سرویس: اجتماعی
کد خبر: 80242
|
07:30 - 1397/11/30
نسخه چاپی

تاوان بی‌توجهی به ظرفیت جوانان کشور چه قدر است؟

جای خالی یک چهارم جمعیت ایران در تصمیم گیری و تصمیم سازی/ تابلو پیشرفت کشور کجا باید نصب شود

 جای خالی یک چهارم جمعیت ایران در تصمیم گیری و تصمیم سازی/ تابلو پیشرفت کشور کجا باید نصب شود
رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، جوانان را اصلی‌ترین ثروت و دارایی ایران می‎دانند و از آنها می خواهند با قوّت خداداد، به سوی ‌آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،براساس گزارش مرکز آمار ایران، ۵۰ درصد جمعیت زیر ٣٠ سال قرار دارند، از سویی طبق این آمار  سهم جمعیت جوان (٢٩-۱۵ ساله) از سال ١٣٩٦ تا سال ۱۴۰۵ از ٢٣.٩ درصد به ١٩.۶ درصد کاهش می یابد؛ این آمار یعنی جای خالی حدود یک چهارم جمعیت کشور در تصمیم گیری و تصمیم سازی کاملا مشهود است کما اینکه برخی کارشناسان معتقدند همین جمعیت جوان به این دلیل که در معرض توانمندسازی تجربی قرار نگرفته اند، قطعا در آینده می‌توانند با چالش هایی رو به رو شوند و کشور را نیز از بهره وری کامل پایین تر بیاورند.

فلذا از همین رو است که  عده ای معتقدند برعهده دولت است که با اعتماد به همین نیروهای جوان روند پشتوانه‌سازی برای آینده مدیریتی کشور را فراهم سازد، البته انتصاب دوجوان بر دو سازمان و نهاد عریض و طویل (سازمان تبلیغات اسلامی و نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها ) توسط مقام معظم رهبری خود موید اعتماد به دو نیروی جوان و پرانرژی و بهره گیری از انگیزه و نشاط جوانی دارد.

رهبر معظم انقلاب که سال‎هاست تاکید ویژه‌ای روی استفاده از ظرفیت جوانان و توانمندی‌های بومی در عرصه‌های مختلف کشوردارند؛ در چند روز اخیر نیز رهبری در بیانیه آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان و ملت ایران صادر و فرمودند: "دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصه‌ها با چشم تکریم و احترام مینگرد. قدر خود را بدانید و با قوّت خداداد، به سوی ‌آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید".

 اگرچه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، همه ملت ایران را مخاطب قرار می‌دهد اما در اصل بار را روی دوش جوانان می‌گذاردو جوانان را اصلی ترین ثروت و دارایی ایران می‎دانند.

 اما با وجود جمعیت جوان و تحصیلکرده ایران و تاکیدات همیشگی مقام معظم رهبری، باز هم شاهد هستیم که آن گونه که باید و شاید از این ظرفیت در اداره کشور، مدیریت و تصمیم گیری بهره گرفته نشده است درصورتی که همان طور که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند قطعا بهره گیری از این پتانسیل، امکانی است که کمترین دستاورد آن رشد چشمگیر کشور در عرصه های مختلف خواهد بود.

بستر اشتغال جوانان خلاق فراهم است

میرحمایت میرزاده عضو کمیسیون آموزش مجلس و نماینده مردم گرمی نیز در خصوص استفاده از ظرفیت جوانان و چرایی مغفول ماندن از این ظرفیت علی رغم تاکیدات مقام معظم رهبری، به خبرنگارسبلان‌ما، اظهار داشت: وقتی بحث جوانان مطرح می شود انگار این مسئله یک موضوع یک طرفه است بعضا جوانان تا ظهر در منزل نشسته و منتظرند که دولت کاری برای آن دست و پا کند، در حالی که هم اینک بستر برای جوانان صاحب ایده فراهم است.

 وی ادامه داد: در مملکت ما شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد داریم که آغوش این مراکز به روی جوانان باز است.

نماینده مردم گرمی تصریح کرد: وقتی صبحت از جوانان می شود نباید به میز و اداره و پشت میز نشینی اکتفا کرد؛ قطعا این شدنی نیست که همه جوانان در ادارات استخدام شوند؛  استخدام در ادارات نیزخود اصول و قاعده دارد اما باید اذعان داشت که فضای استفاده از ظرفیت جوانان نسبت به گذشته  بیشتر شده است و صد البته با فرمایشات اخیر حضرت آقا نیز این فضا بیشر در اختیار جوانان قرار خواهد گرفت.

 عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه برای کارآفرینان و صاحبان ایده و آنهایی که صاحبان ابتکار و خلاقیت هستند بستر فراهم شده است البته به شرطی که آدرس درست را درپیش بگیرند؛ این آدرس درست همان شرکت دانش بنیان، بنیاد نخبگان، مراکز رشد است؛ ان شاالله که جوانان با ورود به این عرصه های اساسی و استفاده از ابتکاراتشان بخشی از مشکللات مربوط به جوانان را حل کنند.

 جوانان قدر خود را بدانند

این نماینده مجلس اضافه کرد: به  اندازه کافی فارغ التحصیل دانشگاهی داریم، اما متاسفانه بعضا دیده می شود جوانان تنوانسته اندحتی با وجود معدل بالای دانشگاهی از ظرفیت و علم و ایده های خود حتی در خانواده  و به تبع آن در جامعه استفاده کنند این  در حالی است که  پدر مادرهای بیسواد ما  توانسته اند با استفاده از توان و ظرفیت خود باعث پیشرفت و ابادانی کشور شوند.

میر زاده یادآور شد: بر فرض مثال یک فرزند فوق لیسانس تا چه حد از ابتکارات و علم خود بهره گرفته تا محصولات بیشتری در مزرعه پدر بی سواد خود به دست آورد؟، فلذا باز تاکیدها باید بر روی تغییر نگاه از پشت میز نشینی به سمت استفاده از کارآفرینی ها باشد و گرنه با تدوام  نگاه پشت میز نشینی  همچنان  جامعه ما با معضلی به نام بیکاری جوانان و استفاده نکردن از ظرفیت آنها دست و پنجه نرم خواهد کرد.

پیشرفت‌های علمی ما چشمگیر است/ ره چندین ساله را در مدت زمان کم طی کرده‌ایم

میر حمایت میرزاده در خصوص توصیه رهبری به علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: هرانسان با منطق و بدون اغراض سیاسی به پیشرفت های چشمگیر علمی ایران اسلامی معترف است؛ ما در جهان و منطقه حائز رتبه های برترهستیم می توان گفت که ره چندین ساله را در مدت زمان کم طی کرده ایم. 

وی گفت: در فناوری مربوط به ماهواره رتبه اول منطقه و رتبه11 دنیا ازآن ایرانی ها است و ما رتبه نهم از جهت  برخورداری از پکیج کامل فضایی را داریم.

نماینده مردم گرمی تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که به قله رسیده ایم اما قطع به یقین اگر هماهنگی و همدلی بین ملت و مسئولین باشد رشد ایران اسلامی،سریعتر خواهد بود؛ البته در این بین باید مشکل موازی کاری بین دستگاه های مختلف رفع شود.

وی تاکید کرد: دستیابی به  قله های رفیع موفقیتی که مد نظر مقام معظم رهبری است  به شرط هماهنگی و وحدت تمامی دستگاه ها و نهادها و پرهیز از بخشی نگری و جزئی نگری  و استفاده از ظرفیت جوانان محقق شدنی است.

 عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: بخشی نگری آفت جامعه است و باید همه سازمان به دنبال  محقق کردن اهداف کلی  ترسیم شده نظام باشند و کمیسیون آموزش نیز در این راستا  ورود کرده است.

 

مسئولان از جوانان نخبه انقلابی جهت حل مشکلات یاری بگیرند

صدیف بدری در گفتگو با خبرنگارسبلان‌ما، اظهار داشت:بنده معتقدم در گام دوم انقلاب مسئولین باید با توجه به توصیه های رهبری که همه ی ما را از سستی و تنبلی برحزر داشته اند , تمام توان خود را در راستای برطرف نمودن خلاء های موجود در سیستم اداره ای کشور و چالش های جدی که گریبان گیر ملت بزرگ ایران اسلامی است,بکار گیرند.

نماینده مردم اردبیل نیر نمین و سرعین گفت: آنچه که شایسته است از جوانان نخبه ی تربیت یافته مکتب انقلاب در گشایش مشکلات مختلف و مرتفع کردن آنها یاری طلبیده و از ظرفیت ارزشمند نیروی انسانی کشور که حقیقتا هبه ای است الهی نهایت بهره را ببرند.

برنامه 50 سال اینده کشور  با همکاریحوزه و دانشگاهترسیم شود

مشاور رییس مجلس در خصوص استفاده از ظرفیت جوانان که مورد تاکید رهبری است، گفت:به اعتقاد بنده این بیانیه یک سندی بسیار بزرگ و مهمی است مشروط به اینکه مقامات و مسئولین این تلاش علمی رهبر انقلاب را صرفا لقلقه زبان ،سخنرانی ها و بیلبورد ها خلاص نکنند و اگر جدی بگیرند و تیم کاری خوبی در شورای عالی امنیت ملی ،مجمع تشخصیص مصلحت نظام و مجلس شورای اسلامی مشخص شده و برای  این چشم انداز و هدفگذاری برنامه تهیه شود.

وی تصریح کرد:حوزه ،دانشگاه،  مجلس  در  مدت پنج شش ماهه  این بیانیه رهبری را تبدیل به راهبرد و برنامه ای  کنند و این برنامه یک راهکار اساسی برای چشم انداز 50 سال آینده داشته باشیم  و بدانیم در چه مسیری باید حرکت کرد.

وی تصریح کرد:اگر این سر خطی که مقام معظم رهبری داده اند را تبدیل به برنامه کنیم کار خوبی است  وگرنه رهبری در مورد اقتصادی مقاومتی چندین سال تاکید می کننداما در عمل چه چیزی می بینم ؟

با تمام این شرایط  باید یادآوری کرد که ملت‌هایی در تاریخ موفق بوده و به رفاه دست یافتندکه به جوانان اعتماد کردند، از نمونه عینی آن در کشور ما می توان به تجربه‌ای موفق به نام انقلاب و عبور از جنگ را و البته موفقیت های چشمگیر علمی کنونی که در سایه اعتماد به جوانان صورت گرفته اشاره کرد.

 از سوی دیگر باید متذکر شد که هر میزانی که در یک جامعه، روی ظرفیت‌ سازی و ایجاد انگیزه‌های سالم برای سهم و مشارکت واقعی جوانان در بخش‌های مختلف کار و توجه صورت گیرد، به همان میزان جوانان مسئولیت‌پذیر و هدفمند تربیت می‌شوند، فضای مثبت و مطالبه‌گری با درک وحدت به‌وجود می آید، جامعه به طرف ترقی و تعالی رهنمون مي‌شود،فلذا لازم است برای ایجاد این بستر  مشارکت جوانان به کارآفرینی، با اختصاص بودجه های کلان انجام شود.

 

از نظر جامعه‌شناسی،جوانان به‌عنوان نیروی محرک و منبع انرژی مثبت نقش عمده و اساسی در تعیین جهت‌گیری‌ها و توسعه‌ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع دارند و استفاده‌ بهینه و کارآمد از این عنصر حیاتی باعث پیشرفت، صلح و امیدواری به آینده می‌شود از همین رو است که توصیه می شوداولا جوانان قدر خود رابدانند و ثانیا تمام جامعه  فارغ از هر جناحی  تا می‌تواند به موفقیت جوانان کمک کند.

 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد