سرویس: پزشکی وسلامت
کد خبر: 81440
|
16:28 - 1398/02/26
نسخه چاپی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل :

34 درصد اردبیلی ها مبتلا به فشار خون شدید هستند

34 درصد اردبیلی ها مبتلا به فشار خون شدید هستند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در حال حاضر ۳۴.۵ درصد و به عبارتی بیش از یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال این استان به بیماری فشار خون با درجه شدید و خفیف مبتلا هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،بابک نخستین،  همزمان با روز جهانی کنترل فشار خون در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درصد شیوع فشار خون در این استان طبق پیمایش استاندارد سال ۹۵ که مورد تائید سازمان بهداشت جهانی است، حدود ۳۴.۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه این آمار تمام بیماران دارای فشار خون شدید و خفیف را شامل می‌شود،افزود: ۶۱ درصد بیماران دارای فشار خون در این استان به وضعیت بیماری خود آگاه بوده و ۳۹ درصد ناآگاه هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ناآگاهی از وضعیت بیماری فشار خون را برای افراد دارای عوارض ناگوار توصیف کرد و گفت: شروع دیرهنگام روند درمان فشار خون باعث بروز عوارض ناگوار و جبران ناپذیری خواهد شد.

نخستین با اشاره به روند درمانی بیماران فشار خون این استان بیان داشت: حدود یک سوم افرادی که به خاطر فشار خون تحت درمان هستند، به لحاظ رعایت سبک زندگی مناسب شامل تغذیه، فعالیت بدنی بویژه کنترل وزن و نیز اجرای دستورالعمل‌های دارویی به صورت مطلوب کنترل می‌شوند.

وی ادامه داد: دو سوم افراد دارای بیماری فشار خون در این استان نیز به دلیل عدم رعایت سبک زندگی مناسب و به خصوص عدم کنترل وزن و دستورالعمل‌های دارویی، تحت درمان مناسب قرار ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تاکید براینکه بحث فشار خون و مشکلات ناشی از آن در مجموع در تمام استان‌های کشور به همین میزان و یا کمتر و بیشتر وجود دارد، افزود: این مهم باعث شده تا بحث آموزش و نیز احصاء بیماران مورد تاکید قرار گرفته و طرح‌هایی در این زمینه به مرحله اجرا گذاشته شود.

نخستین با بیان اینکه بیماری فشار خون دارای دو نوع اولیه و ثانویه است، گفت: بسیاری از عوامل بروز این بیماری شناخته شده نیست، اما افراد مبتلا با اصلاح سبک زندگی و با مصرف طولانی مدت دارو تحت نظر پزشک، می‌توانند بیماری خود را کنترل کنند.

انتهای پیام/م

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد