سرویس: سبلان ما
کد خبر: 84357
|
09:14 - 1398/12/06
نسخه چاپی

ویژه نامه ماه رجب

ویژه نامه ماه رجب
خداوند متعال در جهان همانطوری که مکان های باعظمتی مثل کعبه را قرار داده و نیز انسان های باعظمتی همچون پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) را آفریده است، زمان های باقدر و عظمتی را نیز قرار داده همچون ماه رجب و لیالی قدر.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، ماه رجب از ماههای بسیار باعظمتی است که رحمت بی پایان الهی همچون ابر بهاری در آن سرازیر می شود و اعمال آن از پاداش و ثوابهای ویژه و مضاعفی برخوردار است. روزه، انجام عمره، نماز، شب زنده داری، زیارت و دعا در این ماه، انسان را تا اوج سعادت، سوق می دهد. آنان که حرمت این ماه را نگه داشتند و حق آن را ادا کردند، در روز قیامت با ندای «این الرجبیون» از عرش الهی مورد خطاب قرار می گیرند و با همراهی هزاران ملک و نورانیت خاص، وارد بهشت می شوند و از جایگاه بسیار والایی برخوردارند.

 فضائل ماه رجب، از ماه رجب تا ضیافت رمضان، مناسبت‏‌های رجب، فلسفه ماه‏‌های حرام، اعمال ماه رجب، ادعیه ماه رجب، روزه ماه رجب، لیلة الرغائب، کیفیت اعمال لیلة الرغائب، سیزدهم ماه رجب و اعمال اعتکاف، اعمال ام داوود، بیست و هفتم ماه رجب، ماه رجب در کلام بزرگان و رشحاتی از قلم، سرفصل‌های این ویژه‌نامه معنوی را تشکیل می‌دهند.

در بخش «فضیلت و اهمیت ماه رجب» این ویژه نامه آمده است: «پیامبر خدا(ص)می فرماید: رجب، «شهرالله الأصم» است و بدان سبب آن را «اصمّ» نامیدند که هیچ ماهی به پایه عظمت آن نمی رسد، مردم زمان جاهلیت به رجب حرمت می نهادند و آنگاه که اسلام درخشیدن گرفت، بر حرمت آن افزود. بدانید که رجب، ماه خدا شعبان، ماه من و رمضان، ماه امت من است پس هرکس یک روز از رجب را روزه بدارد، مستحقّ رضوان الهی می شود و روزه اش غضب الهی را خاموش کند و خداوند دری از درهای جهنّم را بر او ببندد.»
 
«اگر کسی به اندازه تمام زمین طلا انفاق کند، برتر از روزه یک روز آن نخواهد بود. هرگاه شب شود، دعایش مستجاب خواهد بود: یا در دنیا به او عطا خواهد شد و یا برای آخرت او ذخیره می شود.»
 
در ادامه این بخش می خوانیم: «در همین زمینه امام کاظم(ع) می فرماید: رجب، نام نهری در بهشت است که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر است بنابراین هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند از آن نهر به او خواهد نوشاند.»
 
«همچنین آن حضرت در روایت دیگری می فرماید: رجب، ماه عظیمی است که خداوند، اعمال نیک را در آن چند برابر می فرماید و گناهان را در آن محو می کند. پس هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، به اندازه مسیر یک سال از جهنم دور و هرکس سه روز از آن ماه را روزه بدارد، بهشت بر او واجب می شود.»
 
همچنین در بخش «اعمال مخصوصه» اعمالی که مخصوص شب یا روز خاصی از ماه باشد مانند اعمال شب اول، شب سیزدهم، شب نیمه ماه رجب، روز نیمه رجب، شب بیست و هفتم، شب مبعث، روز بیست و هفتم و روز آخر ماه به طور مفصل توضیح داده شده است.
 
                                                                        * * * * * * * * * * * * * * *

 
«از امام صادق(ع) روایت است که حضرت رسول اکرم(ص) فرمود که: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را "أصب" می گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته می شود پس بسیار بگوئید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».»
 
در بخش «لیلة الرغائب» نیز می خوانیم: «رجب، ماه خداست؛ ماه پر برکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده است. باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک شویم. پیامبر اکرم(ص) فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می شود و دری از درهای جهنم روی او بسته می شود.»
 «اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شرکت در میهمانی ماه مبارک رمضان می باشد. برای درک عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده کنیم. اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائک بر زمین نزول می کنند. برای این شب عملی از رسول خدا(ص) ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد.»

  1. در فضیلت ماه رجب
  2. ماه رجب
  3. فضیلت ماه رجب الاصب
  4. بهار خودسازی
  5. طلیعه انس
  6. چرا گناه در ماه رجب را دو برابر حساب می کنند؟

ماه رجب، ماهی است با شکوه و مهم؛ آنچنان که حتی در جزیرة العرب پیش از اسلام هم احترام ویژه ای داشت. چرا که ماه صلح و صفا بوده و جنگ در آن حرام شمرده می شد. اما پس از اسلام روزهای تاریخی و خاطرات زیادی را به خود دیده که احترام و عظمت آن را دوچندان کرده است:

در روز دوم این ماه در سال 212 هجری، دهمین پیشوای شیعه، امام علی النقی علیه السلام به دنیا آمد. در دهم آن در سال 195 هجری زادروز ولادت امام نهم حضرت جوادالأئمّه علیه السلام است. و در روز 25 آن، شهادت امام هفتم موسی بن جعفر علیه السلام در سال 183 هجری در زندان هارون پس از یک سلسله مبارزات پی گیر رخ داد و قلوب مسلمانان را جریحه دار ساخت. اما ویژگی های مهم دیگری که به شکوه و عظمت ماه رجب افزوده، اینست که یادآور خاطرات پرشکوه و هیجان انگیز نخستین شعاع وحی و آغاز رسالت خاتم انبیاء حضرت محمد صلی الله علیه و آله است.

در 27 این ماه، رسالت جهانی اسلام که تحول و جنبش همه جانبه ای، نخست در شبه جزیره عربستان و آنگاه در سراسر جهان افکند از «غار حرا» خلوتگاه تفکر و اندیشه و عبادت حضرت محمد صلی الله علیه و آله آغاز شد و آنگاه شعاع آن همه جهان را فرا گرفت.

         ماه رجب اولین ماه بهار روحانی

  1. نکته ها و مناسبت ها؛ «ماه رجب المرجب»
  2. گلشن اشعار «مناسبت های ماه رجب»
  3. دو بعثت بزرگ
  4. ماه رجب، ماه خاطرات

از امام صادق علیه السلام نقل شده که حضرت محمد (ص) فرمود: رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصب‏» می ‏گویند زیرا که رحمت ‏خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته می‏شود پس بسیار بگوئید «استغفر الله و اسئله التوبة». در حدیث است که حضرت نوح (ع) روز اول این ماه سوار بر کشتی شد و نجات یافت و فرمودند: کسانی که با او هستند روزه بدارند و هر که این روز را روزه بدارد آتش عذاب یک سال از او دور می ‏شود و نیز طبق سخن حضرت صادق علیه السلام خواندن زیارت امام حسین علیه السلام در روز اول این ماه مستحب و تأکید شده است.

  1. اعمال ماه رجب
  2. مبلغان و ماه رجب
  3. تقویم تبلیغی
  4. اعمال و فضایل ماه رجب
  5. گفتاری درباره ماه رجب
  6. اعمال و مراقبات ماه رجب
  7. جویبار رجب الاصب جاریست!

منبع: پایگه اطلاع رسانی حوزه

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد