در همه حالت هوشیاری خود را حفظ کرده و به سپری کردن راه اصلی انقلاب که همان حرکت در مسیر ولایت است می‌پردازند و هرگونه فتنه انگیزی در نظام اسلامی با پاسخ قاطع ملت روبه‌رو می‌شود.

 

گزارش و تدوین از مهدی همتی

انتهای پیام/ ه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد