سرویس: اردبیل
کد خبر: 80857
|
10:10 - 1398/01/20
نسخه چاپی

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی:

روز ملی فناوری هسته ای بزرگداشت خودباوری و اتکا به توان داخلی است

 روز ملی فناوری هسته ای بزرگداشت خودباوری و اتکا به توان داخلی است
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی به تبیین چرایی و اهمیت بزرگداشت روز ملی فناوری هسته ای پرداخت و گفت: بزرگداشت این روز بزرگ، در واقع بزرگداشت روحیه خودباری و اتکا به توان داخلی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، ۲۰ فروردین هر سال در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایرانبه نام روز ملی فناوری هسته ای نامگذاری شده و در گوشه و کنار کشور به همین مناسبت برنامه های مختلف علمی و فرهنگی اجرا می شود تا علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و خاطر شهدای هسته ای، نتیجه توجه به روحیه خودباوری و اتکا به توان داخلی در کشور  نیز بازخوانی شود.

به همین مناسبت خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سبلان ما به گفتگو با علی توانا، دکتری فیزیک از دانشگاه صنعتی شریف، عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی و مدیر گروه فیزیک این دانشگاه پرداخت تا ضمن بازخوانی این رویداد بزرگ، به تبیین اهمیت بزرگداشت این رویداد بزرگ  و مهم در کشور بپردازد.

مشروح گفتگو:

استاد فیزیک دانشگاه های اردبیل در ابتدای سخنان خود به بیان تاریخچه راه اندازی انرژی هسته ای در کشو پرداخت و گفت: 20 فروردین ماه سال 1385 خبر دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد. در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فن آوری هسته ای نام گرفت.

وی با بیان اینکه ايران در سال ۱۹۵۸، به عضويت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي (I.A.E.A) درآمد و در سال ۱۹۶۸، پيمان عدم تكثير سلاح‌هاي هسته‌اي (N.P.T) را امضا كرد و در سال ۱۹۷۰، آن را در مجلس شوراي ملي به تصويب رساند، گفت: آمريكا در سال ۱۹۶۷، اولين رآكتور تحقيقاتي ۵ مگاواتي آب سبك را به ايران فروخت و شركت آمريكايي (AMF)، اين رآكتور را در دانشگاه تهران نصب و راه‌اندازي كرد.

این استاد دانشگاه گفت: برنامه ايران در سال 1353 اين بود كه در عرض بيست سال، چرخه كامل سوخت را بومي كرده و بيست و سه هزار مگاوات برق را از طريق ۲۲ نيروگاه هسته‌اي تامين نمايد. در تاريخ ۱۸ دي ماه ۱۳۷۳ قرارداد تكميل و راه‌اندازي واحد يك نيروگاه اتمي بوشهر به صورت مشاركتي بين ايران و روسيه منعقد گرديد و در مرداد ۱۳۷۷ بار ديگر اين قرارداد مورد بازبيني كلي قرار گرفت.

توانا به تحولات دوران انقلاب اشاره کرد و گفت: در سال۱۳۵۷ با پيروزي انقلاب، عمليات ساخت اين نيروگاه‌ها از جانب كشورهاي غربي متوقف شد و در طول جنگ ايران و عراق نیز تاسيسات موجود چندين بار مورد حمله هوايي عراق قرار گرفت، كه در اثر آن آسيب‌هايي به تجهيزات و ساختمان‌هاي موجود وارد شد.

در زمان دولت هشتم، اين دولت حاضر به پذيرش چند توافق‌نامه شد كه به تدريج كليه فعاليت‌ها و مطالعات مرتبط با دانش اتمي در ايران را به حالت تعليق در آورد.

وی افزود:در فروردين سال 1385 دانشمندان ايراني موفق به توليد چرخه كامل سوخت هسته‌اي در مقياس آزمايشگاهي شدند و خبر دستيابى ايران به فناورى غنى‌سازى اورانيوم و راه اندازى يك زنجيره كامل غنى سازى توسط سانتريفيوژهاى ساخت ايران اعلام شد. در پي اين موفقيت كشورمان در زمره كشورهاي صاحب تكنولوژي در غني‌سازي اورانيوم محسوب مي‌شود و ايران به كشورهاي عضو باشگاه اتمي پيوست.

پس از آن با تصويب شوراى عالى انقلاب فرهنگى، 20 فروردين در تقويم رسمى ايرانيان «روز ملى فناورى هسته اى» نام گرفت.

برای دستیابی به استقلال رای حقیقی، داشتن قدرت، اساسی است

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود اهمیت دانش هسته ای در پیشرفت کشور را یاداور شد و گفت: در جهان امروز برای دستیابی به استقلال رای حقیقی، داشتن قدرت، اساسی است و هر ملتی دست بالاتر داشته باشد می تواند اهداف خود را نیز عملی کند. 

توانا به مولفه های قدرت اشاره کرد و گفت: بدون شک یکی از اصلی ترین مولفه های آن، قدرت تکنولوژیکی است که می تواند در قالب قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی جلوه کند. دست یابی به دانش و فناوری های بالا علاوه بر این موجب غرور و خودباوری در ملت ها می شود و هیچگاه با خریداری تکنولوژی، نمی توان صاحب این خودباوری شد.

 وی با بیان اینکه کسب تکنولوژی و مهمتر از ان بومی سازی آن بیانگر سطح پیشرفت هر کشوری است، خاطرنشان کرد: ما انقلاب کردیم تا در سایه ایمان و توکل بر خداوند متعال، مراحل کمال را طی کنیم و به قله های سعادت و پیشرفت همه جانبه دست پیدا کنیم و رسیدن به فن آوری هسته ای یک مصداق روشن و عینی در این خصوص است که میتوان بدون تکیه به مستکبران، اهداف بزرگی را عملی ساخت.

توانا با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام در فضاهای حقیقی و مجازی به دنبال القائات نادرست هستند گفت: دشمنان اسلام درصدد هستند تا با ایجاد روحیه یاس و نا امیدی در جوانان این مرز و بوم، شعارهای ایدولوژیک برگرفته از تعالیم اسلامی و عدالت طلبی را از جوانان و اینده سازان این کشور بزدایند غافل از اینکه این بار نیز توطئه های آنها با شکست مواجه شده و جز ضرر و پشیمانی چیزی عایدشان نخواهد کرد.

وی 40 سال ایستادگی و مقاومت ملت قهرمان ایران در برابر تهاجمان بی امان دشمنان به خصوص جنگ های سخت و نرم را یاداور شد و گفت: تاریخ به درستی نشان داده است که ملت ما هر وقت اراده کرده روی پای خود بایستد در واقع توانسته تبلیغات سوء دشمنان اسلام علیه ملت ما را خنثی و زیر سوال ببرد.

این استاد دانشگاه کسب قدرت و توانمندی در عرصه های مختلف را سرمنشاء دشمنی و مخالفت کشورهای مستکبر با ایران اسلامی بعد از انقلاب تا به امروز معرفی کرد و گفت: اگر ما صاحب تکنولوژی های روز چون هوا فضا، هسته ای و موشکی باشیم در واقع قدرتمند محسوب شده آن وقت تمام معادلات استکبار در مقابل جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی  با شکست مواجه خواهد شد.

وی اهمیت و جایگاه انرژی در جهان امروز را یاداور شد و گفت: امروز دشمنان اسلام دست به دست هم داده اند تا با محدود کردن کشور ما در زمینه های مختلف مانع رشد و کسب قدرت ایران شوند.

مدیر گروه فیزیک دانشگاه محقق اردبیلی، توانمندی های ایران اسلامی در 40 سال گذشته را یاداور شد و گفت: امروز ما به دنیا ثابت کردیم که همه می توانند با اتکا به قدرت خداوند متعال و بدون بهره مندی از کمک های کشورهای مستکبر و تنها با اتکا به جوانان، متخصصان و دانشمندان متعهد داخلی به قله های سعادت و سراسر نور دست یابند، لذا همین نکته موجب وحشت غرب از ایران اسلامی شده است.

با خریداری تکنولوژی، نمی توان صاحب غرور و خودباوری ملت شد

توانا به تکاپوی کشور های همسایه ایران چون عربستان برای بدست آوردن توان هسته ای ان هم به صورت مصنوعی و از طریق خریداری تکنولوژی اشاره کرد و گفت: این کشورها فقط صاحب فناوری آن هم از نوع کاذب آن هستند و مردم این کشورها هیچگونه احساس خودباوری بدست نیاورده اند چراکه مثل ماشین های گران قیمت فقط ان را خریداری کرده اند و چه بسا عملا قادر به بکارگیری آن نیستند.

وی افزود: مسلما قدرت نظامی یکی دیگر از پایه های استقلال ملت ها است. حد نهایی قدرتمندی نظامی، هسته ای است و به رغم تبلیغات قدرت های مستکبر جهان و گرفتن ژست های اخلاقی از سوی آن ها می بینیم که مجددا مجادلات هسته ای نظامی در بین قدرت ها درحال پدیدار شدن هستند. اما نکته مهم در این است که مبنای اصلی قدرت انقلاب اسلامی نظامی نیست و بلکه ایدئولوژیک است.

پایین کشاندن رژیم طاغوت و پیروزی در ۸ سال جنگ نابرابر در برابر همه قدرتهای نظامی دنیا بدلیل برتری های نظامی ایران نبوده بلکه بدلیل قدرت داهیانه ی رهبری فقیه و بزرگ بوده است که دلها را به شکلی به حرکت درآورد که قدرت های نظامی یارای مقابله با آن را نیافتند.

وی گفت: امروزه به اقرار خود آمریکایی ها ایران هیچ گاه بدنبال سلاح هسته ای نبوده است. این یک حقیقت است که اگر امروز هم کسی جرات تعرض نظامی به خاک ما را به خود نمی دهد یا اگر قلب های ملت های منطقه  دلبسته و پی گیر به انقلاب اسلامی ایران شده است، قدرت ایدئولوژی الهی و عدالت طلبانه انقلاب اسلامی است که با راهبری بی بدلیل یک رهبرفقیه شجاع و فرزانه و دور اندیش و بدون نیاز به تسلیحات حتی متعارف بدست آمده است. کاری که از عهده ی بمب های هسته ای آمریکا و اسراییل و دیگران خارج بود.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود به تبیین تاثیر جنبه های دیگر کسب دانش و تکنولوژی در جامعه پرداخت و گفت: بدست اوردن توان علمی و دانش تکنولوژی های روز چون فناوری هسته ای، در واقع چرخ های پیشرفت در علوم دیگر را به حرکت در می اورد و این مهمتر از فواید فناوری هسته ای است.

کسب دانش فناوری های روز، منجر به تحول و پیشرفت در علوم بنیادی می شود

این استاد دانشگاه به عنوان مثال به صنعت خودرو سازی اشاره کرد و گفت: راه اندازی صنعت خودرو سازی و تولید خودرو در کشور در واقع بسیاری از علوم را درگیر می کند و باعث حرکت و پیشرفت علومی چون مکانیک، مواد، برق، فیزیک، شیمی در تولید خودرو  می شود تا موفقیت در این زمینه حاصل شود، واضح است دست یابی به تکنولوژی روز آن هم به صورت بومی، منجر به تحول در رشته های مرتبط با آن می شود که قبلا مورد توجه نبوده اند و این نیز خود مهم و قابل توجه است.

وی افزود: اگر هر یک از صنایع ما به تنهایی مورد توجه قرار بگیرد و از تحولات جانبی آن غفلت شود، فواید آنچنانی نصیب کشور نمی شود اما اگر تحولات جانبی تکنولوزی، مورد توجه قرار گیرد جامعه از لحاظ علمی و صنعتی زیر و رو می شود چراکه کشور به بالاترین مراتب قدرت رسیده و این غرور آفرین است.

گرامی داشت روز ملی فناوری هسته ای در واقع گرامی داشت غرور واقعی و توان علمی نخبگان کشور است 

وی اهمیت گرامی داشت روز ملی فناوری هسته ای در کشور را یاداور شد و گفت: وقتی مسئله ای چون  تکنولوژی هسته ای در دانشگاه های کشور بدست دانشمندان و نخبگان خودمان بومی سازی می شود نه تنها موجب حل این مسئله در جامعه علمی می شود بلکه صدها مسئله ای که پیش از این مورد غفلت واقع شده و یا از توان علمی جوانان مان خارج بود نیز حل می شود بنابراین گرامی داشت روز ملی فناوری هسته ای در واقع گرامی داشت غرور واقعی و توان علمی نخبگان کشور است و این امر بسیار مهم است چرا که موجب سربلندی و ایجاد انگیزه برای آینده سازان کشور می شود .

وی تصریح کرد: دانشمندان جوان و آینده سازان کشور  وقتی  می بینند که واژه ما می توانیم در گذشته ای نه چندان دور بدست جوانان همین مرز و بوم محقق شده است، آنها هم انگیزه پیدا کرده و در آینده کشور نقش آفرین و تحول آفرین می شوند.

توانا با بیان اینکه تولید برق و انرژی های این دست پیش پا افتاده ترین مزیت تکنولوژی صلح آمیز هسته است، گفت: فواید صلح آمیز هسته ای در رشته های مختلف به تنهایی همه مزیت فناوری هسته ای نیست چراکه در کنار رسیدن به توان هسته ای بسیاری از مسائل لاینهل سایر علوم نیز حل شده و تحولات بنیادین در علوم کشور ایجاد می شود و این مهمتر از تولید برق و یا سایر فواید هسته ای برای کشور است، در واقع می تواند گفت: توان هسته ای، توان کشور را در همه ابعاد از چرخه اقتصاد گرفته تا موازنه قدرت در عالم سیاست و تاثیرگذاری در مبادلات جهانی را برای کشور به ارمغان آورده و مهمتر از همه این ها روحیه خود باوری و اتکا به توان داخلی را در جوانان کشور نهادینه می کند و این مزیت، مهمتر از فواید ظاهری آن است که در محافل اجتماعی از آن نام برده می شود.

این استاد دانشگاه تاثیر خارجی دست یابی به تکنولوژی هسته ای توسط نخبگان کشور را یادآور شد و گفت: این رویداد در واقع توان انقلاب اسلامی را به رخ استکبار که 40 سال است به صورت مستمر ایران را مورد شدیدترین تحریم ها قرار داده اند کشاند و علاوه بر آن روی ملت هایی که طرفدار ایدوئولوژی ما یعنی انقلاب اسلامی هستند  تاثیر گذاشته و آنها را نیز ترغیب به استقلال طلبی و خروچ از زیر یوغ استکبار و استعمار کرده است بطوریکه امروز عَلَم های بیداری در گوشه و کنار جهان علیه استکبار جهانی در حال برافراشته شدن است.

 ایران در طول تاریخ فرهنگ اسلامی- ایرانی، تاثیرگذارترین فرهنگ بوده است،

وی به محور مقاومت نیز اشاره کرد و گفت: خودباوری جوانان کشور و دست یابی به تکنولوژی های برتر روز آن هم در شدیدترین تحریم ها و تهاجمات گسترده سخت و نرم دشمنان اسلام علیه جمهوری اسلامی ایران، این انگیزه را در ملت های کشورهای مقاومت ایجاد کرده و آنها هم می خواهند فعل خوداتکایی و طعم استقلال و آزادی واقعی را درک کنند بنابراین با الگوگیری از ایران اسلامی با توان مضاعفی به مقاومت در برابر امیال پست و شیطانی کشورهای مستکبری چون آمریکا و ایادیش به خصوص رژیم منفور صهیونیسم پرداختند.

توانا با بیان اینکه ایران در طول تاریخ فرهنگ اسلامی- ایرانی، تاثیرگذارترین فرهنگ بوده است، خاطرنشان کرد: استکبار از این جهت به مقابله با ایران پرداخته است تا توان ایران و نفوذ فرهنگ ایران در جهان را کنترل کند چراکه به درستی می داند که اگر ایران به تاثیرگذاری خود در گذشته برگردد جایی برای استکبار و استعمار در جهان نیست و تاریخ گواه این موضوع است.

دست یابی بومی به تکنولوژی های روز، خود موجب صدور پیام انقلاب اسلامی به جهان است

عضئ هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی به نفوذ انقلاب اسلامی در کشورهای منطقه نیز اشاره کرد و گفت: دست یابی بومی به تکنولوژی های روز خود موجب صدور پیام انقلاب اسلامی به جهان شده است و این پیام مهم در واقع صداقت در اصول برگرفته از تعالیم اسلام را به جهانیان اثبات می کند.

استاد دانشگاه های اردبیل در ادامه سخنان خود به بیان ریشه دشمنی آمریکا با ایران اسلامی پرداخت و گفت: مشکل امروز کشور های مستکبر و مستبد با ملت ما در دشمنی ما با اسرائیل غاصب است که اگر اعتقادات ناب اسلامی ما نبود این همه تهاجم علیه مسلمانان به خصوص ایران اسلامی هم نبود.

وی گفت: یکی از آرمان های بزرگ انقلاب ما مقابله با ظلم و ستم در جهان است و اسرائیل غاصب نیز ظالم ترین رژیم جهان است و مقابله با چنین رژیمی و زورگویی هایش سبب شده تا برای مستضعفین جهان امیدآفرین باشیم و این بالاترین افتخار برای ما است.

هدر رفت تحقیقات اساتید و نخبگان جوان کشور در دانشگاه ها، مهمترین مشکل جوامع علمی ما است

وی در پخش پایانی سخنان خود به مشکلات پیش روی دانشگاه ها نیز اشاره کرد و گفت: هدر رفت تحقیقات اساتید و نخبگان جوان کشور در دانشگاه ها مهمترین مشکل جوامع علمی ما است چراکه نخبگان ما اغلب از دانشمندان درجه یک و بین المللی به شمار می روند و اگر این پتانسیل استفاده بهینه نشود، همگرایی ایجاد نخواهد شد و پیشرفت واقعی نیز به کندی محقق می شود

توانا از مسئولان کشور خواست تا با یهره گیری از تحقیقات دانشگاهی در ابعاد مختلف علاوه بر استفاده مستمر از توان نخبگان کشور، با ایجاد همگرایی و وحدت زمینه های پیشرفت بیش از بیش کشور را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: هدف داشتن و مهمتر از آن تبیین آن هدف در جامعه از مهمترین عوامل پیشرفت یک کشور است و این دانشگاه ها هستند که می توانند اهداف کشور در ابعاد مختلف را در جامعه تبیین و محقق کنند بنابراین هرچه به فعالیت های دانشگاهی اهمیت داده شود، اهداف کشور نیز به سرعت محقق خواهد شد.

انتهای پیام/چ

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد