سرویس: اردبیل
کد خبر: 81341
|
15:32 - 1398/02/19
نسخه چاپی

استاد دانشگاه های اردبیل

ایران، بلندگوی احیاگری عدالت در روابط بین الملل است/ اقدام امروز ایران پاسخ حداقلی به طرف های برجام است

ایران، بلندگوی احیاگری عدالت در روابط بین الملل است/ اقدام امروز ایران پاسخ حداقلی به طرف های برجام است
جامعه شناس اردبیلی با بیان اینکه اقدام امروز ایران پاسخ حداقلی به طرف های برجام است، گفت: اروپا هم دنباله روی سیاست های آمریکا در همه زمینه ها بخصوص در حوزه برجام است بنابراین ادامه حیات برجام برای همه کشورها از جمله ایران محلی از اعراب نخواهد داشت.

محسن علایی جامعه شناس اردبیلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، به سخنان اخیر رئیس جمهور درباره اقدام متقابل در قبال برجام اشاره کرد و گفت: تصمیم آمریکا خطایی بود که خود آمریکا مرتکب آن شد و این اقدام نیز همچون سایر اقدامات 40 سال گذشته استکبار علیه انقلاب اسلامی با شکست مواجه خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی اردبیل با بیان اینکه امروز بر همگان آشکار شده است که جمهوری اسلامی ایران، به نظام سیاسی آلترناتیو در جهان تبدیل شده است گفت: این ،تجربه جدیدی در نظام بین المللی به حساب می آید.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام از وضعیت بوجود آمده نظام های کلاسیک مستقر، ناخشنود هستند، گفت: از نظر آنها نظام سیاسی ای پدیدار شده که دارای پتانسیل تبدیل شدن به نظام رقیب است. که البته این نوع نگاه ، نگاه درستی هم محسوب می شود چراکه انقلاب اسلامی شعارهایی را که از بدو تاسیس تاکنون سر داده جامعه عمل پوشانده و امروز به دنبال تعمیق بخشی به آن است.

علایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز عدالت در روابط بین الملل را دنبال می کند، خاطرنشان کرد: به تعبیر دیگر امروز ایران اسلامی به دنبال احیاگری عدالت، مفاهیم مرتبط با کرامت انسانی و توازن در تعاملات بین المللی است به  همین خاطر،  ایران در چارچوب روابط بین المللی بازی می کند  و ثانیا بر اساس ماهیت وجودی خود تابوهای ساخته شده توسط ابرقدرت ها را می شکند و با آنها به مواجهه می پردازدلذا اگر بگوییم ایران بلندگوی احیاگری عدالت در روابط بین الملل است، پر بیراه نگفته ایم.

قدرت ایران، قدرتی متعهدانه است

علایی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در قرن جدید نوعی از قدرت را به جهان معرفی کرده است، گفت: ان قدرت هم بر خلاف قدرت های رایج که افسار گسیخته است، چیزی جز قدرت متعهد نیست. در همین راستا جمهوری اسلامی گام های عملی برای استحکام بخشی به شعار اصلی خود که همان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است محکم برداشته است.

این کارشناس مسائل سیاسی و اجتماعی اردبیل با بیان اینکه برجام شاید به یک معنی ورود ایران به یک تفاهم بین المللی برای اثبات حقانیت خود بود، گفت: در ان  تعهداتی بردوش ایران گذاشتته شد که ذاتا و فی نفسه جمهوری اسلامی ایران بدون برجام هم به آنها متعهد بود چراکه اصلی که نظام جمهوری اسلامی ایران تابع آن است اصل مدافع از اصول و دفاع از حقوق مستضعفان در هر کجای عالم است.

وی گفت: چهارچوب های اسلامی مواضع سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در سطوح ملی و بین المللی تعیین می کند لذا نظام جمهوری اسلامی به خوبی می داند که اتخاذ کدام سیاست ها انسانی، دینی و در هم آمیخته با سعادت بشری در هر دو عالم است.

 علایی با بیان اینکه برجام تعهدی چند جانبه است خاطرنشان کرد: همه می دانند که طرف های قرارداد برجام به تعهد خود عمل نکردند، بنابراین مطابق مفاد خود برجام و عدم التزام از یک طرف، الزام آوری برجام را از روی طرف دیگر هم بر می دارد.

اروپا دنباله روی سیاست های آمریکا در همه زمینه ها از جمله در حوزه برجام است

علایی اقدام امروز ایران را پاسخ حداقلی به طرف های برجام عنوان کرد و گفت: ما به نوعی واکنش جامعه جهانی را  هم مهر تاییدی بر حقانیت موضع گیری ایران می دانیم بطوریکه گوشه ای  از اذعان جامعه جهانی و افکار عمومی را در سئوالات خبرنگاران از وزرای امور خارجه آمریکا و انگلیس در مصاحبه مطبوعاتی شان در 18 اردیبهشت به خوبی مشاهده می کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه  به نظر می رسد اروپا دنباله روی سیاست های آمریکا در همه زمینه ها از جمله در حوزه برجام است، خاطرنشان کرد: هرچند بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، کشور اروپایی عضو این معاهده  بر حفظ این قرارداد بین المللی تاکید داشتند.

علایی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در صورت عدم دریافت پاسخ لازم و مورد انتظار، مردم خواستار  اقدامات جدی تر  در حوزه برجام هستند، اقداماتی که انها را نسبت به تعهدات خود متنبه بسازد، در غیر اینصورت ادامه حیات برجام برای همه کشورها از جمله ایران محلی از اعراب نخواهد داشت.

انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد