سرویس: دفاع و امنیت
کد خبر: 84139
|
08:31 - 1398/11/14
نسخه چاپی

معاون اقتصادی استاندار اردبیل:

اردبیل، استان موفق در حوزه کشاورزی/ 62 طرح اقتصادی در دهه فجر افتتاح می شود

اردبیل، استان موفق در حوزه کشاورزی/ 62 طرح اقتصادی در دهه فجر افتتاح می شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت: امروزه کشور در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به خودکفائی رسیده و استان اردبیل هم از جمله استان های موفق در این حوزه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،ارژنگ عزیزیشامگاه روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بخش کشاورزی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با کل تولیدات کشاورزی کشور، در طول سال نیاز ۳۳ روز جمعیت آن زمان تامین می شد و به همین دلیل مرغ ما از فرانسه، تخم مرغ از اسرائیل، پنیر از دانمارک، سیب از لبنان تامین و وارد می کردند. 

وی با بیان اینکه اقتصاد صنعت ما قبل از انقلاب کاملا وابسته بود، افزود: از لحاظ تکنولوژی و ماشین آلات،مواد اولیه و قطعات متکی به خارج بودیم و نبود زیرساخت‌هایی چون آب ، برق و گاز و محرومیت مضاعف شهرستان های ما به غیر از مجموعه کشت و صنعت و دامپروری مغان صنایع عمدتا واحدهای سنتی و کارگاهی کوچک بودند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل گفت: در حالیکه هم اکنون در استان اردبیل ۸ شهرک صنعتی و ۷ ناحیه صنعتی دولتی و ۶ شهرک صنعتی غیردولتی ایجاد شده و واحدهای صنعتی بزرگی همانند لاستیک سازی آرتاویل تایر، سیمان ، واحدهای بزرگ آب معدنی، صنایع بزرگ غذایی و ...احداث شده است.

عزیزی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران و شرایط تاریخی آن تصریح کرد: کشور ما بواسطه موقعیت سوق الجیشی برای مهار ابرقدرت شرق، اتحاد جماهیر شوروی مورد توجه آمریکا و بلوک غرب بود و نفت ما هم با مشارکت آنها در سطح گسترده استخراج و به فروش می رفت باز آن همه محرومیت داشتیم.

وی اضافه کرد: بطوری اکثر درمانگاه های ما توسط پزشکان هندی، بنگلادشی و پاکستانی مدیریت می شد. به همین دلیل بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با انواع توطئه ها و تحریم ها به دنبال این بودند که دستاوردهای این نظام را به حداقل ممکن کاهش دهند.

معاون اقتصادی استاندار اردبیل با اشاره به اهمیت برخی از طرحهای اقتصادی افتتاح شده در سفر رییس جمهور به استان گفت: با بهره برداری از طرح توسعه لاستیک سازی آرتاویل ۲۵ درصد نیاز ناوگان داخلی کشور تامین می شود.

وی تصریح کرد: با افتتاح کامیون سازی و تکمیل فازهای بعدی سالانه از خروج ۱۰۰ میلیون دلار ارز جلوگیری شده و همچنین بهره برداری از نساجی ستاره موجب تامین پارچه جین صنایع پوشاک می شود.

عزیزی گفت: در ایام الله دهه مبارکه فجر نیز ۶۲ طرح با ۱۱۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۴۸۰ نفر اشتغال در حوزه اقتصادی شهرستان های تابعه افتتاح می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل تصریح کرد: در بخش کشاورزی یکی از پروژه های مهمی که مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت، ۱۰ هزار هکتار از ۴۵ هزار هکتار پایاب سد خداآفرین در شمال استان بود که یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای آن بنابه درخواست ریاست محترم جمهور و موافقت مقام معظم رهبری هزینه شده است.

 

انتهای پیام/آ

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد