کد خبر: 83557
|
16:54 - 1398/10/01
نسخه چاپی

یادداشت

خیام ، اعتباری ابدی برای دانشگاه آزاد اردبیل

خیام ، اعتباری ابدی برای دانشگاه آزاد اردبیل
در آخرین روزهای پائیز، انسانی پاک و مؤمن، استادی بزرگوار، خدمتگزاری صادق، معلمی باوقار و محبوب قلوب دانشجویان جغرافیا رخ در نقاب خاک کشید و دوستداران علم و ادب را عزادار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، نادر پرستار روزنامه نگار اردبیلی طی یادداشتی به مناسبت رحلت مقصود خیام از پیشکسوت علمی استان اردبیل نوشت:در آخرین روزهای پائیز، انسانی پاک و مؤمن، استادی بزرگوار، خدمتگزاری صادق، معلمی باوقار و محبوب قلوب دانشجویان جغرافیا رخ در نقاب خاک کشید و دوستداران علم و ادب را عزادار کرد.

 و این بار مرگ از چله کمان رها شد و استاد مقصود خیام به دیار ابدی کوچ کرد. جامعه علمی کشور ستاره ای درخشان و شخصیتی تأثیرگذار در علم جغرافیا و دانش نوپای ژئومورفولوژی را از دست داد.
مرحوم  مقصود خیام از نخستین استادان ژئومورفولوژی در ایران به شمار می رفت. به جرأت می توان گفت که بخش عمده پیشرفت های علمی و آموزشی و تربیت متخصصان نسل جدیدتر ژئومورفولوژی در ایران مدیون  خیام است
او در تبریز به دنیا آمد و در فرانسه از دانشگاه گرنوبل دکتری خود را اخذ کرد. او با عشق به جوانان و دلبستگی به ایران در هر کجای کشور که به وجودش نیاز بود دریغ نمی کرد و با آغوش باز دعوت ها را اجابت می نمود و در راه توسعه و گسترش علم گام بر می داشت.
خرم آن کس که در این محنت گاه
خاطری را سبب تسکین است
مرحوم مقصود خیام حق بزرگی بر گردن آموزش عالی استان اردبیل دارد. وی سال ها رنج سفر از تبریز به اردبیل را بر خود هموار می کرد و با عشق و علاقه برای تربیت نسل جوان منطقه کمر همت می بست.
آن مرحوم به اردبیل عشق می ورزید و برای ارتقای سطح کیفی رشته جغرافیا و ژئوموفولوژی دانشگاه آزاد اسلامی وقت می گذاشت.
نام و یاد مرحوم  مقصود خیام با دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل عجین شده است. آن مرحوم بعد از بازنشستگی از دانشگاه تبریز به پیشنهاد مهرانی رئیس وقت واحد اردبیل مبنی بر قبول معاونت پژوهشی واحد جواب مثبت داد و در این راه نیز منشأ خدمات قابل توجهی شد.
در ایامی که دانشگاه ازاد اسلامی واحد اردبیل با کمترین امکانات شروع به فعالیت کرده بود اعلام همکاری اساتید بزرگی چون مرحوم مقصود خیام، قوت قلبی برای همه دست اندرکاران و عاملی برای استقبال دانشجویان جهت ادامه تحصیل در این واحد دانشگاهی بود.
نام پر آوازه اساتیدی چون خیام در آغاز راه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل اعتباری به این مجموعه می بخشید. این که گفته می شود بزرگانی چون مرحوم خیام بر گردن آموزش عالی اردبیل و دانشگاه آزاد اسلامی آن حق بزرگی دارند ادعائی کاملا مبتنی بر واقعیت های موجود می باشد.
مرحوم خیام دِین خود را نسبت به کشور اسلامی و جوانان آن ادا کرده است. او به خاطر این ویژگی ها فردی سعادتمند بود.
یک نویسنده یونانی می نویسد: اکنون دیگر می دانم سعادت چیست، سعادت انجام وظیفه است و هرچه این وظیفه مشکل تر باشد سعادت عظیم تر است.
و چه سعادتی که انسانی وارسته و اخلاق مدار یک عمر خود را وقف پیشرفت و توسعه علم در کشور نماید و نامی نیک از خود به یادگار بگذارد.
دولت جاوید یافت هر کو نکونام زیست
کر عقبش ذکر خیر زنده کند نام را
اگر امروز دانشگاه ازاد اسلامی واحد اردبیل به یک مرکز علمی تأثیرگذار در سطح منطقه تبدیل شده است حاصل زحمات ، تلاش ها و دوندگی های شبانه روزی مشتی عاشق خدمت بی منت بوده، جمعی که جز اعتلای جوانان و توسعه دانشگاه به چیز دیگری فکر نمی کردند و برای دستیابی به این هدف عمر و زندگی خود را در طبق اخلاص می نهادند.
 
انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد