سرویس: حوزه و دانشگاه
کد خبر: 80533
|
17:36 - 1397/12/18
نسخه چاپی

عضو کمیسیون آموزش مجلس:

باید به سمت رشته‌های میان رشته‌ای در دانشگاه برویم

باید به سمت رشته‌های میان رشته‌ای در دانشگاه برویم
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: به نظر می‌رسد که مشکل اشتغال، مهاجرت از شهرها و روستاها، اشباع بسیاری از رشته‌ها، هزینه بالای بسیاری از رشته‌های تخصصی را داریم بنابراین شرایط به گونه‌ای است که باید به سمت رشته‌های میان رشته‌ای برویم چراکه هم هزینه‌های کمتر است و هم انعطاف بیشتری دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، سید حمایت میرزاده  امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت رشته‌های میان رشته‌ای در جامعه گفت: اگر دنبال شغلی در جامعه باشید، بعید می‌دانم شغلی را پیدا کنید که بگویید این شغل 100 درصد با رشته دانشگاهی مرتبط است. هر شغلی را که دنبالش باشید می‌بینید که به نوعی با مشاغل و تخصص‌های دیگر ارتباط دارد. کسانی را که صرفا در یک حوزه متخصص هستند با کسانی که در حوزه‌های مختلف تخصص داشتند را مقایسه کنید می‌بینید که آن رشته‌های دانشگاهی در گذشته بیشتر عمومی‌تر بود اما امروز تخصصی شده است.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسانی که در چند حوزه صاحب نظر هستند، میزان موفقیتشان بیشتر بوده و زمینه برای شغل آنها نیز فراهم‌تر است. اگر بگویید کسی رشته مکانیک خوانده فقط می‌تواند مکانیکی کند درست نیست چرا که  این فرد مکانیک هست اما با چند رشته به نوعی در ارتباط است چراکه اگر بخواهد یک مکانیک موفق باشد نباید فقط به موتور ماشین تسلط داشته باشد بلکه بخش‌های دیگری نیز وجود دارد که اگر اطلاعاتی نداشته باشد هم هزینه‌های کاری وی بالاتر می‌رود و هم به تخصص‌های دیگر نیاز پیدا می‌کند. بنابراین باید به رنگ، بدنه و قسمت‌های دیگر اطلاعات داشته باشد تا در عمل کارایی و خروجی بیشتری داشته باشد.

وی افزود: فردی که رشته میان رشته‌ای خوانده یعنی چند رشته‌ای خوانده اما ممکن است در یک زمینه‌ای بیش از سایر زمینه‌ها اطلاعات و تجربه و علاقه داشته باشد. در حوزه‌های تجارت حتما باید میان رشته‌ای وجود داشته باشد یعنی اگر کسی بگوید حسابداری خوانده قطعا باید بازاریابی و مسائل اجتماعی مربوط به تجارت را نیز بداند و حتی درباره بورس و صادرات و واردات وارد باشد. کسانی که در حول و حوش رشته خود اطلاعات داشته باشند، باید در حوزه‌های مختلف نیز تجربه و تخصص داشته باشند.

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس تصریح کرد: در حوزه کشاورزی اگر قرار باشد که فرد فقط زراعت را بلد باشد فایده ندارد چراکه بخشی از کار در باغداری به ماشین‌های کشاورزی نیز مرتبط است. بنابراین باید امکاناتی در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم و به فارغ‌التحصیل بدهیم و خیلی تخصصی جلو برویم، عملا دانشگاه‌ها نمی‌تواند این امکانات را ایجاد کند زیرا مثلا دانشگاه برای زراعت دانشجو پذیرفته و جامعه نیز اشباع شده است. اگر دانشگاه به صورت عمومی رشته کشاورزی را ایجاد کرده بود، یعنی زراعت، ماشین‌های کشاورزی، باغداری و دامپروری را در کنار یکدیگر داشته باشد، فرد فارغ‌التحصیل اگر در یک گرایشی موفق نباشد در گرایش دیگر با همین کارگاه‌ها موفق می‌شود و برایش کار ایجاد می‌شود.

میرزاده با بیان اینکه بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد منحل شده است گفت: دلیل این است که در یک شهر کوچک یک رشته خاصی را ایجاد کرده که نه به آن اندازه به فارغ‌التحصیلان آن رشته نیازی هست و از طرف دیگر اگر بخواهد رشته را تعطیل کند نمی‌داند باید کارگاه و یا هیات علمی را چه کار کند اما اگر آن رشته به صورت میان رشته‌ای بود و در یک حوزه به چندین قسمت مربوط می‌شد حتی اگر به فارغ‌التحصیل یک حوزه نیاز نبود اما حوزه‌های دیگر فعال باقی می‌ماند. به عنوان مثال اگر در رشته عمران کارگاه ایجاد کرده بود که در حوزه راه موفق نبود می‌توانست حوزه راه را تعطیل کند اما در حوزه ساختمان یا تجهیزات وارد می‌شد.

رشته‌های میان رشته‌ای هزینه کمتری دارند

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: به نظر می‌رسد که مشکل اشتغال، مهاجرت از شهرها و روستاها، اشباع بسیاری از رشته‌ها، هزینه بالای بسیاری از رشته‌های تخصصی را داریم بنابراین شرایط به گونه‌ای است که باید به سمت رشته‌های میان رشته‌ای برویم چراکه هم هزینه‌های کمتر است و هم انعطاف بیشتری دارد.

وی در پاسخ به این سوال که میان رشته‌ای‌ها چه کمکی می‌توانند به جامعه کنند افزود: اگر یک نفر در یک حوزه‌ای علایق خود را در نظر بگیرد، اگر میان رشته‌ای خوانده باشد، آن قسمتی از رشته که علاقه خود و نیاز جامعه را در بر می‌گیرد، دنبال خواهد کرد. ما در دانشگاه نمی‌توانیم یک نفر را در یک رشته خاص تربیت کنیم چراکه هم از نظر شغل در جامعه مشکل پیدا می‌کند و هم نیازهای ما به شکلی که ثابت باشد نیست. به عنوان مثال بزرگ یا کوچک بودن شهر مشکلات خاص خود را دارد و یا مهاجرت باعث می‌شود که آرایش نیروها و تشکیلات ادارات به هم بخورد.

میرزاده ادامه داد: وزارت صنعت معدن و تجارت زمانی 3 وزارتخانه بود و در حال حاضر یک وزارتخانه شده اما دوباره رئیس جمهور در مجلس عنوان کرده که دوباره این وزارتخانه باید تفکیک شود. وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی زمانی 3 وزارتخانه بود اما اکنون یک وزارتخانه شده و دوباره دولت گفته باید به 3 وزارتخانه تبدیل شود. علوم پزشکی زمانی وابسته به وزارت علوم بود و بهداشت نیز یک وزارتخانه دیگری بود الان دوباره یکی شده و باز طرح دادند که جدا شود بهتر است.

جامعه به شغل های مخالف نیاز دارد

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط جامعه به گونه‌ای است که نمی‌توان همیشه چارچوبی خاص داشته باشیم، تصریح کرد: ما باید انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات جامعه را حل کنیم. اگر کسی به دنبال میان رشته‌ای برود هم در پیدا کردن شغل مشکل زیادی نخواهد داشت چراکه در چند حوزه صاحب نظر است و در جامعه نیز مشکل پیدا نخواهد کرد و هم هزینه‌های دانشگاه پایین‌تر می‌آید.

وی ادامه داد: در برخی از رشته‌ها تعداد فارغ‌التحصیلان کم است و اگر هم جذب شود، در دستگاه اجرایی خود مفید نیست و اگر خط تولید تعطیل شود و یا واحدی بسته شود، آن فرد دیگر کارایی ندارد. بارها شده که خط تولیدی تعطیل شده و فرد بیکارشده است اما اگر این فرد در حوزه‌های مختلف صاحب نظر بود می‌توانست در جای دیگر مشغول شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که هم جامعه به رشته‌های مختلف نیاز دارد و هم هزینه‌های میان رشته‌ای پایین‌تر است و هم انعطاف بیشتری دارد که باعث می‌شود هزینه‌هایی که برای فارغ‌التحصیلان می‌کنیم با دست پر فارغ‌التحصیل شود و مهارت‌های مختلف را بداند./

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد