سرویس: سبلان ما
کد خبر: 81360
|
11:12 - 1398/02/21
نسخه چاپی

یادداشت؛

اتفاقاتی درباره برجام در حال رخ دادن است

اتفاقاتی درباره برجام در حال رخ دادن است
تصمیم اخیر دولت در قبال اقدامات مکرر ضد ایرانی آمریکا و بدعهدی سه کشور اروپایی به عنوان " پاسخ روشن و صریح ایران به اقدامات ظالمانه آمریکا" است که در این برهه حساس باید هم وزارت خارجه و هم نمایندگان مجلس با تعامل ملی و ذهنی هوشیارانه بتوانند از این طوفان مهم عبور کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، ایرج فتحی فعال فرهنگی و اجتماعی اردبیل در تازه ترین یادداشت خود به موضوع اخیر در خصوص برجام پرداخت و نوشت: تصمیم اخیر دولت در قبال اقدامات مکرر ضد ایرانی آمریکا و بدعهدی سه کشور اروپایی به عنوان " پاسخ روشن و صریح ایران به اقدامات ظالمانه آمریکا" بوده که در این برهه حساس باید هم وزارت خارجه و هم نمایندگان مجلس با تعامل ملی و تبعیت از رهنمودهای رهبری با ذهنی هوشیارانه و خلاق بتوانند از این طوفان مهم عبور کنند.

در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران که اصل دین مداری و اخلاق مداری در آن مشهود است، هیچ وقت بر اصل و اساس توافقهای انجام یافته در موضوعات مختلف بین المللی پا نگذاشته و همیشه اصل این نظام مردمی و حکومت اسلامی رعایت حقوق همسایگان و گسترش امنیت در منطقه و جهان اسلام بوده است.

 گواه این امر دفاع همه جانبه ایران از امنیت منطقه و کشورهای اسلامی بوده که همواره زیر چکمه های نظامی آمریکا و اسرائیل و وابستگان غرب و شرق، تحت فشار قرار گرفته اند و از طرفی خود کشور ایران بوده که در طول تاریخ از خاک و مرز خود دفاع نموده و هیچ وقت چهره متخاصم از خود نشان نداده است.

اینکه چرا جمهوری اسلامی می خواهد مدافع حقوق مظلومان باشد را باید  در اصل جمهوری اسلامی ایران که دفاع و حمایت از مظلومان جهان است جستجو کرد.

 کشور ایران در ادامه راه موفقیت های علمی و دستیابی به انرژی پاک و صلح آمیز هسته ای در جهان توانسته از این نعمت بزرگ که حاصل دست آوردهای علمی دانشمندان بومی است استفاده منطقی بکند تا جایی که دشمنان و بدخواهان این کشوردر برهه هایی از تاریخ دست به خون دانشمندان هسته ای ما آنهم در روز روشن و با خط و مشی گرفتن از اسرائیل و برخی کشورهای مرتجع عربی آغشته اند.

 این دست یابی های علمی نه برای اهداف نظامی بلکه برای راحتی و پیشرفت علمی بشریت بوده که متاسفانه دشمنان در آنسوی مرزها با استنباط به اینکه شاید در روزگاری امنیت منطقه که بهانه ای بیش نیست بلکه امنیت رژیم غاصب را در خطر می بینند دست به فرافکنی های بین المللی زده و با کوبیدن در طبل تبلیغاتی و رسانه ای می خواهند چهره خشن و ضد انسانی از جمهوری اسلامی ایران برای مردم دنیا معرفی کنند.

 بنظر می آید همه این اختلاف نظرهای سیاسی بین کشورهای 5+1 و برخی از سیاستمداران شرق و غرب نشات گرفته از دخالتهای بی اساس دولت غاصب اسرائیل بوده که برای در امان ماندن در منطقه ای که خود به زور گلوله و تفنگ آن سرزمینها را اشغال کرده دست به هر کاری می زند حتی تاب تحمل آن را ندارد که یک کشوری مانند ایران که با تکیه بر دانش بومی خود در راستای دست یابی به انرژی پاک در تلاش است را ندارد.

طی سالهای اخیر و با دخالت دولت آمریکا به کارگردانی رژیم منحوس اسرائیل و با فشار قرار دادن دولتهای جمهوری اسلامی ایران جلسات و مذاکرات فرا.وان و نفس گیری با حضور کشورهای دخیل و سیاستمداران دلسوز ایران در پای میز مذاکرات انجام شد که خوب یا بد(توافق خوب یا توافق بد) از نظر طرفین، به یکسری توافقات هسته ای دست یافتند و از اول اجرای بند بند این توافقات و تحت نظر و کنترل آژانس هسته ای، این کشور ایران بود که طی فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای به توافقات خود پایبندی نشان داد و همکاری شایسته ای با آژانس انجام داد طوری که رئیس آژانس هسته ای بارها در مجامع بین المللی از جمهوری اسلامی ایران بخاطر همکاری شایسته  تشکر کرد.

 اما نکته اینجاست که چرا با وجود همکاری ما با دنیا و طرفهای مذاکره کننده بار دیگر شاهد تشدید تحریمها برعلیه یک ملت هستیم و هر روز به بهانه های غیر توافقی این کشور را تحت فشار قرار می دهند؟

 یک روز به بهانه موشکهای دور برد بر طبل مخالفت و خروج از برجام می زنند و روز دیگر به بهانه حقوق بشر در ایران آنهم برای چند نفر آدم سیاسی وابسته به خودشان غوغا به پا می کنند انگار که دنیا فقط جمهوری اسلامی ایران است و فقط مردم ایران در کره زمین هستند که حقوق بشری خود را در خطر می بینند و انگار که در این دنیای پیشرفت فقط ایران است که دست به انحصار انرژی هسته ای زده است!

البته ناگفته نماند که در این گیرودار تبلیغاتی و فشارهای بین المللی بر ایران بودند برخی کشورها که در دست یابی به انرژی اتمی آنهم از نوع نظامی گوی سبقت را از هم ربودند و افکار آمریکا و چند کشور که داعی حقوق بشری بودند در این مدت کلا معطوف ایران شد تا کشوری غاصب مانند اسرائیل بتواند بطور کامل ذرات خانه های خود را غنی کرده و انبار تسلیحاتی خود را مجهز تر نماید تا شاید روزی در سرزمینی که خود اشغالگر آن بوده است بتواند از ملت غم زده خود دفاع کند.

 حال در جریانات اخیر در قبال بدعهدی های مکرر آمریکا و هم پیمانانش از زمان توافق هسته ای در چارچوب سیاست"فشار حداکثری" پاسخ حداقلی جمهوری اسلامی ایران اقدامی مناسب بوده است.

ایران در طول مدت این مذاکرات حسن نیت خود را با اعطای فرصت کافی به اتحادیه اروپا جهت انجام تعهدات پذیرفته شده در توافق هسته ای ثابت کرده و طرف های اروپایی بر خلاف وعده های داده شده درباره راه اندازی کانال مالی انجام نداده اند. همچنین در بند36 و 37 توافق هسته ای به صراحت بیان می شود که به هریک از طرفین اجازه می دهد در صورت بدعهدی طرفین یا طرف مقابل در انجام تعهدات ضمن اعلام شکایت به کمسیون مشترک و شورای امنیت، در صورت عدم دریافت پاسخ روشن، از برخی یا کل تعهدات خود خارج شود.

 این در حالی است که ترامپ با افتضاح خواندن این توافق نامه و ایرادگرفتن به سیاست دولت باراک اوباما بهانه ای برای خود دست و پا کرد تا در این فضای سیاسی حاکم بر موضوع هسته ای ایران بتواند بر حزب رقیب خود غلبه کند و با طرح ابتکاری خود که مخالفت با برجام است طرفداران خود از جمله اسرائیل را راضی نگه دارد غافل از اینکه با این اقدام احمقانه و اعمال تحریم های یکسویه بر علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها از داخل بلکه از هم پیمانان قدیمی آمریکا نیز انتقاداتی بر علیه سیاستهای ترامپ مشاهده می شود.

تصمیم اخیر دولت در قبال اقدامات مکرر ضد ایرانی آمریکا و بدعهدی سه کشور اروپایی به عنوان " پاسخ روشن و صریح ایران به اقدامات ظالمانه آمریکا" بوده که در این برهه حساس باید هم وزارت خارجه و هم نمایندگان مجلس با تعامل ملی و تبعیت از رهنمودهای رهبری با ذهنی هوشیارانه و خلاق بتوانند از این طوفان مهم عبور کنند.

 در این راستا، اصل واکنش رئیس جمهوری قابل تقدیر است و همینکه دولت برای نشان دادن یک اقدام عملی به غرب و آمریکا تصمیم به فاصله گرفتن از برجام دارد باید در مقابل غرب از او حمایت کامل کرد تا بتواند به مطالباتش از اروپایی ها عمل کند.

همانطوری که حسن روحانی گفت، نه تنها برجام به هیچ وجه قابل مذاکره نیست بلکه بخشی از تعهدات فعلی هم تعلیق می شود این یک پیام عملی به غرب است که بداند در عمل اتفاقاتی در باره برجام در حال رخ دادن است.

اروپا باید بداندکه انتفاع یک طرفه از برجام منطقی نبوده و باید مهلت 60روزه ایران را کاملا جدی بگیرد و در این میان به تعهدات قانونی خودعمل کند که به نظر میرسد با توجه به شرایط پیش آمده و قانون شکنی های دولت ترامپ و احساس خطر از سوی برخی کشورهای اروپایی آنان با احتیاط عمل خواهند کرد.    

انتهای پیام/ج


 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد