سرویس: اردبیل
کد خبر: 83169
|
12:22 - 1398/08/25
نسخه چاپی

در نشست اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران مطرح شد؛

وزن دولت در اقتصاد کشور، بیشتر از بخش خصوصی است/ رویای اردبیل، برای ورود به بازار های منطقه محقق می شود

وزن دولت در اقتصاد کشور، بیشتر از بخش خصوصی است/ رویای اردبیل، برای ورود به بازار های منطقه محقق می شود
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با بیان اینکه وزن دولت در اقتصاد کشور بیشتر از بخش خصوصی است، گفت: در تلاش هستیم تا سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور را ارتقا داده و کفه ترازو را به نفع بخش خصوصی بالا ببریم که در این صورت رویای اردبیل برای ورود به بازار کشورهای منطقه نیز محقق خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، نشست دو روزه اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با هدف بررسی وضعیت انرژی اتاق بازرگانی و پیش برد برنامه های کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی طی روز های 23 و 24 آبان ماه در اردبیل برگزار شد.

اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در اولین روز برگزاری نشست از نمایشگاه دائمی تولیدات صنعتی استان در اتاق بازرگانی اردبیل بازدید کردن تا از نزدیک در جریان ظرفیت ها و پتانسیل های اردبیل آشنت شوند.

نشست مشترک کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با مدیران دستگاههای اجرایی استان و فعالان اقتصادی و بخش خصوصی از جمله مهمترین برنامه های کمیسیون انرژی در اردبیل بود تا بتوانند با بررسی زیرساخت‌های ترانزیتی استان جهت ورود به بازار کشورهای منطقه بهتر برنامه ریزی کنند.

ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان، رویای اردبیل برای ورود به بازار ۱۸ کشور منطقه را محقق می کند
 
حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل در  این نشست به تشریح ظرفیت های زیرساختی استان اردبیل پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت حضور در استان اردبیل و سرمایه‌گذاری در این استان بحث ترانزیت کالا، مبادی ورودی و خروجی، دغدغه راه و جاده مناسب، خطوط ریلی و هوایی بوده و قطعا تا زمانیکه زیرساخت‌های مورد نیاز از این حیث در استان اردبیل مهیا نشود فعالان بخش خصوصی تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در استان اردبیل نخواهند داشت‌‌.
 
وی به اقدامات انجام گرفته در خصوص اتصال اردبیل به جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: در خصوص خطوط ریلی خارجی و ترانزیت کالا از این مسیر نیز درصدد آن هستیم تا از نزدیکترین نقطه استان اردبیل خط ریلی خود را به کشور آذربایجان وصل کرده و اینگونه وارد بازار شمال کشور شویم و خوشبختانه طی مذاکرات فی مابین کمیسیون اقتصادی دو کشور به تفاهم‌های اولیه رسیدیم و مقرر شد تا از منطقه ایمیشلی با احداث خط ریلی به طول ۸ کیلومتر شمال استان اردبیل به خطوط ریلی جمهوری آذربایجان وصل شود.
 
 رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان در پایان سخنان خود در نخستین جلسه مشترک کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با مدیران دستگاههای اجرایی استان و فعالان اقتصادی گفت: برای استفاده از معافیت ۳۶ درصدی هزینه‌‌های گمرکی پیشنهاد ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان را به رئیس جمهور آذربایجان دادم که طرف آذری نیز نظر موافقی بر روی اجرای این طرح داشت و هم‌اکنون ایجاد شهرک صنعتی در مرحله انتخاب مکان مناسب قرار داشته و با ایجاد این شهرک صنعتی مشترک تولیدات در این شهرک از معافیت ۳۶ درصدی هزینه‌های گمرکی برای ورود به بازار ۱۸ کشور را خواهد داشت که این موضوع زمینه مناسبی را برای فعالیت سرمایه‌گذاران در این محدوده را فراهم می‌سازد.
 
وزن دولت در اقتصاد کشور، بیشتر از بخش خصوصی است
حمیدرضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در ادامه این نشست صادرات را از مهمترین اصول توسعه اقتصادی برشمرد و گفت: ظرفیت بخش خصوصی برای رسیدن به اهداف توسعه‌ای ۵۶ درصد است که این میزان در ایران به ۱۵ درصد می‌رسد و بدین ترتیب وزن دولت در اقتصاد کشور بیشتر از بخش خصوصی بوده و در تلاش هستیم تا سهم بخش خصوصی در اقتصاد را ارتقا داده و کفه ترازو را به نفع بخش خصوصی بالا ببریم و از این رو ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در سازمان‌ها نیز باید به این سمت و سو کشیده شود.
 
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تصریح کرد: استان اردبیل یکی از مناطق مستعد با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های متنوع در حوزه های اقتصادی بوده و در بازدید امروز خود از نمایشگاه دائمی توانمندی‌های صنعتی استان در محل اتاق بازرگانی اردبیل شاهد حضور برندهای معتبر و مناسب در این استان بودیم که این موضوع نشان از ظرفیت بالای این استان داشته و این برندها نیز می‌توانند به عنوان پیشرو در اقتصاد استان باشند.
 
وی افزود: طبق اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم نرخ بیکاری در استان اردبیل نسبت به میانگین کشوری در سطح پایین تری قرار داشته و این آمار نشان از اقدامات مثبت اقتصادی انجام شده در این استان را دارد.
 
صالحی در ادامه سخنان خود به ظرفیت های اقتصادی کشور نیز اشاره کرد و گفت: هدف ما گسیل ظرفیت‌های اقتصادی کشور به سمت استان اردبیل است و برای این کار باید برنامه‌ها و آینده‌نگری‌های دستگاه‌های اجرایی استان به طور کامل مشخص شود تا با کمک فعالان بخش خصوصی و استفاده از تجربیات آنان گام مثبتی در توسعه اقتصادی استان اردبیل برداشته شود.
 
 رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران  یکی از مهم‌ترین ارکان جذب سرمایه‌گذار به یک منطقه‌ای وجود مزیتی در منطقه مورد نظردانست و گفت: از این رو در استان اردبیل نیز باید یک مزیتی نسبت به سایر استانها برای آن تعریف شده و سرمایه‌گذاران با توجه به آن مزیت برای سرمایه‌گذاری در استان اردبیل ترغیب شوند.
 
سرمایه‌گذاری در حوزه‌های انرژی، سرمایه گذاری پایدار و مهم است
 رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران و نائب رئیس فدراسیون صنعت نفت، نیز هدف از حضور در استان اردبیل را شناسایی و سرمایه‌گذاری در پتانسیل های بالای این استان در حوزه اقتصادی عنوان کرد و گفت: با توجه به آنکه در طی سالیان گذشته سرمایه گذاری های محدودی در این استان اردبیل شده و علاوه برآن سرمایه گذاری های موجود نیز باید توسعه یابد، از این رو یک ظرفیت اقتصادی برای حضور سرمایه‌گذاران در استان اردبیل ایجاد شده است و تغییرات در نظام تکنولوژی جهانی و فناوری های روزآمد این موضوع را حائز اهمیت کرده است.
 
 وی افزود: ما در نظر داریم تا با ایجاد شرکت های کوچک و متوسط در گام اول در حوزه انرژی و در گام های بعدی محیط زیست و توسعه پایدار اهداف خود را برای سرمایه‌گذاری در استان اردبیل و رشد و توسعه اقتصادی این استان را پیگیری کنیم.
 
پدیدار گفت: از همین رو فدراسیون صنعت نفت ایران به همراه کمیسیون انرژی اتاق ایران و کمیسیون توسعه پایدار در مجموع ترکیبی را به وجود آورده تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان اردبیل را مورد بررسی قرار دهیم.
 
وی افزود: این موضوع را در سه محور پروژه‌های در حال اجرا، پروژه‌هایی با پیشرفت کند و یا متوقف و سومین محور نیز پروژه‌های آتی و برنامه‌های آینده استان اردبیل تقسیم بندی کردیم.
 
پدیدار در ادامه سخنان خود به اولین محور اشاره کرد و گفت: در خصوص پروژه هایی که در حال بهره برداری هستندبا توجه به تغییر استانداردهای بهره‌وری در نظام عملیاتی برای نیل به بهره‌وری مورد انتظار در سطح استاندارد های موجود نیازمند بروزآوری است.
 
وی گفت: دومین محور نیز طرح‌هایی است که در حال اجرابوده ولی به دلایلی پیشرفت آن کند و یا متوقف شده که به این منظور اعلام آمادگی کردیم که در وضع موجود می‌توانیم کمک حال این پروژه ها به خصوص در حوزه توسعه پایدار و محیط زیست و هم‌چنین حوزه گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت‌های بالقوه استان اردبیل باشیم و اتاق بازرگانی آمادگی دارد تا سرمایه‌گذاران را برای حضور در استان اردبیل تشویق کند.
 
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران سومین موضوع را آینده نگری و توجه به برنامه ریزی های استانی و برنامه کلان کشوری برای رشد و توسعه استان‌ عنوان کرد و گفت: قرار بر این شد تا طرح‌های استان اردبیل اولویت‌بندی شده و در نشست بعدی به بررسی این طرح‌ها بپردازیم.
در پایان این نشست دو روزه اعضای کمیسیون انرژی اتاق ایران به همراه هیئت رئیسه اتاق اردبیل با اکبر بهنام جو استاندار اردبیل دیدار کردند تا ضمن بررسی نتایج نشست راهکارهای پیش روی استان جهت توسعه اقتصادی اردبیل را بررسی کنند.
 
انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد