سرویس: اجتماعی
کد خبر: 82796
|
15:44 - 1398/07/11
نسخه چاپی

رئیس دادگستری استان اردبیل :

مبارزه با فساد در گام دوم انقلاب جدی تر خواهد بود/حقوق دانان راهکار کاهش جرایم را ارایه کنند

مبارزه با فساد در گام دوم انقلاب جدی تر خواهد بود/حقوق دانان راهکار کاهش جرایم را ارایه کنند
رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت:در دوره تحول قوه قضاییه و مقارن شدن آن با ابلاغ گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری، مسلماً موجب ایجاد ظرفیت بسیار مناسب برای گام برداشتن جدی، محکم و موثر در برخورد با مظاهر فساد و برای توسعه عدالت در جامعه به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،ناصر عتباتی ظهر امروز در همایش همایش ملی نقش حقوق دانان، وکلاء و کارشناسان رسمی در گام دوم انقلاب با رویکرد ارتقاء فرهنگ حقوقی جامعه اظهار داشت: این بیانیه یکی از مهمترین اسناد قابل مراجعه برای تمامی مباحث در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی است و حرف‌های خیلی زیادی برای گفتن، اجرا کردن و عمل کردن دارد.
وی افزود: بی شک بیانیه مقام معظم رهبری دومین مرحله خودسازی و تمدن سازی و فصل جدیدی است که زمینه ای برای ایجاد تمدن نوین بزرگ اسلامی و آمادگی برای ظهور منجی عالم بشریت را مد نظر قرار داده است.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت:  در این بیانیه باید سه بعد اساسی را مد نظر قرار داد، زمینه صدور، بازیگران اجرایی و اهداف متعددی که در حوزه‌های مختلف پیش بینی شده است.
وی در ادامه با اشاره به مباحث مرتبط با قضا و مجموعه ها و نهادهای مرتبط در امر قضا  تصریح کرد: انقلاب اسلامی مایه سربلندی ایران و ایرانی و تقابل دوگانه اسلام و استکبار و دفاع ابدی از نظریه انقلاب بود. مدیریت جهادی و اعتقاد واقعی به عصر "ما می‌توانیم" بیانگر نقش بازیگران اجرایی با آن زمینه صدور، بیانیه ای قابل مشاهده است.
عتباتی ابراز داشت: استقلال و آزادی،عزت ملی، عدالت، مبارزه با فساد و ارائه یک سبک نوین زندگی ایرانی اسلامی نیرویی انسانی مستعد و کارآمد، با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی مهمترین بخش امیدبخش کشور است که می‌توانیم بخشی را در حوزه قضا و دادگستری متمرکز مکنیم.
عتباتی افزود:امروزه جوانان محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی هستند و مدیریت جوانان انقلابی و متدین، پای کار، با انرژی با انگیزه با اهداف والای اسلامی و انسانی و اعتقادی می‌تواند دربرون رفت از خیلی از مشکلاتی که ما باآن مواجه هستیم کمک کند و جامعه حقوقدان، جامعه قضا ، جامعه کارشناسان و مشاوران، اساتید و اعضای هیئت علمی تاثیر گذار در دانشکده های حقوق و کسانی که چه مستقیم و غیرمستقیم می توانند نقش مهمی در حوزه تاثیرگذاری در نهاد دادگستری و نهادهای مرتبط با قضا می توانند داشته باشند و به عنوان بازیگران نقش آفرینان عرصه عدالت و قضاوت نقش آفرینی بکنند.
وی با اشاره به ظرفیت حقوق دانان در تأثیر گذاری بر موضوعات مختلف گفت: قانونمند بودن جامعه، توجه به بهداشت قضایی، توانمندی جامعه بر پذیرش قانون و تحقق جامعه عادلانه، تحقق حقوق شهروندی، نقش نهاد وکالت در توسعه اقتصادی کشور، تقویت مبانی حقوقی جامعه و تعریف نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قطب جدید حقوقی در بین نظام های حقوقی در سطح جهان از موضوعاتی است که می تواند به همت حقوق دانان محقق شود.
رئیس کل دادگستری استان در ادامه با ارایه آماری از میزان وقوع جرم و تشکیل پرونده ها در دادگستری استان گفت: این حجم از تشکیل پرونده اصلا زینده استان ولایی و حسینی اردبیل نیست. لذا باید راهکاری های عملی از سوی متخصصین و حقوق دانان برای کاهش میزان وقوع جرم ارایه شود.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین وظیفه نهادها و متخصصین امر حقوق کمک به ارتقاء دانش حقوقی، سطح مهارت های قانونی و افزایش صلح و سازش در جامعه است.
عتباتی اظهار داشت: آنچنان که در طول هشت سال دفاع مقدس جوانان ما از جان مایه گذاشتند و ایثار و از خود گذشتگی نشان دادند باید این روحیه در جامعه تقویت شود و فرهنگ صلح و سازش در جامعه گسترش و فرا گیر شود.
رئیس کل دادگستری استان دسترسی عمومی مردم به خدمات مشاوره حقوقی رایگان به منظور دریافت مشاوره های حقوقی قبل از اقدام به انجام امور و استفاده از وکیل را از جمله مواردی دانست که از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی جلو گیری می کند.
وی در ادامه یکی از مهم ترین اولویت دستگاه قضایی را مبارزه جدی و قاطعانه با فساد ذکر کرد و افزود: در دوره تحول قوه قضاییه و مقارن شدن آن با ابلاغ گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری، مسلماً موجب ایجاد ظرفیت بسیار مناسب برای گام برداشتن جدی، محکم و موثر در برخورد با مظاهر فساد در حوزه های مختلف و گام برداشتن برای توسعه عدالت در جامعه به وجود آورده است.

انتهای پیام/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد