سرویس: اردبیل
کد خبر: 85166
|
08:54 - 1399/02/15
نسخه چاپی

یک مبلغ اسلامی در اردبیل:

خیرین ایام کرونا، حضرت خدیجه(س) را الگوی خود قرار دهد/ ترویج کمک مومنانه، امر به معروف است

خیرین ایام کرونا، حضرت خدیجه(س) را الگوی خود قرار دهد/ ترویج کمک مومنانه، امر به معروف است
حجت الاسلام بیگدلی از مبلغین اسلامی در اردبیل با بیان اینکه حضرت خدیجه الگویی تمام عیار برای خیرین ما در ایام کرونایی است، گفت: مستند سازی از کمک های مومنانه و ترویج این عمل خداپسندانه جهت جذب مشارکت های مردمی در واقع بهترین امر به معروف در این برهه حساس است.

حجت الاسلام مهدی بیگدلی از مبلغان اسلامی اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما،به تبیین ویژگی های حضرت خدیجه و ایثار و فداکاری ایشان در صدر اسلام پرداخت و گفت: خیرین ایام کرونا به حق در این ایام با تبعیت از حضرت خدیجه کبری (س) یاور اسلام شدند، چراکه حضرت خدیجه کبری نیز در صدر اسلام در تمام اتفاقات و حوادث مالاَ، جاناً و روحاً یاور اسلام بود.

وی با بیان اینکه در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام کمتر بانویی در جامعه زنان است که مثل حضرت خدیجه درخشیده باشد، گفت: بهره مندی از صفات عالی و رفتار برخواسته از بینش متعالی از ایشان شخصیتی ساخته بود که سالها بعد از رحلتشان وقتی پیامبراکرم(ص) از وی یاد می کردند اشک از چشمانشان جاری می شد و از ایشان به نیکی و بزرگواری یاد می کردند.

حجت الاسلام بیگدلی به روایات دوران صدر اسلام اشاره کرد و گفت: وقتی عایشه علت ناراحتی و غم نهفته از یاد خدیجه(س) را در پیامبر اکرم(ص) از ایشان جویا شدند، رسول خدا با آرامش می گفتند؛ آن زمان که شما من را تکذیب می کردید، این خدیجه بود که به من ایمان آورد و از آن زمان عایشه وقتی می خواست محبت پیامبر را بدست آورد از خدیجه یاد می کرد.

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) از عفیف ترین زنان قبل از اسلام بود خاطر نشان کرد: در دوران عرب جاهلی فقر و فحشا بی داد می کرد اما حضرت خدیجه عفیف و پاکدامن بود.

حجت الاسلام بیگدلی به ثروت بی کران این بانوی عرب در صدر اسلام اشاره کرد و گفت: ایشان علی رغم داشتن ثروت زیاد فردی خردمند، هوشمند و با درایت بود. با اینکه خواستگاران زیادی از بزرگان مکه همانند ابوجهل، ابوسفیان و ابی وهاب که جزو ثروتمندان مکه و سران عرب آن زمان بودند، ایشان به پیامبر اسلام(ص) تمایل نشان دادند و این در حالی بود که پیامبر اسلام در ظاهر بی کس، فقیر و یتیم بود.

وی به محاصره و تحریم مسلمانان در شعب ابوطالب اشاره کرد و گفت: سران قریش برای مقابله با مسلمانان برنامه ریزی کردند تا با محاصره مسلمانان و در انزوا قراردادن انها بدون اب و غذا، بتوانند انها را از دین شان برگردانند اما این حضرت خدیجه(س) بود که با ثروت بی انتهای خود به داد مسلمانان رسید و با تامین مایحتاج آنها توسط برادر زاده اش،یاریگر مسلمانان در سه سال تحریم و محاصره بود بطوریکه تمام دارایی اش را در این راه هزینه کرد.

این مبلغ اسلامی به احادیثی از ائمه معصومین(ع) در خصوص حوادث صدر اسلام اشاه کرد و گفت: دین اسلام در اوایل طلوع خود توسط مال و اموال حضرت خدیجه و شمشیر حضرت علی(ع) استقامت و دوام یافت تا در ادامه مسیر ستون های آن مستحکم و پایدار شود.

حجت الاسلام بیگدلی در این بخش از سخنان خود به بازخوانی شبهات وارد شده مبنی بر اینکه اسلام دین زر و زور است پرداخت و گفت: شهید مطهری در پاسخ به شبهات ایجاد شده توسط برخی مغرضان که در صدد سو استفاده از این بحث بودند و می خواستند با طرح این موضوع که اسلام دین زر و زور است اذهان عمومی را تشویش کنند، در کتاب سیره نبوی می گوید: حضرت خدیجه(س) از مال خود در راه حل مشکلات مسلمانان و دستگیری از فقرا و درماندگان هزینه کرد و در محاصره مسلمانان در شعب ابوطالب نیز نهایت فداکاری را نشان داد و با هزینه تمام ثروتش در راه خدا از جان مسلمانان حفاظت کرد تا دین اسلام در همان ابتدای راه محکم و استوار باشد و در کل حضرت خدیجه تمام ثروت خود را برای اعتلای دین اسلام هزینه کرد.

وی در ادامه سخنان خود به نقش حضرت علی(ع) در صدر اسلام پرداخت و گفت: شمشیر حضرت علی(ع) در برابر متجاوزین به دین اسلام به خصوص برای کافرینی که امیدی به بازگشت شان نبود از نیام کشیده می شد و آنهایی را به هلاکت می رساند که در 7 نسل انها مسلمانی دیده نمی شد.

حجت الاسلام بیگدلی تحریم های شدید آمریکا علیه ملت ایران را یادآور شد و گفت: مبداء تحریم های دشمنان اسلام بر علیه ملت های مسلمان به جریان شعب ابوطالب و کافران صدر اسلام بر می گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح القاب حضرت خدیجه(س) پرداخت و گفت: حضرت خدیجه(س) قبل از ولادت در انجیل به عنوان بانوی مبارکه و همدم حضرت مریم(س) در بهشت معرفی شده است چراکه در دوران سیاه جاهلیت که یافتن زن های پاکدامن سخت بود، حضرت خدیجه(س) به دلیل خلق و خویش طاهره نامیده می شد.

این مبلغ اسلامی در ادامه سخنان خود از سیده النسوان به عنوان لقب بعدی حضرت خدیجه(س) نام برد و گفت: این لقب به دلیل این است که ایشان همه را تکریم می کردند.

وی گفت: پیامبر اکرم (ص) بعد از ازدواج با این بانوی بزرگ اسلام به دلیل کمالات و مقامات حضرت، ایشان را خدیجه کبری نامیدند.

حجت الاسلام بیگدلی از ام الایتام به عنوان لقب بعدی حضرت خدیجه نام برد و گفت: بنابر روایات خود حضرت این لقب را بیشتر از سایر القاب دوست می داشتند.

حجت الاسلام بیگدلی افزود: حضرت خدیجه(س) بعد از ازدواج با پیامبر اکرم(ص) در نزد عموم مسلمانان به ام المومنین مشهور بود.

این مبلغ اسلامی در پایان سخنان خود به تبیین ایثار و فداکاری حضرت خدیجه(س) در بحران های صدر اسلام پرداخت و گفت: حضرت خدیجه(س) قبل از ازدواج با پیامبر اسلام کلید اموال و دارایی خود را توسط پسر عمویش ورقه بن نوفل که مورخ و دانشمند بود به پیامبر داده و اعلام داشته بود که کنیز حضرت است.

وی همچنین به ایام کرونا و خیرین مردمی در کمک به آسیب دیدگان این پدیده منحوس نیز اشاره کرد و گفت: خیرین ایام کرونا به حق در این ایام با تبعیت از حضرت خدیجه کبری (س) یاور اسلام شدند، چراکه حضرت خدیجه کبری نیز در صدر اسلام در تمام اتفاقات و حوادث مالاَ، جاناً و روحاً یاور اسلام بودند.

حجت الاسلام بیگدلی از مستندسازی و تبلیغ کمک های مومنانه نیز به عنوان ترویج این امر مهم نام برد و گفت: خود این کار نیز امر به معروف و نهی از منکر است.

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد