سرویس: اردبیل
کد خبر: 81368
|
18:11 - 1398/03/21
نسخه چاپی

پیرمرد 67 ساله با پرورش بوقلمون برای 30 نفر شغل ایجاد کرد

پیرمرد 67 ساله با پرورش بوقلمون برای 30 نفر شغل ایجاد کرد
سال ۸۹ بود که چرخ زندگی پیرمرد بر وفق مراد نچرخید و خانه‌نشین شد او که جز خدا یاوری برای گذران زندگی نداشت تحت حمایت کمیته امداد اردبیل قرار گرفت اما وی در ادامه راه با کمک مشاوره هایی که در این نهاد دید توانست برای 30 نفر اشتغالزایی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،سال ۸۹ بود که چرخ زندگی پیرمرد بر وفق مراد نچرخید و خانه‌نشین شد او که جز خدا یاوری برای گذران زندگی نداشت   تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفت و در ادامه راه با کمک مشاوره هایی که در این نهاد دید،از چرخه حمایتی این نهاد خارج و باراه‌اندازی دستگاه جوجه‌کشی و پرورش بوقلمونعلاوه بر خانواده خود برای 25 نفر دیگر نیز شغل ایجاد کرد.

مزرعه پرورش بوقلموندر هفت کیلومتری شهرستان اردبیل و در روستای عموقین کنار جاده قرار دارد و مسیر وسیعی برای رفت و آمد خودروهای سنگین به منظور حمل بوقلمون در نظر گرفته شده است.

پیرمرد67سال همراه با فرزندان خود به استقبال‌مان آمده و با شور و شوق نهال‌ها و سبزی‌هایی که تازه کاشته  را نشانمان می دهد؛  با اراده می گوید به حول و قوه الهی  فعالیت‌های اقتصادیمان را با راه‌اندازی گلخانه و پرورش گیاهان و درخت‌های مختلف توسعه خواهیم داد تا افراد بیشتری در اینجا صاحب شغل شوند.

اعضای خانواده این پیرمرد با اراده کارآفرین، که اینک همراه وی در گوشه ای از مزرعه بوقلمون زندگی میکنند، همگی خوشحال و راضیند و روزهای سخت گذشته را از یاد برده‌اند؛ آنها اینک با امید به روزهای آینده می نگرند.

پدر این خانواده  می گوید:  سال ۸۹  به دلیل کهولت سن قادر به انجام هیچ‌گونه فعالیتی نبودم و خانه‌نشین شدم ، تا اینکه  ورود کمیته امداد به منزل ما شادی با خود آورد و با حضور امدادگران به آینده‌ای روشن چشم دوختیم  و روزهای سخت را پشت سر گذاشتیم.
وی ادامه داد: پس از شش سال حمایت همه جانبه  کمیته امداد اردبیل وقتی که بزرگ‌ترین فرزندم از سربازی بازگشت، زمان مناسب برای توانمندسازی فرا رسیده بود و با توجه به ا
ستعداد و علاقه در پرورش بوقلمون، با دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی به مبلغ ۱۵ میلیون تومان از کمیته امداد، در آخرین ماه سال ۹۵  وارد این عرصه شدیم.

 حالا پدر  و پسر تلاش می کردند تا مشکلات را به حداقل برساند؛ فرزند ذکور خانوار با همراهی مشاوران شغلی و ناظران فنی کمیته امداد استان اردبیل در تلاش بود تا هر چه بیشتر در زمینه پرورش بوقلمون تجربه‌های بیشماری را کسب کند و بیش از پیش به رفع مشکلات زندگی بپردازد. از سویی مادر و خواهرانش نیز در کارها یاری‌رسان پدر و پسر می‌شدند تا با یاری یکدیگر از گرفتاری‌ها نجات پیدا کنند.


دو سال بعد از دریافت نخستین وام اشتغال، زمانی که به خوبی طرح اجرا شد و این خانوار به توانمندی نسبی دست یافته بود، با توجه به حضور آنها در روستا، از وام ۵۰ میلیون تومانی توسعه روستایی نیز بهره‌مند شدند تا پسر بزرگ خانوار با خریداری دستگاه جوجه‌کشی، از صفر تا ۱۰۰ پرورش بوقلمون را با دست‌های توانگر خود به انجام رساند.


و حالا جوجه‌ها پس از بیرون آمدن از تخم، به پدر سپرده می‌شدند تا در مدت زمان تعیین شده پرورش یافته و به بازار فروش ارسال شوند؛کار رونق بسیاری گرفت و فلدا برای توسعه دادن به آن، نیاز مبرم به کارگیری چند نیروی جوان داشت؛ کم کم پنج نفر از جوانان جویای کار نیز به پروژه اضافه شدند تا از این شغل مناسب، نتایج مطلوبی شامل حال خانوارشان شود؛25 نفر نیز به صورت غیرمستقیم در فروش و عرضه محصولات تولیدی این خانوار وارد این کار شدند .
 

این خانوار که با حداقل‌ امکانات و سرمایه، در امر پرورش بوقلمون مشغول به فعالیت هستند، اینک حدود ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش دارند که می‌توانند با تکیه بر آن اقدامات گسترده‌تری را در عرصه تولید گوشت سفید به ثمر بنشانند و از طرفی این خانوارحالا گام در مسیر خیرخواهی گذاشته و یاور ایتام و اقشار نیازمند جامعه شده‌اند.

به گفته این خانواده کارآفرین مزرعه بوقلمونماهانه چهار تا پنج میلیون تومان سود خالص دارد. 
 

خبر: شمیه شاهی

انتهای پیام/ ش

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد