سرویس: اقتصادی
کد خبر: 80108
|
11:39 - 1397/11/20
نسخه چاپی

ما توانستیم /13

دستاوردهای انقلاب در بخش کشاورزی استان اردبیل+جزییات

دستاوردهای انقلاب در بخش کشاورزی استان اردبیل+جزییات
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: پیشرفت‌ها حوزه کشاورزی بعد از انقلاب حیرت‌آور است به طوری که اوایل انقلاب ما 7 هزار تن تولید دانه‌های روغنی داشتیم که این میزان تولید امروز به 75 هزار تن رسیده است.

خلیل نیکشاددر گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،با اشاره به پیشرفت‌های 40 ساله انقلاب در بخش کشاورزی اظهار کرد: این پیشرفت‌ها و تحولات  حیرت‌آور است به طوری که اوایل انقلاب ما 7 هزار تن تولید دانه‌های روغنی داشتیم که این میزان تولید امروز به 75 هزار تن رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: تولید گندم از 240 هزار تن قبل از انقلاب به 720 هزار تن و محصولات آبزی‌پروری و شیلات نیز از یک هزار و 500 تن به 9 هزار تن افزایش یافته و در توسعه ناوگان مکانیزه نیز ضریب مکانیزاسیون از نیم درصد به 1.87 درصد ارتقا یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه در مجموع تولیدات بخش کشاورزی در اوایل انقلاب اسلامی یک و نیم میلیون تن بود که با یک رشد 300 درصدی این میزان تولید به 4 میلیون و 500 هزار تن رسیده است.
نیکشاد تصریح کرد: سیاست کلی وزارت جهاد کشاورزی توجه به محصولات اساسی، استراتژیک و با ضریب خوداتکایی بیشتر است که در این زمینه ما در گندم تولید را به 720 هزار تن و در دانه‌های روغنی به 75 هزار تن افزایش دادیم.
وی با بیان اینکه امسال 180 طرح تحقیقاتی در مراکز جهاد کشاورزی با اولویت تغییر الگوی کشت و کاهش آسیب‌های اقلیمی و جوی به انجام رسیده است، افزود: ما با تغییر الگوی کشت از بهاره به پائیزه و همچنین توسعه کشت محصولات جدید همچون سیر، پسته و زعفران به سمتی حرکت می‌کنیم تا توان و پایداری تولید را به همراه بهره‌وری نیروی انسانی و ارتقای معیشت اقتصادی و تولیدی بالا ببریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ما در 12 محسول اساسی استان رتبه زیر 7 و 8 را در کشور داریم به طوری که هم اکنون چهار درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود که علاوه بر صادرات ما نیاز بازار داخلی را نیز با تولید محصولات پروتئینی به ویژه گوشت قرمز، سفید و محصولات لبنی فراهم می‌آوریم.
نیکشاد تولید 42 هزار تن گوشت سفید، 29 هزار تن گوشت قرمز را در استان اردبیل یادآور شد و بیان کرد: بخش عمده‌ای از این محصولات به خارج از استان برای تامین نیاز هموطنان صادر می‌شود.
وی اردبیل را کانون تولید سیب‌زمینی اعلام کرد و افزود: نیاز صنایع و مصرف عمومی استان 180 هزار تن است که ما 500 هزار تن افزایش تولید سیب‌زمینی را به سایر مناطق و حتی کشورهای همسایه صادر می‌کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از استان اردبیل به عنوان ویترین تولید بذر کشور یاد کرد و افزود: در کنار پرچمداری اردبیل در تولید بذر سورگوم و بذر چغندر 70 درصد ذرت بذری را تولید می‌کنیم و در تولید عدس با 20 هزار تن مقام اول کشور و دانه‌های روغنی به ویژه کلزا با 19 هزار و 500 تن نیز جایگاه و رتبه ممتازی را به دست آوردیم.
نیکشاد به احیای تولید پنبه اشاره کرد و گفت: 12 هزار تن تولید وش پنبه را در سال زراعی گذشته در این استان شاهد بودیم که گسترش تولید پنبه به چرخه مولد صنایع کمک خواهد کرد.
وی در مورد ظرفیت صنایع تبدیلی با جذب 55 درصد محصولات زراعی و باغی با هدف ممانعت از خام فروشی اظهار کرد: با مجوزهای صادر شده تلاش بر این است تا توسعه صنایع تبدیلی با ظرفیت یک میلیون و 300 هزار تن فرآوری محصولات متنوع کشاورزی انجام شود که ما امسال برای 140 مورد از این صنایع مجوز راه‌اندازی در بخش پروسس بذر، صنایع فرآوری سیب‌زمینی و محصولات باغی صادر کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: به مناسبت دهه فجر 66 طرح تولیدی، عمرانی و اقتصادی جهاد کشاورزی با سرمایه‌گذاری 53 میلیارد تومان افتتاح شد که تاکنون با راست‌آزمایی انجام شده در بخش کشاورزی برای 5 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.
نیکشاد از احیای 117 طرح راکد و نیمه راکد استان خبر داد و بیان کرد: با حمایت‌هایی که استاندار اردبیل از سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی انجام داده‌اند با پرداخت تسهیلات کم بهره این واحدها فعال شده و به چرخه تولید بازگشته‌اند.
وی به طرح‌های آب و خاک و اجرای سامانه نوین آبیاری در سطح 2 هزار و 300 هکتار از اراضی استان اشاره کرد و گفت: در چهار ناحیه عمرانی و همچنین نواحی احمدبیگلو و بران به میزان 45 هزار هکتار سامانه آبیاری مدرن با پیشرف 85 درصد در حال اجراست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد افزایش تولید یک میلیون تن محصولات کشاورزی در سایه اجرای پروژه عظیم پایاب سدخدافرین تصریح کرد: از این 45 هزار هکتار اراضی با آبیاری مدرن 7 هزار هکتار باغ و مابقی زراعی هستند.
نیکشاد به سرمایه‌گذاری یک هزار و 400 میلیارد تومانی جهاد کشاورزی و یک هزار و 800 میلیارد تومانی وزارت نیرو در این پروژه عظیم اشاره کرد و افزود: در 40 سال اخیر 114 هزار تن شبکه آبیاری مدرن، نوسازی و تجهیز اراضی انجام شده به طوری که امسال 2 هزار و 300 هکتار از اراضی به شکل خرد و در قالب تعاونی‌ها اجرایی شده و 15 هزار هکتارر در حال مطالعه و 8 هزار هکتار نیز در حال اجرای شبکه مدرن آبیاری است.
وی گفت: به ازای هر هکتار آبیاری کم فشار 5 میلیون و 800 هزار تومان کمک بلاعوض دولت ارائه می‌کند و این پرداخت تسهیلات بلاعوض متناسب با اجرای طرح‌های نوین آبیاری است تا راندمان تولید و بهره‌وری و همچنین ایمنی و سلامت تولید محصولات کشاورزی بالا برود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به برنامه‌های این سازمان در حوزه گیاهان دارویی و توسعه گلخانه‌ها اشاره کرد و افزود: 90 هکتار کشت گیاهان دارویی را شاهد هستیم به طوری که 480 تن پیازچه زعفران در بین علاقمندان توزیع کردیم و در کنار آن از کشت گلخانه‌ای با پرداخت تسهیلات کم بهره حمایت می‌کنیم.
نیکشاد ادامه داد: در سالجاری 88 میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی به ویژه کشت گیاهان دارویی، گلخانه‌ای و صنایع تبدیلی از محل تسهیلات روستایی و اشتغال فراگیر پرداخت کردیم و همچنان علاقمند هستیم تا از سرمایه‌گذاران در کشت این محصولات حمایت کنیم که شهر خلخال را به عنوان گلشهر معرفی کردیم.
وی در پایان اظهار کرد: در ماه‌های گذشته در مساحت یک هزار و 600 هکتار بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در اردبیل کلنگ‌زنی شده و ما امیدواریم هر چه سریعتر این مجتمع با تولید محصولات متنوع و اشتغال مولد برای فارغ‌التحصیلان منطقه مغان راه‌اندازی شده و محصولات آن راه‌اندازی شود.
 

انتهای پیام/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد