سرویس: اردبیل
کد خبر: 84019
|
17:27 - 1398/11/01
نسخه چاپی

نکات طلایی تغذیه در بارداری

نکات طلایی تغذیه در بارداری
در طول بارداری بدن با تغییرات فیزیکی و هورمونی بسیاری مواجه می شود و اینجاست که تغذیه دوران بارداری اهمیت زیادی پیدا می کند. هر غذایی که می خورید روی سلامت خود و کودکتان اثر می گذارد. برای اینکه مطمئن شوید از تمام موادغذایی به اندازه دریافت می کنید باید رژیم غذایی سالم و متعادلی را رعایت کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،به نقل از تحلیلی طنین یاس - غذا، اولین منبع تغذیه کودک در شکم مادر است. بنابراین باید غذاهایی بخورید که سرشار از مواد مغذی باشند. تغذیه مناسب رشد کودک را تقویت می کند. شما به کمک یک راهنمای ساده تغذیه، مسیر خود به سمت زایمانی آسان را فراهم کنید.

بسیاری از افراد فکر می کنند که خانم های باردار برای دو نفر باید غذا بخورند در نتیجه دوبرابر حالت طبیعی چاق می شوند. اما این امر درست نیست ؛ بسیار مهم تر از آن تغذیه سالم با میوه ها و سبزیجات تازه، ماهی، شیر، محصولات لبنی و چربی های با کیفیت بالا است. بسیار نوشیدنی استفاده کنید بهتر است آب و یا چای شیرین نشده استفاده شود. هیچگونه رژیم غذایی نگیرید، روزه نگیرید حتی به دلایل مذهبی. رژیم و روزه برای افراد باردار مضر است.
 
نکته مهم برای رشد سالم فرزند شما این است:
 
اسید فولیک: در اسفناج ، بروکلی ، زرده تخم مرغ، گوجه ، موز
 
اهن: در گوشت ، فلفل سیاه ، دارچین، جعفری ، لوبیا ، نخود ، عدس ، کنجد ، ذرت و خشکبار
 
ید: از غذاهای حاوی ید استفاده کنید
 
کلسیم: در شیر ، محصولات لبنی ، کلم ، گل کلم ، تره فرنگی ، فنل
 
مواد غذایی مضر و منع در دوران بارداری
 
در دوران بارداری ،تمامی بدن خانم ها دچار تغییر می شود. سیستم ایمنی ، قدرت دفاعی ، ضعیف می شود. از این رو عفونت در این زمان اغلب پیچیده تر از زمان های دیگر روی می دهد و می تواند سلامت مادر و فرزند متولد نشده را به خطر اندازد.
 
از این رو پیشگیری کنید به طوریکه در هنگام پخت و پز و غذاخوردن دو نکته زیر را رعایت کنید:
در هنگام اماده سازی و بسته بندی و نگهداری مواد غذایی با احتیاط زیاد بهداشت را راعایت کنید.
از مواد غذایی مضر نامبرده پرهیز کنید.
از جمله مواد غذایی مضر عبارتند از:
 
شیر خام ، محصولات لبنی خام
 
ازمصرف شیر خام پرهیز کنید و یا ان را از قبل بجوشانید.
از محصولات لبنی با منشا شیر خام پرهیز کنید. برروی محصولات مشخصه «تولید شده با شیر خام» درج شده است.
در هنگام مصرف پنیر ، پوسته ان را جداکنید و از پتیر فرآوری شده مانند و یا پنیر های نرم مانند کاممبرت استفاده نکنید.
 
گوشت ، ماهی و تخم مرغ
 
توجه! از مصرف ماهی های پر چرب مانند ماهی تن ، ماهی هالیبوت ، اره ماهی ، خودداری کنید. این ماهی ها اغلب آلوده به فلزات سنگین هستند.
فلزات سنگین در اندام های داخلی نیز نفوذ می کنند. در نتیجه باید از مصرف اندام های داخلی ابزیان نیز خودداری کرد.
از مصرف ماهی و غذاهای دریایی خام و نیمه خام همچنین سوشی ، صدف و موارد مشابه خودداری شود.
از مصرف ماهی دودی شده و در ترشی خوابانده شده مانند ماهی آزاد دودی و لاکس خودداری کنید.
گوشت ، سوسیس و تخم مرغی که خام و یا نپخته است را نخورید. برای مثال کارپاچیو، بیف ، استیک خام ، مدیوم ، سالامی ، سوسیس های دودی ، ژامبون خام ، گوشت دودی ، بیکن ، تخم مرغ آب پز عسلی، غذاها با تخم مرغ خام ، مانند تیرامیسو خانگی و موارد مشابه.
 
نوشیدنی ها
 
از مصرف الکل و نیکوتین اجتناب کنید. تاکنون هیچ مطالعه علمی ثابت نکرده است که میزان کم الکل در دوران بارداری بی خطر است. از این رو کاملا از مصرف الکل پرهیز کنید. توجه کنید که غذاها ، شیرینی ها ، سس ها نیز می توانند حاوی الکل باشند.
برای احتیاط تنها میزان کمی از نوشیدنی های کافئین دار مصرف کنید. حداکثر ۲-۳ فنجان قهوه و یا ۴ فنجان چای سبز و یا سیاه مجاز است. توجه: چای سرد ، نوشیدنی کولا ، قهوه سرد ، نوشیدنی انرژی زا و موارد مشابه نیز می توانند حاوی کافئین باشند.
برای احتیاط از آب میوه های تازه و حرارت ندیده از میوه و سبزیجات در آب میوه گیری ها و رستوران ها استفاده کنید.
از نوشیدنی ها حاوی کینین(گنه گنه ) مانند آب تونیک (نوشابه گازدار حاوی عصاره تلخ جوهر گنه گنه)، لیمو تلخ و موارد مشابه اجتناب کنید.
 
الکل
 
در دوران بارداری الکل ننوشید! حتی مقدار کم می تواند به نوزاد متولد نشده در طی زمان آسیب برساند. الکل مانند سم برروی اعصاب و مغز اثر می گذارد از این رو یکی از دلایل اصلی تولد ناقص کودکان است.
 
سیگار کشیدن در دوران بارداری سیگار نکشید و از حضور در مکان هایی که دود سیگار وجود دارد نیز اجتناب کنید. سیگارها حاوی نیکوتین و تقریبا ۵۰۰۰ ماده شیمیایی هستند. تمامی این مواد می توانند موجب صدمات شدید به جنین شوند. در مواردی که زنان باردار سیگار استعمال می کنند منجر به نقص در تولد یا تولد زودرس می شود. کودکانی که مادران انها سیگار می کشند اغلب دچار آسم ، الرژی ، التهاب ریه ، برونشیت و سایر بیماری ها می باشند. همچنین خطر مرگ ناگهانی کودک نیز زیاد است.
 
مواد مخدر
 
در دوران بارداری از مصرف مواد مخدر و مسکرات پرهیز کنید. مواد مخدر میتوانند رشد کودک شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهند ودر بدترین حالت منتهی به نقص در تولد و یا مرگ کودک شود. در صورتی که مشکلات اعتیاد دارید ، از مطرح کردن ان با پزشک تان خجالت نکشید. شما می توانید مستقیما به مراکز تخصصی مشاوره اعتیاد مراجعه کنید.
 
داروها
 
برخی داروها برای افراد باردار و جنین شان خطرناک می باشند. در صورتی که باید دارویی را به طور منظم استفاده کنید حتما به پزشک تان اطلاع دهید که باردار می باشید. همچجنین زمانی که بیمار هستید و دارو باید مصرف کنید، به پزشک تان در رابطه با بارداری تان اطلاع بدهید. همچنین در داروخانه بگویید که شما باردار هستید در صورتی که می خواهید انجا دارو خریداری کنید
نکات طلایی تغذیه در بارداری :
_حتی اگر تغذیه خوبی داشته‌اید رژیم غذائی خود را متعادل‌تر کنید
به خاطر داشته باشید که معنای بهتر خوردن همیشه بیشترخوردن نیست. شاید تعجب کنید اما شما فقط روزانه به ۳۰۰ کالری بیشتر از قبل نیاز دارید یعنی در کل ۲۵۰۰ کالری روزانه. خیلی راحتتر از آن چیزی که فکر می‌کنید این ۳۰۰ کالری اضافه به بدن شما می‌رسد.
همچنین شما باید از خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار تا حد امکان بپرهیزید. ممکن است که تحمل این روشهای تغذیه‌ای درماههای اول برای شما خیلی ناخوشایند و سخت باشد اما توجه داشته باشید که بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که دریافت بیش از ۴ فنجان قهوه در روز می‌تواند باعث سقط، وزن کم نوزاد و حتی مرده زائی شود. کافئین در چای، کولاها، شکلات و نوشیدنی های غیر الکلی و کاکائو نیز وجود دارد. به جای اینها دم کرده‌های بدون کافئین بیاشامید. البته بهترین روش این است که از نوشیدنیهای سالمتر مثل شیر کم چربی، آب میوه های خالص و یا یک لیوان آب با چند قطره لیمو استفاده کنید.
_از قرص های ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید
در یک دنیای ایده آل و کامل، بدون وجود تهوع‌های صبحگاهی و ویارهای شدید، یک برنامه غذائی خوب و کامل باید شامل کلیه موادی باشد که شما در دوران بارداری به آن نیاز دارید. اما در دنیای واقعی ما، دریافت قرص‌های ویتامین به همراه مواد معدنی می‌تواند تضمین‌کننده این باشد که شما همه مواد غذائی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنید. مطمئن شوید که داروی شما حاوی ۶۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم اسید فولیک است زیرا کمبود این ویتامین گروه B می‌تواند باعث نقایصی در لوله عصبی جنین مانند اسپاینا بیفیدا شود. در ماههای بعد شما معمولاً احتیاج به دریافت آهن و کلسیم خواهید داشت تا مطمئن شوید که مقادیر مورد نیاز از این مواد را دریافت می‌کنید.
افرادی که رژیم گیاهخواری داشته و یا مشکل پزشکی خاصی مانند دیابت، دیابت حاملگی، کم خونی و سابقه تولد نوزاد با وزن پایین را دارند باید با پزشک‌شان در مورد نوع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود مشورت کنند.
همواره به خاطر داشته باشید که بیشتر ، همیشه بهتر نیست. از خوردن مقادیر زیاد ویتامین ها و مواد معدنی بپرهیزید زیرا این عمل می‌تواند به فرزند در حال رشد شما آسیب بزند.
_در دوران حاملگی رژیم نگیرید
رژیم گرفتن در دوران حاملگی به شدت برای شما و جنین‌تان خطرناک است. بسیاری از رژیم های کاهش وزن همراه با کاهش دریافت آهن، اسید فولیک و بسیاری از ویتامینها و مواد معدنی مورد نیاز می‌باشد. به یاد داشته باشید که افزایش وزن یکی از نشانه های مهم حاملگی طبیعی است. احتمال به دنیا آوردن نوزاد سالم در بانوانی که خوب غذا خورده و افزایش وزن طبیعی دارند بیشتر است. بنابراین اگر شما با خوردن غذاهای تازه و سالم و مقوی در حال اضافه کردن وزن هستید نگران نشوید، شما باز هم بزرگتر و چاق تر خواهید شد.
_توجه داشته باشید که به تدریج افزایش وزن پیدا کنید.
به طور کلی، اگر وزن شما پیش از حاملگی مناسب بوده شما باید بین ۱۱تا ۱۵ کیلو گرم اضافه وزن پیدا کنید. اگر شما کمی‌کمبود وزن داشته اید می‌توانید قدری بیشتر مثلا ۵/۱۲ تا ۱۸کیلوگرم وزن اضافه کنید و اگر وزنتان بالا بوده باید قدری کمتر و بین ۷ تا ۵/۱۱ کیلوگرم وزن اضافه کنید. اگر شما کوتاه قد هستید (۱۵۷ سانتیمتر و یا کمتر) یا در دوران نوجوانی هستید و یا بیشتر از یک جنین دارید باید در مورد افزایش وزن مناسب با پزشک خود مشورت کنید. این که چه زمانی افزایش وزن پیدا کنید تقریبا" به اندازه میزان آن مهم است. کمترین اضافه وزن باید در سه ماهه اول باشد، بین ۹۰۰ گرم تا ۲ کیلو، و بعد به تدریج وزن شما اضافه‌تر شود؛ بیشترین اضافه وزن باید در سه ماهه آخر یعنی زمانی که جنین بیشترین رشد را دارد، اتفاق بیافتد، حدود ۴۵۰ گرم در هر هفته.
_هر چهار ساعت یک بار، یک غذای کم حجم میل کنید
حتی اگر شما سیر باشید ممکن است فرزند‌تان گرسنه باشد؛ بنابراین سعی کنید که هر ۴ ساعت یک بار چیزی میل کنید. اگر ویار دارید یا حالت تهوع یا سوزش سر دل یا سوء هاضمه، خواهید دید که دریافت ۵ یا ۶ وعده غذا با حجم کم بسیار قابل تحمل‌تر است تا خوردن سه وعده غذای پر حجم. هیچ کدام از وعده‌های غذائی خود را حذف نکنید، ممکن است که شما گرسنه نباشید اما فرزند شما مرتبا به مواد غذائی نیاز دارد.
_گاهی با خوردن مواد شیرین مورد علاقه تان از خودتان پذیرائی کنید
اگر چه غذاهای فرآوری شده و میان وعده های بسته بندی شده موجود در بازار و دسرهای شیرین نباید جزو مواد غذائی همیشگی شما باشند، اما این دلیل نمی‌شود که در دوران بارداری از همه خوراکیهای مورد علاقه خود چشم‌پوشی کنید. بعضی از جایگزین‌های خوب در
این مورد می‌تواند شامل: یک دسر موزی، شربت بدون چربی و یخ زده میوه ها و یا ماستی که با بیسکویت مخلوط شده است باشد. اما یادتان باشد که اگر تسیلم وسوسه شدید و گاهی شیرینی، کیک و یا چیز مشابهی خوردید خودتان را سرزنش نکنید چون مقدار کمی‌کیک یا شیرینی اصلا به شما و فرزندتان صدمه نمی‌زند.
 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد