سرویس: اقتصادی
کد خبر: 86850
|
14:41 - 1399/06/31
نسخه چاپی

فقط 17 درصد واحد‌های دارا دوم فروش رفت/ عدم استقبال مردم از صندوق پالایشی چه بود؟

فقط 17 درصد واحد‌های دارا دوم فروش رفت/ عدم استقبال مردم از صندوق پالایشی چه بود؟
پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم یا همان دارا دوم پس از حواشی که داشت، از اوایل شهریور ماه آغاز شد و اما براساس آمار پذیره نویسی آن از طریق کارگزاری‌های بورسی فقط 17 درصد از واحدهای آن فروش رفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ براساس قانون بودجه امسال وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است تمام یا بخشی از سهام و دارایی‌های دولتی دستگاه‌های اجرائی زیرمجموعه قوه مجریه و باقی‌مانده سهام متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های مشمول واگذاری را مطابق روشهای مندرج در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی را قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) تا سقف 30 درصد تخفیف واگذار کند.

دولت در ابتدا تصمیم گرفت سهام خود را در شرکت‌های در قالب سه صندوق دارا یکم، دارا دوم و دارا سوم واگذار کند.

پذیره نویسی صندوق دارا یکم (سهام بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و بیمه البرز و اتکایی) از روز 14 اردیبهشت ماه امسال آغاز شد و حدود 37 ردصد واحدی این صندوق فروش رفت. با توجه رشد قیمتی سهام 5 شرکت دارا یکم در روز بازگشایی نماد دارا یکم سرمایه گذاران سودی حتی 180 درصدی نصیب سرمایه گذاران کرد و امروز هم با توجه به ریزش بورس دارندگان دارا یکم همچنان سود 100 درصدی کسب کردند.

پس از پذیره نویسی و عرضه اولین صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله و سود آن، همه منتظر صندوق دارا دوم بودند و پیش بینی می‌شد از عرضه دومین صندوق دولتی استقبال خوبی صورت گیرد.
 
رشد بورس هم ادامه داشت و بازدهی شاخص کل به حدود 300 درصد رسیده بود؛ همه منتظر آغاز پذیره نویسی دارا دوم بودند که اختلاف دو وزارتخانه اقتصاد و نفت و عدم همانگی باعث ایجاد حواشی برای این صندوق قابل معامله شد. ابتدا وزارت نفت در روز 19 مرداد ماه عرضه سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس در قالب صندوق قابل معامله منتفی دانست و قرار شد این سهام به صورت بلوکی عرضه شود اما این اختلاف که باعث آغاز روند منفی و نزولی در بورس شد که تاکنون هم ادامه دارد.
 
در نهایت دولت اعلام کرد قرار است پذیره نویسی و عرضه قابل معامله پالایشی یکم یا همان دارا دوم در شهریور ماه اجرایی شود و در نهایت پذیره نویسی آن از روز 5 شهریور ماه آغاز شد و با دو بار تمدید تا روز گذشته 30 شهریور ماه ادامه داشت.
 
دولت همچنین با افزایش سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله صنایع پالایش نفت، شامل باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران از 20 درصد به 30 درصد هم موافقت کرد.
 
روز گذشته مهلت پذیره نویسی صندوق دارا دوم یا همان پالایشی یکم به پایان رسید. صندوقی که به خاطر اتفاقات و حواشی پیش آمده، حضورش با تاخیر و ابهام همراه گشت، لغو شد و بالاخره به هر نحوی که بود درج و عرضه شد و بالاخره به ایستگاه پایانی پذیره نویسی رسید. 
 
براساس آمارها کل واحدهای صندوق پالایشی یکم حدود 6 میلیارد و 193 میلیون و 406 هزار و 493 واحد بود که با اسقبال کم رنگ سرمایه گذاران مواجه شد و در مدت 25 روز پذیره نویسی فقط 17 درصد واحدهای آن از طریق کارگزاری‌ها فروش رفت.
 
در مجموع یک میلیارد و 74 میلیون واجد صندوق پالایشی یکم توسط بورسی‌ها مورد پذیره نویسی قرار گرفت. هر چند مردم می‌توانستند از طریق بانک‌ها هم اقدام کنند اما به نظر می‌رسد با توجه به برآوردها فقط 20 درصد واحدهای دارا دوم پذیره نویسی شده است.
 
علت عدم استقبال مردم هم چند دلیل دارد؛ نخست اینکه قیمت سهام این چهار پالایشگاه افت شدیدی داشته به در یک ماه گذشته به طور متوسط حدود 20 درصد افت داشته است که خرید واحدهای صندق پالایشی یکم را با توجه به 30 درصد تخفیف، توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری نداشت. از سوی دیگر با توجه به برنامه دولت و تصمیماتش باعث ایجاد ترس در بازار سرمایه شد همچنان چشم انداز مثبتی از آینده بورس وجود ندارد و تا کنون حمایت‌ها به مرحله اجرا نرسیده است.
 
هر چند عرضه دارا یکم سود 100 درصدی به سرمایه گذاران خود رساند همه نگاه‌ها به سمت دارا دوم رفته بود اما تصمیمات و دولت و حواشی و ریزش بورس باعث شد استقبال خیلی کمی از پذیره نویسی و عرضه صندوق پلایشی یکم صورت بگیرد.
 

انتهای پیام/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد