سرویس: سبلان ما
کد خبر: 80946
|
11:43 - 1398/01/26
نسخه چاپی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل:

بیشترین عامل وقوع جرم در اردبیل ضعف فرهنگی است

بیشترین عامل وقوع جرم در اردبیل ضعف فرهنگی است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: بیشترین علل وقوع خشونت مربوط به ضعف فرهنگی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،یوسف خدادادی صبح امرو زد رجمع خبرنگاران  با اشاره به بحث خشونت و آمار بالای پرونده های مرتبط با آن از جمله توهین، ضرب و جرح عمدی، تهدید و غیره در محاکم قضایی اظهار داشت: بحث خشونت، توهین و اهانت، ضرب و جرح و نزاع دسته جمعی جزء مواردی است که از فراوانی بالای ورودی پرونده در دستگاه قضایی حکایت دارد و اولین ورودی پرونده از حیث فراوانی مربوط به درگیری و خشونت و ضرب و جرح است.

وی افزود:این گونه جرائم آثار سوء متعدد روحی و روانی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر روی خود فرد مرتکب و خانواد وی و جامعه دارد و متعاقباً خانواده های این افراد تحت تأثیر چنین عواملی در معرض بسیاری از آسیب های اجتماعی قرار می گیرند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه در استان اردبیل بیشترین علل وقوع خشونت مربوط به ضعف فرهنگی است گفت: گاهی به دلیل عصبانیت زود گذر ، خشم آنی افراد مرتکب اعمال خشن می شوند که این اعمال سبب می شود خود فرد و خانواده آن سالیان سال با آثار و تبعات منفی آن درگیر هستند.

 خدادادی با اشاره به علل ارتکاب خشونت و ضرب و جرح گفت: علل روحی روانی و مباحث مربوط  به امور فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی همچون: ضعف فرهنگی،  عدم مهارتهای گفتاری و ارتباطی،  فقر، بیکاری، حاشیه نشینی، عدم توسعه امکانات متناسب با رشد جمعیت، تراکم جمعیتی و بسیاری از موارد دیگر از اهم محرک های ارتکاب به خشونت است.

وی با اشاره به نقش نهاد های فرهنگی در پیشگیری از وقوع جرائم مربوط به خشونت گفت: نقش خانواده در تربیت صحیح فرزندان و نقش آموزش و پرورش و مدرسه در آموزش مهارتها کنترل خشم بسیار موثر است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل  در ادامه، ارتقاء اخلاق و معنویات در جامعه، تقویت محیط ارام در خانواده، آموزش مهارتهای کنترل خشم و آموزش مهارتهای رفتاری را از موضوعات مهم و اثر بخش در کنترل اینگونه جرائم عنوان کرد.

وی تأکید کرد: در کنار اقدامات پیشگیرانه، قانونگذار با افرادی که با ایجاد خشونت و ضرب و جرح در جامعه نظم و آرامش شهروندان را بر هم زده و یا اقدام به تهدید و آزار و اذیت زنان و کودکان می نمایند قوانین سخت گیرانه ای را معین نموده است و دستگاه قضایی نیز ملزم به رعایت و اجرای قانون است و در صورت مشاهده اینگونه جرایم طبق قانون با مجرمین به شدت برخورد می کنند.

 

انتهای پیام/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد