سرویس: اردبیل
کد خبر: 84450
|
00:33 - 1398/12/13
نسخه چاپی

استاد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور اردبیل:

ترکیه به دنبال کسب هژمونی خاورمیانه بعد از آمریکا است

ترکیه به دنبال کسب هژمونی خاورمیانه بعد از آمریکا است
محمدعلی هژبری استاد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور اردبیل به تشریح اهداف ترکیه در تجاوز به خاک سوریه پرداخت و گفت: ترکیه به دنبال جانشینی نیروهای امریکایی در منطقه و هژمونی بعد از امریکا در خاورمیانه است.

محمدعلی هژبری استاد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور اردبیل  و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، به تشریح اهداف ترکیه در تجاوز به خاک سوریه پرداخت و گفت: ترکیه یک ماه پیش و برخلاف مذاکرات آستانه به ادلب سوریه وارد و در خاک این کشور پیشروی کرد.

 وی به مذاکرات آستانه اشاره کرد و گفت:  مذاکرات آستانه از بهمن سال ۱۳۹۵ و با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و روسیه و همراهی ترکیه، به منظور حل و فصل منازعات سوریه و پایان بخشیدن به کشتار ، آوارگی و ویرانی در این کشور آغاز شد.

هژبری با بیان اینکه ترکیه با ورود به خاک سوریه، قوانین موجود در این مذاکرات را نقض کرده است، گفت: ترکیه با تکیه بر توان تروریست های بر جای مانده از داعش و مخالفان بشار اسد به خاک سوریه وارد شد تا با رسیدن به اهداف خود، جای نیروهای آمریکایی در این کشور را پرکند.

 وی به هشدارهای مقامات ایرانی به ترکیه نیز اشاره کرد و گفت: مقامات ایرانی هشدارهای متعددی به این کشور دادند که در امور سوریه دخالت نکند و به مرزهای خود بازگردد اما ترکیه با فرصت به وجود آمده درصدد سوء استفاده برآمده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترکیه تاکنون سه عملیات بزرگ در داخل خاک سوریه انجام داده است گفت: عملیات شرق فرات و سپر فرات و چشم مسلح از جمله عملیات هایی است که ترکیه در خاک سوریه با موفقیت انجام داده به اهداف خود رسیده است.

 وی به تشریح نیت و هدف ترکیه از این تصمیم پرداخت و گفت: وقتی که ترکیه 30 کیلومتر در خاک سوریه وارد شد، ۱۲ دیده‌بانی در آنجا مستقر کرد تا بتواند با  کردهای سوریه را به عقب بنشاند.

 هژبری با بیان اینکه آمریکا چراغ سبز را به ترکیه نشان داده است گفت: آمریکایی‌ها به دنبال تامین منافع خود در منطقه به دنبال جایگزینی برای نیروهای خود در خاک سوریه هستند بنابراین به ترکیه چراغ سبز نشان دادند تا بتوانند از این کشور به عنوان تامین منافع خود استفاده کنند و ترکیه نیز برای رسیدن به اهداف خود در خاک سوریه و گرفتن هژمونی منطقه بعد از آمریکا به این درخواست پاسخ مثبت داد.

 وی افزود: وقتی اردوغان وارد منازعه سوریه شد در معادله ادلب فکر می‌کرد که می‌تواند با تقویت روابط با روسیه و جلب رضایت توام با سکوت آنها بتواند به اهداف خود برسد.

 این استاد دانشگاه با بیان اینکه ترکیه امتیارات زیادی به روسیه داد و برای خود ذهنیتی ایجاد کرد که ترکیه در برابر اقدامات ترکیه سکوت اختیار خواهد کرد، اقدام به تهدیدآمریکا و اروپا و تعطیلی پایگاه‌های ناتو در سوریه کرد تا بتواند در معادله ادلب موفق موفق شود اما پوتین بارها نشان داده است که صبرش حدی دارد و اقدامات را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه ترکیه کشوری است که در منطقه تنها مانده است و در اصطلاح، به استراتژیست تنها در منطقه تبدیل شده است گفت: ترکیه برای اینکه در عالم سیاست خود را بیش از این تنها احساس نکند دست به تغییر معادلات زد و تا با گرفتن ادلب منطقه را برای اروپا ناامن کرده و با تحریک آنها، نیروهای اروپا را وارد منازعه کند در حالیکه اروپا پیش از این اعتمادش از ترکیه سلب شده  و دست جمایت خود را چندین سال پیش از ترکیه برداشته است.

وی در ادامه سخنان خود اشتباهات تصمیم گیران ترکیه ای را متذکر شد و گفت:استفاده از ابزار فشار توسط اردوغان یکی از این اشتباهات است.

هژبیری تلاش های ترکیه برای جلب حمایت اروپا را یادآور شد و گفت: ترکیه علاوه بر اینکه نتوانست از عهده اروپا بر بیابد  بلکه آنها را عصبانی تر نیز کرد تا جایی که پای حقوق بشر نیز به ماجرا باز شد. به طوری که کشورهایی مثل یونان و قبرس نیز از آنها شاکی شده و دستور جلوگیری دادند.

وی به مخالفت‌های داخلی ترکیه با اقدامات اردوغان نیز پرداخت و گفت: ترکیه با این کار خود در واقع خود را تنهاتر از همیشه کرد و هم اکنون نیز تکیه گاهی جز تروریست های تکفیری و امریکا ندارد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه پیام نور اردبیل به مذاکرات استانه اشاره کرد و  با بیان اینکه ترکیه در میدان عمل نتوانست چیزی را که به دنبال ان بود بدست اورد، گفت: انها امیدی به میز مذاکرات هم ندارد و دست خالی خواهد ماند.

وی به مذاکرات بعدی آستانه که در ایران برگزار شود نیز اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات روسیه، ایران و سوریه دست پر هساند

هژبری با بیان اینکه ترکیه کانون های مقاومت در منطقه را مورد هدف قرار داده است گفت: اشتباهات  بدون توجیه در حال افزایش است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا در دورانی است که در قدرتش در منطقه در حال کاهش است گفت اگر آمریکا از منطقه خارج شود، ترکیه خود را به عنوان هژمونی منطقه مطرح خواهد کرد بنابراین تحولات سوریه برای آنها مهم است.

هژبری در بخش پایانی سخنان خود به تبیین علت شکست های پی در پی ترکیه در منطقه پرداخت و گفت: ترکیه یه به دلیل اینکه خارمیانه را نمی شناسد دچار اشتباه های متعدد می شود در حالی که اگر آنها در آسیای مرکزی و  قفقاز وارد می‌شدند می‌توانستند موفق‌تر عمل کنند.

وی با بیان اینکه ترکیه با ورود به خاورمیانه از ابزارهای متعددی استفاده می‌کند گفت: اشتباه پی در پی ترکیه باعث تنهاتر شدن آنها در خاورمیانه شده بطوریکه عرب ها نیز دست حمایت خود را از تزکیه برداشته اند و این شکست ها برای ترکیه در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

این تحلیلگر مسایل سیاسی گفت: در حالی که همه سعی می کنند دست خود را از مسایل سوریه پاک کنند، ترکیه در تلاش است تا دست خود را بیشتر در خاک قرار دهد.

وی با بیان اینکه ترکها نگران این هستند که این مداخله آنها را در مسیر رویارویی مستقیم با داعشی که ممکن است بازگردد، قرار می دهد، گفت:

اردوغان برای نجاتش در معادلات سیاسی بخشی از سوریه را تصرف کرد بطوریکه بسیاری از ترکها آن را یک فاجعه بی وقفه می دانند که ده ها میلیارد دلار برای آن هزینه کرده است.

انتهای پیام/ح

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد