تازه ها

1398-04-23 17:05
کد مطلب: 82014
داستان راه‌آهن و اردبيلی‌ها، مثنوی هفتاد من است. «راه‌آهن» خيلی وقت است که مرزهای يک پروژه عمرانی را درنورديده و به «نماد حسرت مردم استان» بدل شده است. قطاری که به اردبيل نرسيده استانداران و نمايندگان بسياری را زير گرفته و کارنامه بسياری از مسئولين را به دست چپشان داده است...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، مصطفی جمشیدی ، فعال رسانه و مطبوعات اردبیل در یادداشتی به روند رو به رشد راه آهن اردبیل، اشاره کرد و نوشت: داستان راه‌آهن و اردبيلی‌ها، مثنوی هفتاد من است. «راه‌آهن» خيلی وقت است که مرزهای يک پروژه عمرانی را درنورديده و به «نماد حسرت مردم استان» بدل شده است. قطاری که به اردبيل نرسيده استانداران و نمايندگان بسياری را زير گرفته و کارنامه بسياری از مسئولين را به دست چپشان داده است.

برخی نمايندگان برای اينکه از زير بار مسئوليت خطير راه‌آهن جان سالم به در ببرند، به کل صورت مساله را پاک کرده و تکميل پروژه را «خيانت» جلوه دادند؛ از رانش‌ها و «مشکلات فنی» سخن به ميان آوردند و «تغيير مسير» را پيشنهاد دادند! برخی مسئولين، از درِ شعارهايی همچون «فاينانس خارجی» وارد شدند که خودشان هم به تحققش روزنه اميدی نداشتند. اما فارغ از تنوع جبهه‌گيری‌ها، پاسخی که دريافت می‌کردند يکسان بود؛ رويگردانی مردم!

اردبيلی‌ها در اين ۱۴ سال که از آغاز پروژه می‌گذرد آن قدر گوششان از وعده و وعيدهای رنگارنگ پر شده که تا خود شخصا سوار قطار نشوند و از کوپه‌هايش دره‌ها و تپه‌های منتهی به قيزيل اوزن را به نظاره ننشينند به کمتر وعده‌ای دل می‌بندند، اما گويا ورق برگشته است و «رويای آهنی» در حال محقق شدن است.

افزايش سريالی و تصاعدی بودجه‌های سنواتی پروژه از حدود ۳۰ ميليارد تومان در سال ۹۵ به ۱۵۰ ميليارد تومان در سال ۹۸ در کنار اختصاص فاينانس داخلی ۷۵۰ ميليارد تومانی، مشکل اعتباری راه‌آهن اردبيل را يک بار برای هميشه مرتفع کرد. افزايش چشمگير اعتبار تزريق شده به پروژه از ۷ ميليارد تومان در سال ۹۴ به ۴۰۰ ميليارد تومان در سال ۹۷ نياز به هيچ توضيح اضافه‌ای ندارد. به پشتوانه همين اعتبارات مناسب، «پيمانکاران ناتوان» به سرعت از پروژه کنار گذاشته شدند و اتصال اردبيل به شبکه ريلی کشور به «اولويت اول دولت» در توسعه زيرساخت‌های ريلی کشور بدل شد. چيزي که نه از زبان يک مسئول استانی، که توسط مقام اول اجرايی کشور بيان شد.

به موازات این فعل و انفعالات، مسیر صعب‌العبور اردبیل-میانه در مقابل اتفاق مثال‌زدنی مجمع نمایندگان استان و پیگیری‌های شبانه‌روزی دولت محلی در خصوص راه‌آهن، قافیه را باخت! آخرین گزارش‌ها حکایت از پیشرفت ۸۰ درصدی عملیات زیرسازی پروژه دارد. تکمیل زیرسازی تا پایان سال‌جاری هدف‌گذاری شده و ریل‌گذاری ۱۰۰ کیلومتر از مسیر برای نیمه دوم امسال در نظر گرفته شده است. روند پیشرفت پروژه در بازدیدهای مکرر مسئولین و جلسات منظم هفتگی در تهران به دقت رصد می‌شود و هر مانعی در کوچکترین زمان ممکن از سر راه برداشته می‌شود. به نظر می‌رسد نماد حسرت مردم اردبیل به شدت ترک برداشته و رویای راه‌آهن دست‌یافتنی‌تر از هر زمان دیگری است.

سیدمصطفی جمشیدی

انتهای پیام/آ

ارسال نظر
Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.