سرویس: اردبیل
کد خبر: 83335
|
22:40 - 1398/09/09
نسخه چاپی

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

اغتشاشات اخیر با گفتمان سازی بنزین، قابل پیشگیری بود/ مسئولان به جای توزیع فقر به تولید ثروت بپردازند

اغتشاشات اخیر با گفتمان سازی بنزین، قابل پیشگیری بود/ مسئولان به جای توزیع فقر به تولید ثروت بپردازند
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با انتقاد از عملکرد مسئولان در خصوص طرح سهمیه بنزین، رفع نابرابری اجتماعی و توزیع عدالت را نیاز امروز کشور دانست و گفت: مسئولان به جای توزیع فقر به تولید ثروت بپردازند تا رفاه ملت تامین شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، سید جواد میری استاد فلسفه و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عصر امروز  در همایش ملی فلسفه که در سالن شهید خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد به تبیین مفهوم فلسفه پرداخت و گفت: فلسفه در واقع نوعی گفتمان بدون حد و مرز است.

میری با بیان اینکه اگر شکست و ناکامی، بحران، رنج و درد را  در خودمان تحمل نکنیم نمی توانیم در مورد فلسفه حرف بزنیم، گفت: نزدیک 30 سال از جنگ 8 ساله می گذرد ولی هنوز به ادبیات جنگ از لحاظ فلسفه نگاه نشده است،

وی افزود: امروز برای وارد شدن به گفتمان جهانی باید به ادبیات و گفتمان فلسفه مسلط بود تا بتوان دیدگاه خود را به جهان دیکته کرد.

این استاد دانشگاه به تاریخ و جغرافیای ایران نیز اشاره کرد و گفت: ایران یکی از بزرگترین تمدن ها و صاحب تاریخ در جهان است ولی چون با دیدگاه فلسفه و گفتمان سازی در جهان وارد نشده است نتوانسته آمال و اهداف خود را به جهانیان برساند.

وی با بیان اینکه هگل و هایدیگر برای آلمان سخن گفته اند نه برای ما، گفت: ما نیازمند به ادبیات خودمان هستیم و باید با دیدگاه ایران به جهان نگاه کنیم تا اثرگذار شویم.

میری به تبیین مفهوم فلسفه و رابطه آن با ایده وحدت ملی پرداخت و گفت: مهمترین مانع سر راه ما در این زمینه، کمبود و فقدان اجماع نخبگان است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه اگر اجماع نخبگان در ایران سر و سامان بگیرد وحدت نیز در تمام ابعاد حاصل خواهد شد، به مقایسه دو تفکر در زمان ملاهادی سبزواری و محمد حسین نائینی دو شخصیت ممتاز علمی و صاحب تفکر  در ایران پرداخت و گفت: دیدگاه و طرز تفکر این دو شخصیت ظرف 50 سال جهان بینی ایرانیان را به اندازه 1000سال ارتقا داد.

وی با بیان اینکه ملا هادی سبزواری توانست تمام افکار و دغدغه ها در عالم ملکوت و جبروت را به جامعه منتقل کند، گفت: نائینی نیز از نظر مفهومی و جهان بینی کشور را به اندازه 1000سال ارتقا داد.

میری با بیان اینکه کشور برای ارتقا نیازمند شناسایی نیازمندی ها است گفت: رفع نابرابری اجتماعی و توزیع عدالت نیازمندی امروز کشور است.

وی با بیان اینکه در جهان بینی ملاهادی سبزواری انسان و رعیت وجود داشت گفت: در جهان بینی نائینی انسان سوژه است.

عدم اجماع نخبگان، موجب تشتت فضا می شود

استاد فلسفه با بیان اینکه برخی مسائل یکسری پیامد برای جامعه دارد گفت: اگر نخبگان در ان مورد به اجماع نرسندو جهان بینی مشترک حاصل نشود فضا متشتت می شود.

وی به تشریح دیدگاه موجود در کشور در مورد غرب پرداخت و گفت: بررسی این نگاه نیازمند نگرش تاریخی است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه در دوران پهلوی اول ایده جامعه به دو شکل جامعه سنتی و جامعه متجدد شکل گرفت که دو گفتمان متفاوت بود در حالیکه در دوره پهلوی دوم غربی شدن مد نظر بود که مستلزم آن نیز فراموش کردن فرهنگ خودی بود. به همین دلیل اغلب احزاب و گروه های موجود در کشور، غرب را طاعون دیدند و اجماع نخبگان به سمت شکل گیری انقلاب رفت.

وی با بیان اینکه مدرنیته و جوهر اسلام با هم همخوانی ندارد گفت: برخی معتقدند که از جهان بینی و تجربه نوعی انسان، می توان  بهره برد ولی گرفتار غرب زدگی نشد.

میری به اقتصاد جهانی نیز اشاره کرد و گفت: نظام سرمایه داری ذاتا پلید است و برای تولید ثروت نیز دو راه وجود دارد یا باید بیرون از آن نظام سرمایه داری دست به تولید ثروت زد و یا اینکه با برقراری تماس با آن به ثروت دست یافت.

وی با بیان اینکه در 100 سال اخیر هر سه دسته، سنت کرایان، متجددان و میانه روها در ایران یا به قدرت رسیدند و یا نوعی از قدرت برخوردار بودند گفت: هیچکدام نتوانستند به اجماع نخبگان در این زمینه دست پیدا کنند و ناگزیر یکدیگر را محکوم به سکولار و لیبرال کردند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عرف، فهم متعارف بشر از دین و اجتماع است، گفت: برخی ها عرف را با سکولار یکی پنداشتند در حالیکه سکولار تنها در نظام مسیحیت معنی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تفسیر دو کلیدواژه غیب و شهادت پرداخت و گفت: غیب به معنی عالم غیر محسوس است در حالیکه شهادت محسوس است.

میری افزود: بعد از دوران صفویه ارام ارام در نظام اجتماعی ما سکولار مساوی با عرف شد.

وی به تبیین مفهوم نظم و بی نظمی پرداخت و گفت: نظم امر بدیهی است، آنچه مهم است بی نظمی است.

میری از آموزش و پرورش به عنوان نمونه و الگو نام برد و گفت: در سیستم آموزشی که برای زودآموزان و دیر آموزان برنامه ای پیش بینی نشده است و انعطاف وجود ندارد در واقع نوعی بی سامانی است در حالیکه فلسفه در تلاش است تا با ایجاد فهم درست به ما نظم دهد.

با گفتمان سازی می توان مشکلات را حل کرد

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به آشوب های اخیر در کشور نیز اشاره کرد و با بیان اینکه نگاه من نگاه فلسفی و اجتماعی است نه سیاسی گفت: قطع ارتباط ملت با حاکمیت آن هم به مدت یک هفته کار درست و معقولانه ای نبود.

وی با بیان اینکه در دیدگاه فلسفه نباید راه گفتگو را قطع کرد گفت: بهتر بود راه دیگری اندیشیده می شد و یا اینکه حداقل راه گفتگو کانالیزه می شد.

میری با بیان اینکه با قطع ارتباط نمی توان معترضین را به تمکین واداشت گفت: بهترین راه برای جلوگیری از اغتشاشات برقراری گفتگو با مردم و ارائه برهان و منطق بود تا اینکه همزمان با بالا بردن قیمت سوخت، راه ارتباطی مردم با حاکمیت را قطع کرد.

وی با بیان اینکه کارکرد فلسفه، قدرت فلسفیدن در جامعه است، گفت: دین و زبان یکی از زمینه های وحدت ملی است.

میری با انتقاد از مسئولان در مورد توزیع فقر در کشور، گفت: نباید به جای تولید ثروت که قدرت افرین است، به توزیع فقر پرداخت چراکه توسعه فقر در کشور به وحدت ملی آسیب می زند.

وی گفت: فلسفه می تواند آشوب های ذهنی موجود در این راستا را به سمت نظم مفهومی هدایت کند.

تکنولوژی شیوه زیست انسان مدرن است نه ابزار خلق قدرت

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد عدم اشنایی با فرهنگ اقوام داخلی و  مقابله با فرهنگ غرب گفت: در وضعیت فعلی همه چیز جنگ هویتی نیست چراکه تکنولوژی نیز تنها دست یابی به ابزار نیست.

وی با بیان اینکه نخبگان باید اراده ملی را به رسمیت بشناسند،گفت: یکی از مختصات زندگی در جامعه امروز رابطه بین حاکمیت و مردم است که این رابطه نیز باید بصورت سوژه با سوژه باشد تا حاکمیت بتواند با گفتگوی منطقی به اقنای مردم بپردازد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان  مبنی بر احترام متقابل و وحدت اقوام در کشور نیز، با بیان اینکه همه اقوام در ایران یک ملت هستند، گفت: بیش از 5000سال است که اقوام در ایران یک ملت واحد هستند و در همه مراحل و برهه ها این اتحاد و یکپارچگی خود را حفظ کرده اند.

وی افزود: اقوام در ایران علاوه بر اینکه یکپارچه هستند هرکدام اداب و رسوم خود را حفظ کرده اند و به ان پایبندند.

مخالف ایده ایران شهری هستم

میری در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان در خصوص ایده ایران شهری نیز گفت: با این ایده مخالف هستم چراکه معتقدم پیوست فرهنگی ندارد و منجر به تفرقه می شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پایان سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی بعد از قرن ها با بها دادن به فلسفه اسلامی،  امکان رشد این علم در ایران را فراهم کرده است، گفت: این فرصتی است که برای فلاسفه ایران جهت گفتمان سازی هرچند به شکل گلخانه ای داده شده که  جای تامل دارد.

وی به تبیین خاصیت فلسفه پرداخت و گفت: فلسفه همواره سعی دارد تا با ایجاد ابهام، متفکرین را برای یافتن راهکارهای حل مسئله به چالش بکشاند تا با ارائه راهکارهای مختلف مفاهیم و زمینه های بیشتری برای اتخاذ تصمیم درست در اختیار تصمیم سازان قرار دهد تا حاکمان با داشتن اطلاعات کافی و آینده نگری بتوانند تصمیم درست و منطقی تری را اتخاذ کنند.

محمد حسن زاده رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی در ابتدای این همایش به تبیین اهمیت فلسفه در جامعه پرداخت و با بیان اینکه به همت انجمن های علمی دانشگاه محقق اردبیلی این علم در استان اردبیل امروز شناخته شده تر شده است، گفت» فلسفه علمی است در بلند مدت روی زندگی مردم تاثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه این سوین برنامه علمی در راستای فلسفه است که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می شود، گفت: هنوز فاصله زیادی با فلسفه داریم.

وی در پایان سخنان خود از اتاق حکمت و گفتمان به دلیل برنامه ریزی روی برنامه های فلسفه محور قدردانی کرد و گفت: امیدوارین این علم در اینده نزدیک در دانشگاه به شکوفایی برسد.

پخش مستند چیستی و چرایی فلسفه، پرسش و پاسخ دانشجویی و تجلیل از فعالین انجمن های علمی دانشگاه محقق اردبیلی از جمله برنامه های این همایش در اردبیل بود

انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد