سرویس: استانی
کد خبر: 83004
|
15:09 - 1398/08/07
نسخه چاپی

یادداشت؛

پراکندگی اصولگرایان ، سردر گمی اصلاح طلبان در اردبیل

پراکندگی اصولگرایان ، سردر گمی اصلاح طلبان در اردبیل
چندی پیش در یکی از کانال های تلگرامی مطلبی با عنوان پراکندگی اصولگرایان و سردر گمی اصلاح طلبان منتشر شد، اگرچه از سوی برخی دوستان پیگیر مسائل سیاسی حدس و گمانی بیش نبود، اما اکنون همان حدس و گمان به واقعیت تبدیل شده است. لاجرم ادامه همان یادداشت علی فهیمی در بخش دوم آورده میشود اما با کمی شفافیت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، علی فهیمی بازنشسته معاونت اخبار و اطلاعات صداوسیمای اردبیل و کارشناس حوزه مسائل سیاسی در یادداشت خود اورده است، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به عنوان منسجم ترین تشکیلات اصولگرایان فعالیت خود را از قبل از عید ۹۸ با برنامه و کار تشکیلاتی آغاز کرد، چارت تشکیلاتی خود را در تمامی شهرستانهای استان اردبیل به پایان رساند و آخرین مجمع انتخاباتی این جبهه را در مهدیه اردبیل برگزار کرد.

مجمع انتخاباتی که شاید مهمتر از انتخابات مجمع، به رخ کشیدن توان نیرو سازی و تیم سازی این جبهه بود که انصافا تحسین فعالین سیاسی به ویژه اصلاح طلبان را از انسجام به وجود آمده برانگیخت.


جمنای اردبیل چنان با برنامه عمل کرده و میکند که سایر گروههای وابسته به اصولگرایان نیز با هدف جلوگیری از پراکندگی  و تشتت در جبهه اصولگرایان در قالب شورای هماهنگی نیروهای انقلاب در کنار جمنا قرار گرفتند، درهمین راستا،  مجمع مشورتی هم اندیشان منحل شد (در این رابطه یادداشت تقابل عقل وعشق با چاشنی اصلاح طلبی را در یاسین نیوز بخوانید) تا صدای واحدی از این طیف شنیده و عمل شود.

اما تشکیل شورای هماهنگی و انحلال هم اندیشان هم گویا مانع پراکندگی اصولگرایان نشده است و "هردم از این باغ بری می رسد". این بار از درون جمنا و برخی از طیف اصولگرایان

تک نامزدهای انتخابات ابراز وجود کردند و تلاش برخی از دوستان باسابقه، با تجربه و معتمد نیز برای حفظ یکپارچگی این طیف، تا به امروز نتیجه بخش نبوده است. البته این چند صدایی سیاست خودشان باشد الله و اعلم،"المعنی فی بطن شاعر"، اما دلایل   تعدد کاندیدا در جریان اصولگرایی در استان اردبیل توهم پیروزی زود هنگام در نزد افراد و برخی طیفهای اصولگرا باشد، ساده انگاریست چرا که" شب آبستن حوادث است، تا سحرچه زاید"!

آنچه به نظر می رسد همین توهم پیروزی زودرس باعث شده هرکدام از افراد شاخص اصولکرا گروههای چند نفره برای خود تشکیل دهند و در گرما گرم تبلیغات مجازی، فشار برای قرار گرفتن در ائتلاف اصولکرایان را بیشتر کنند، چنان در این مسیر پیش بروند که اگر نشد لاجرم به تنهایی پای در عرصه رقابت بگذارند اما غافل  از این که در نهایت در مقابل عمل انجام شده قرار گیرند و همین جدیت و تاکید ناخواسته، نتیجه انتخابات برای اصولگرایان را همان رقم زند که در دور دوم انتخابات دهم رقم خورد.
 
شایسته است دوستان نامزدهای احتمالی اصولگرا علی رغم شایستگی هایی که هرکدام دارند، تامل و تفکر کنند که اولا پیروزی در خردجمعی است، ثانیا زمانیکه به این نتیجه و باور رسیدند که "کی با من است"پای به عرصه بگذارند و با تفکر "من با کی"مطمئنا نتیجه ای جزء خودزنی حاصل نخواهد شد.

گذشته از این در این دوره به احتمال زیاد سه ائتلاف سه نفره از سوی سه طیف فعال سیاسی و ارزشی ارائه شود و برخی از نامزدهای اصولگرایان در هر سه ائتلاف قرار گیرند که در آن صورت احتمال اینکه قدرت چانه زنی و لیست دو طیف دیگر بر جمنا غالب شود بیشتر است علی رغم اینکه جمنا در حال حاضر منسجم ترین و با برنامه ترین تشکل اصولگرایی است که حتی در درون اصلاح طلبان هم لااقل تا به امروز چنین تشکلی (در این دوره از انتخابات) به وجود نیامده تا بتواند با عقلانیت انقلابی برنامه های خود را پیش ببرد.

با این وصف کدام ائتلاف یا نامزد میتواند از اقبال عمومی برخوردار شود؟ لیست کدام طیف فعال سیاسی میتواند تعیین کننده باشد؟برخلاف سنت مالوف این دوره ،دوره ائتلاف بخشی از اصولگرایان با بخشی از اصلاح طلبان خواهد بود؟ اصولگرایان به نقطه مشترک نرسند نتیجه چه میشود؟ و ...

در تحلیلهای آتی در رابطه با سه مدل ائتلاف انتخاباتی اردبیل و ضرورت توجه به عقلانیت انقلابی در معرفی نامزدها مفصلا پرداخته میشود.

 

انتهای پیام/ ه

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد