سرویس: اقتصادی
کد خبر: 83195
|
10:36 - 1398/08/28
نسخه چاپی

صادرات بنزین مازاد، درآمدهای کشور را افزایش می‌دهد/ امتیازات خاص برای مدیران باید حذف شود/ با احیای درآمدهای مالیاتی نیازی به فروش حتی یک قطره نفت هم نیست

صادرات بنزین مازاد، درآمدهای کشور را افزایش می‌دهد/ امتیازات خاص برای مدیران باید حذف شود/ با احیای درآمدهای مالیاتی نیازی به فروش حتی یک قطره نفت هم نیست
عبدالمجید شیخی گفت: طی دو سال اخیر اعلام کرده اند این رقم کاهش پیدا کرده ولی باز هم نیازمند یک نظام مالیات محکم و یک پارچه هستیم؛ تشکیل یک بانک اطلاعاتی یک پارچه از فعالین اقتصادی با همراهی بانک مرکزی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ موعد تحویل لایحه بودجه ۹۹ از سوی دولت به مجلس نزدیک است و دولت تا یک ماه دیگر باید برنامه خود برای بودجه سال آینده را به مجلس ارائه بدهد.

بعد از اتفاقاتی که در سال گذشته در حوزه نفتی برای کشور افتاد و با وجود افزایش قیمت نفت فروش نفت ایران تا حد زیادی کاهش داشت، کارشناسان معتقد هستند بودجه سال 99 نباید متکی به فروش نفت بسته شود و توصیه هایی را به دولت در این زمینه ارائه کرده اند.

در همین راستا عبدالمجید شیخی، یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانادر این خصوص اظهار داشت: بهترین کار این است که دولت از همین حالا تصمیم قاطعانه‌ای در مورد بودجه اتخاذ کند و بخشی از خدمات و مشاغل که فرار مالیاتی دارند را حتی شده با اجبار دستگاه های کشور پای کار بیاورد؛ کسانی که از پرداخت مالیات فرار می کنند اگر سهم خود از مالیات را پرداخت کنند تا بخش زیادی از کسری بودجه کشور حل می شود.

وی در ادامه گفت: هزینه های عمرانی کشور باید از طریق فروش نفت در کشور پرداخت شود و هزینه های جاری تا جایی که در توان دولت است از بقیه هزینه ها مجزا شود. از طرف دیگر دولت باید هزینه های تشریفاتی در کشور، که در سال های اخیر افزایش پیدا کرده است را حذف کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بسیاری از این تشریفات تنها نمایش بوده و هزینه زیادی را به دولت تحمیل می کند گفت: در یک مورد همایش حقوق شهروندی برای معرفی کتاب حقوق شهروندی تنها حدود 10 میلیارد تومان هزینه شد که اگر در مقیاس بزرگ این هزینه ها حذف شود بخشی از مشکلات بودجه برطرف می‌شود.

 

امتیازات خاص برای مدیران باید حذف شود

شیخی همچنین گفت: برخی از امتیازات که به صورت خارج از قوانین به بخشی از مدیران و معاونان پرداخت می شود باید حذف شود؛ اگرچه حقوق های نجومی تا حدی کنترل شده اما امتیازات خاص برای مدیران خاص همچنان برقرار است که در چارچوب هزینه های فرهنگی به آنها پرداخت می شود که حذف این موارد تا حد زیادی می تواند به بودجه کشور کمک کند.

وی با تأکید بر لزوم احیای پایه های مالیاتی در کشور عنوان کرد: اخذ مالیات از مردم باید عادلانه باشد و از فرار مالیاتی برخی از افراد و اقشار خاص جلوگیری شود؛ حدود دو سال پیش سازمان امور مالیاتی رقم فرار مالیاتی را 130 میلیارد تومان برآورد کرده بود که پیش بینی می شود این رقم افزایش پیدا کرده باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به آمار های اخیر و کاهش این رقم به 30 هزار میلیارد تومان گفت: طی دو سال اخیر اعلام کرده اند این رقم کاهش پیدا کرده ولی باز هم نیازمند یک نظام مالیات محکم و یک پارچه هستیم؛ تشکیل یک بانک اطلاعاتی یک پارچه از فعالین اقتصادی با همراهی بانک مرکزی هستیم.

شیخی ضمن تاکید بر اینکه اگر بتوانیم از فرار مالیاتی در کشور جلوگیری کنیم نیازی به فروش حتی یک قطره نفت هم نداریم افزود: بیش از 95 درصد نقدینگی مردم در حساب های بانکی است و با رصد گردش های حساب مالی می توانند به راحتی از همه مردم مالیات اخذ کنند؛ نظام مالیاتی فعلی اجحاف در حق تولیدکنندگان و حقوق بگیران است.

 

صادرکنندگانی که تولید کننده نیستند از زیر پرداخت مالیات فرار می کنند

وی ضمن تاکید بر لزوم توسعه عدالت در کشور اظهار داشت: بخش های غیرتولیدی و غیر مولد در کشور که بیشترین درآمد را دارند از زیر پرداخت مالیات فرار می کنند؛ واردکنندگان و صادرکنندگان غیر تولیدی که از انواع رانت ها استفاده می کنند تاکنون به صورت کامل مالیات خود را پرداخت نکرده اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: این افزاد از یک طرف محصول تولیدکنندگان را خریداری کرده و از طرف دیگر با سود بسیار بالا صادر می کنند و به جای وارد کردن ارز، کالاهای غیر ضروری وارد کرده و از محل فروش آنها نیز یک سود کلان دیگر به جیب می زنند.

 

جلوگیری از خام فروشی و تبدل نفت به فرآورده

شیخی همچنین گفت: واحدهای کوچک پالایشگاهی که در گذشته در کشور فعال بودند می توانند نقش موثری در احیای بودجه داشته باشند؛ نفت خام می تواند با احیای این پالایشگاه ها می تواند به فراورده های نفتی زیادی تبدیل شود که هم ارزش صادراتی بالایی داشته و هم نیاز کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه است.

وی در ادامه افزود: فروش نفت خام و صادرات آن تا 90 درصد ارزش افزوده را کاهش می دهد و با تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی می توان تا 90 سود بیشتری به دست آورد؛ خریداران نفت ایران با تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی سود کلانی را به جیب خود می برند.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین گفت: طبیعی است که اگر تولید داخلی رونق پیدا کند درآمدهای دولت نیز افزایش پیدا می کند و دولت می تواند با رونق کسب و کار هم سرانه شغل در کشور را بالا برده و هم اینکه تولید را رونق داده که میزان صادرات کشور بیشتر از واردات آن خواهد شد.

شیخی در ادامه افزود: دولت برای تسهیل مبادلات باید سریع تر امکان پیمان های پولی دوجانبه و چند جانبه را فراهم کند تا از این طریق هم بتوان راحت تر تحریم ها را دور زد و هم اینکه اتکای کشور به دلار و ارز بسیار کمتر شود در این صورت است که پول ملی نیز ارزش بیشتری پیدا خواهد داشت. این روش یکی از مهمترین راه ها برای افزایش درآمد دولت خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: کاهش مصرف سوخت به ویژه بنزین می تواند سهم کشور از صادرات بنزین را افزایش دهد و در این صورت است که تا حد زیادی درآمد های کشور بیشتر شده و مشکلات بودجه ای برطرف می شود؛ در بودجه سال آتی باید موضوع سهمیه بندی بنزین در نظر گرفته شود چرا که تنها افراد متمول هستند بیشتر از یارانه پنهان بنزین استفاده می کنند و مردم عادی مصرف زیادی ندارند.

انتهای پیام/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد