سرویس: اردبیل
کد خبر: 85144
|
12:27 - 1399/02/13
نسخه چاپی

رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل:

رزمایش کمک مومنانه، از آثار اجتماعی ماه رمضان است/ رمضان، ماه صبر و نشاط است

رزمایش کمک مومنانه، از آثار اجتماعی ماه رمضان است/ رمضان، ماه صبر و نشاط است
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل به تبیین آثار تربیتی، اجتماعی و بهداشتی ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: رزمایش کمک مومنانه، از جمله آثار اجتماعی ماه رمضان است که در دین اسلام به آن توصیه شده است

حجت الاسلام عبدالله حسنی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل در گفت ‌و گو با پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، به تبیین فضیلت های ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: خداوند متعال در این ماه، مغفرت خود را به بندگان عرضه کرده است.

 وی با بیان اینکه عروج بندگان خدا در ماه رمضان محقق می‌شود گفت: انسان‌ها از فرصت طلایی این ماه می‌توانند بهترین استفاده را کرده و با عبادت در لحظه به لحظه شبانه روز آن با توحید بیشتر پیوند خورده به مراتب بالاتر کمال برسند.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل با بیان اینکه هدف در ماه مبارک رمضان این است که انسان به توحید برسد و با آن مأنوس شود گفت: آثار و برکاتی که در ماه مبارک رمضان وجود دارد موجب می شود که انسان متعالی تر شود.

دست یابی به تقوای الهی، بهترین توفیق انسان در ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام حسنی در ادامه سخنان خود به آثار تربیتی، اجتماعی و بهداشتی ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: بهترین عمل در ماه مبارک رمضان، دستیابی به تقوا و تقویت آن است.

وی با بیان اینکه تمرین عملی تقوا از جمله آثار تربیتی ماه مبارک رمضان است، گفت: خداوند متعال روزه را واجب کرده تا مسلمانان اهل تقوا باشند و به مقام متقی برسند تا اعمالشان قبول شود.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل در ادامه سخنان خود از کنترل غرایض و نفس به عنوان آثار بعدی تربیتی ماه مبارک رمضان نام برد و گفت: انسان تنها در صورتی می تواند رستگار شوند که بتواند با از بین بردن پلیدی ها زندگی اش را دگرگون کند.

رمضان، ماه صبر و نشاط

وی از صبر بعنوان یکی از راه های دگرگون سازی زندگی انسان ها نام برد و گفت: صبر از جمله آثار تربیتی ماه مبارک رمضان است که به انسان کمک می کند تا بر مشکلاتش غلبه کند.

حجت الاسلام حسنی رمضان را بعنوان ماه صبر و نشاط در انسان نام برد و گفت: طبق احادیثی از پیامبر اکرم(ص) مومن تنها وقتی به نشاط و خوشحالی دست پیدا می کند که برادران دینی  خود را ملاقات کند.

 وی از افطاری ماه رمضان  که در آن اظهار رضایت از عمل به امر الهی  وجود دارد به عنوان یکی از راه های ایجاد نشاط در انسان نام برد و گفت: انجام فریضه نماز شب نیز به انسان نشاط  و وشادابی بی نظیری اعطا می کند.

این مبلغ اسلامی در ادامه سخنان خود به حدیثی از امام صادق(ع) در این خصوص اشاره کرد و گفت: برای فرد روزه دار در ماه رمضان 2 لحظه شادمانی نهفته است که یکی لحظه افطار است که وی موفق به انجام دستور خداوند متعال شده است و دیری شادی ملاقات با خداوند متعال است.

روزه داری انسان را مخلص می کند

حجت الاسلام حسنی در ادامه تبیین آثار تربیتی ماه مبارک رمضان به اخلاص و آخرت گرایی اشاره کرد و گفت: از حضرت فاطمه زهرا (س) روایت است که خداوند متعال روزه را واجب کرد تا در آن مومنین با تثبیت اخلاص در خود، به افراد مخلص تبدیل شوند.

اختصاص دری از درهای بهشت به روزه داران

وی به تبیین اثر آخرت گرایی در فرد روزه دار در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: اجر روزه داران در ماه مبارک رمضان نزد خداوند متعال است بطوریکه دری از درهای بهشت به نام ریّان  به معنای سیراب شده را به روزه داران اختصاص داده تا در قیامت روزه داران از آن در وارد بهشت شوند.

این مبلغ اسلامی در ادامه سخنان خود به فرازی از یبانات شیخ صدوق(ره) در این خصوص اشاره کرد و گفت: انتخاب نام ریّان برای دری از درهای بهشت به این جهت است که روزه دار بیشترین زحمت را  از ناحیه عطش متحمل می شود به همین دلیل این نام انتخاب شده تا هنگام ورود به بهشت طوری سیراب شود که بعد از آن احساس تشنگی نکند.

رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین آثار اجتماعی ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: همدردی با فقرا، کم شدن شکاف طبقاتی و ازدیاد محبت بین مردم آثار اجتماعی ماه مبارک رمضان است.

 وی با بیان اینکه در این ماه بین فقیر و غنی مساوات برقرار می‌شود گفت: این به جهت آن است که غنی طعم گرسنگی را بچشد و برای فقرا ادای حق کند.

رزمایش کمک مومنانه، از آثار اجتماعی ماه مبارک رمضان است

حجت الاسلام حسنی در ادامه سخنان خود به رزمایش کمک مومنانه در ماه مبارک رمضان نیز اشاره کرد و گفت: روزه داران در این ماه پر برکت با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی مشتاقانه در این رزمایش حاضر شدن تا با انفاق مال خود به آسیب دیدگان ویروس کرونا، بیشترین بهره را از فیوضات این ماه مبارک ببرند که این خود از برکات آثار اجتماعی ماه رمضان است.

وی با بیان اینکه بر مسلمانان بویژه شیعان روا نیست که از احوال همسایگان خود بی خبر باشد، گفت: مسلمان واقعی هیچگاه نیازمندان را از یاد نمی برد چراکه رسیدگی به احوال همسایگان و نزدیکان از سفارشات مؤکد در دین اسلام است.

این مبلغ اسلامی سفارش پیامبر اکرم(ص) در مورد افطاری دادن در ماه مبارک رمضان را یادآور شد و گفت: طبق احادیث رسیده از ائمه معصومین خداوند متعال احسان کنندگان را دوست دارد.

وی با بیان اینکه بهترین توفیق برای روزه داران، همدردی با نیازمندان است، گفت: ایجاد فضای معنوی در جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی از جمله آثار و برکات اجتماعی این ماه برای جوامع اسلامی است.

سلامتی انسان در گرو روزه داری است

 رئیس دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل در پایان سخنان خود به آثار بهداشتی ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: از پیامبر اکرم(ص) سفارش شده است که روزه موجب سلامتی مومنین می شود.

وی به تحقیقات الکس فورین دانشمند روسی در این زمینه اشاره کرد و گفت: پژوهش های اندیشمندان جهانی  نشان می دهد که روزه از ایجاد ۲۰ نوع سرطان در انسان پیشگیری می کند در حالیکه نه تنها 1400 سال پیش، بلکه در همه ادیان الهی به روزه داری سفارش و تأکید شده است چراکه روزه علاوه بر تامین سلامت جسمانی موجب سلامت روحانی و معنوی انسانها را نیز فراهم می کند.

انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد