سرویس: اردبیل
کد خبر: 82771
|
19:11 - 1398/07/09
نسخه چاپی

در همایش مدیریت مصرف و حمایت از کالای ایرانی مطرح شد؛

لزوم استفاده دستگاه های دولتی از انرژی خورشیدی/ رونمایی از دستگاه کنترل مصرف برق در اردبیل

لزوم استفاده دستگاه های دولتی از انرژی خورشیدی/ رونمایی از دستگاه کنترل مصرف برق در اردبیل
معاون برنامه ریزی شرکت برق استان اردبیل مشکل برق کشور را ساعات اوج مصرف آن دانست و گفت: اگر همه مردم از دستگاه های اجرایی گرفته تا بخش صنعت، اصلاح الگوی مصرف را رعایت کنند دیگر نیازی به تحمیل هزینه های گزاف برای راه اندازی نیروگاه های اضافی نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، مسعود عباسی معاون برنامه ریزی شرکت برق استان اردبیل در همایش اصلاح الگوی مصرف و حمایت از کالای ایرانی در بخش صنعت برق و لوازم الکترونیک که بعد از ظهر امروز در سالن اجتماعات نظام مهندسی اردبیل برگزار شد با انتقاد از دستگاه های اجرایی جهت کم توجهی به ابلاغیه های کاهش مصرف گفت: به علت اوج مصرف در ساعات کاری 11 صبح الی 15 بعد از ظهر الگوی مصرف به ادارات و سازمان ها ارسال شده بود که تنها 13 دستگاه دولتی نسیت به اعمال آن مبادرت کردند.

وی افزود:  اردبیل در میزان صرفه جویی های مصرف برق، وضعیت مطلوبی ندارد.

عباسی میزان پیش بینی مصرف برق کشور در سالجاری را 62 هزار مگاوات در ساعات اوج مصرف عنوان کرد و گفت: این میزان به همت همه متولیان امر تاکنون به 57هزار مگاوات رسیده است.

مشکل برق کشور، ساعات اوج مصرف است

وی با بیان اینکه کاهش مصرف برق علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها منجر به تامین برق لازم نیز در اوج مصرف می شود، گفت: اگر همه مردم از دستگاه های اجرایی گرفته تا بخش صنعت و خانه ها اصلاح الگوی مصرف را رعایت کنند، دیگر جهت تامین برق ساعات اوج مصرف دیگر نیازی به تحمیل هزینه های گزاف برای راه اندازی نیروگاههای اضافی نیست.

معاون برنامه ریزی شرکت برق استان اردبیل مشکل برق کشور را ساعات اوج مصرف دانست و گفت: اگر همه، مصرف خود را مدیریت کنند هزینه ها نیز کاهش یافته و کشور در زمینه انرژی برق با بحران مواجه نخواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود از ابلاغ کاهش مصرف 10 درصدی به دستگاه های اجرایی خبرداد و گفت: متاسفانه تا کنون تنها 13 دستگاه اجرایی و نهاد های دولتی به این ابلاغیه عمل کرده اند.

تحقق مدیریت هزینه ها با هم سطح نگه داشتن میزان تقاضا و مصرف برق

پیمان یوسف مدیر دفتر مدیریت مصرف اداره برق استان اردبیل در ادامه این همایش به مدیریت مصرف برق در دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت: شرکت توزیع برق همواره کوشیده تا با هم سطح نگه داشتن میزان تقاضا و مصرف، هزینه ها را نیز مدیریت کند.

وی به زمان اوج مصرف برق در تابستان اشاره کرد و گفت: پیک مصرف برق در ساعات اوج مصرف 3درصد است بنابراین با مدیریت صحیح در کنار اصلاح الگوی مصرف خانوارها می توان با صرفه جویی های انجام گرفته از هزینه کرد 30هزار میلیارد تومانی راه اندازی نیروگاه  برق برای جبران 300 ساعت برق در ساعات اوج مصرف، جلوگیری کرد چراکه میزان برق تولیدی نیروگاه فوق تنها در ساعات اوج مصرف استفاده می شود که می توان با مدیریت صحیح این میزان را کنترل و از هزینه های سنگین اضافی جلوگیری کرد.

یوسف در بخش دیگری از سخنان خود به نیروگاه های مجازی اشاره کرد و گفت: مدیریت صحیح و اصلاح الگوی مصرف همان نیروگاه های مجازی هستند که در تامین برق ساعات اوج مصرف راهگشا هستند.

وی به ابلاغیه شرکت توزیع برق نسبت به اعمال انرژی های تجدید پذیر در تامین برق مورد نیاز دستگاه های اجرایی اشاره کرد و گفت: طبق این ابلاغیه 20درصد تامین برق مورد نیاز دستگاه های اجرایی و وزارت خانه ها باید از انرژی های تجدیدپذیر مثل انرژی های خورشیدی تامین شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف اداره برق استان اردبیل با بیان اینکه متاسفانه تنها 13 دستگاه اجرایی به این ابلاغیه توجه کرده اند گفت: اگر هر اداره دستگاه تولید برق برای ساعات اوج مصرف تهیه کند و یا از منابع انرژی های تجدید پذیر مثل انرژی های خورشیدی در تامین برق مصرفی خود  در این ساعات استفاده کنند مصرف ساعات پرمصرف نیز کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه 40درصد بار مصرف مربوط به تامین روشنایی است، گفت: استفاده از لامپ های کم مصرف یکی از راه کارها کاهش مصرف برق در ساعات اوج کاری است.

یوسف از اعمال تخفیف برای مصرف کنندگانی که از مصرف برق در ساعات اوج کاری خودکاری کنند به عنوان دیگر راهکار کاهش مصرف برق نام برد و گفت: اگر کسی در ساعات اوج کاری ابرق مصرف نکند، شامل 14درصد تخفیف در آن ماه می شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف اداره برق استان اردبیل به میزان استفاده دستگاه های اجرایی، سازمان ها و نهاد ها از سلول های خورشیدی اشاره کرد و با بیان اینکه تا کنون 100 مکان برای استفاده از انرژی های خورشیدی تعریف شده است، گفت: از این تعداد 88 مکان از انرژی خورشیدی بهره مند هستند.

وی از بسیج ادارات به عنوان یکی از نهادهای موثر برای نهادینه کردن کاهش مصرف برق در ادات نام برد و گفت: طبق رایرنی های انجام گرفته بنا است هر سال از شرکت های که در مصرف برق صرفه جویی داشته اند تجلیل شود.

یوسف  در ادامه سخنان خود از بازتعریف نحوه نورگیری در ساختمان ها به عنوان یکی از راه کارهای کاهش مصرف نام برد و گفت: استفاده از لامپ هایLEDو همچنین طراحی مجدد نورگیری ساختمان از جمله راهکار های کاهش مصرف برق در کشور است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف اداره برق استان اردبیل استفاده از دستگاه کنترل روشنایی را از دیگر امکانات کاهش مصرف نام برد و گفت: از مهر امسال طبق تصمیم اتخاذ شده قبض های کاغذی حذف شده و سامانه های اطلاع رسانی از قبیل پیامک و غیره جایگزین آن خواهند شد.

لامپ هایLEDعلاوه بر مزایای اقتصادی، موجب کاهش مصرف برق  می شود

جمال حمیدی طراح و نورپردار اردبیلی در ادامه این همایش به بازتعریف لامپ هایLEDپرداخت و گفت: با پیشرفت علم و تکنولوژی لامپ هایLEDنیز از کیفیت بالاتری نسبت به گذشته برخوردار بوده و ضمن تامین نور و انرژی لازم  با ارتقای طول عمر در کاهش هزینه های مصرف کنندگان موثر هستند.

وی از شرکت های دانش بنیان در زمینه برق به عنوان شرکت های پیشران در این زمینه نام برد و گفت: انتخاب نوع لامپ مصرفی یکی از مهمترین اقدامات لازم در کاهش مصرف برق و هزینه های خانوار است.

حمیدی آشنایی با سیستم کنترل مدیریت مصرف برق را از دیگر راهکارهای کاهش مصرف برق نام برد و گفت: استفاده از لامپ هایLEDعلاوه بر مزایای اقتصادی، موجب کاهش مصرف برق نیز می شود.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح عملکرد فناوریLEDپرداخت و گفت:LEDهای تولید شده امروزی از هر لحاظ قابل مقایسه باLEDهای اولیه نیست بطوریکه با بالاترین کیفیت، کمترین هزینه را در بر می گیرد .

این نورپردار اردبیلی در ادامه سخنان خود به معماری ساختمان ها  و حتی صنعت نیز اشاره کرد و گفت: چراغ های انتخاب شده  ازLEDبیشترین روشنایی را شامل بوده  و در عین حال بدون پِرت نوری نیز هستند.

حمیدی با بیان اینکه نورهایLEDامکان متمرکز شدن نور در فضای باز را می دهد گفت: این نوع فناوری از طول عمر بیشتر و هزینه تعمیر کمتری نیز برخوردارند.

وی به مقایسه شار نوری لامپ های فلورسنت با لامپ هایLEDپرداخت و گفت: لامپ هایLEDعلاوه بر اینکه آلودگی محیطی ایجاد نمی کنند  بعد از 50 هزار ساعت مصرف نیز 90درصد شار اولیه خود را حفظ می کنند.

در پایان این برنامه از دستگاه کنترل مصرف برق نیز رونمایی شد.

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد