سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 86924
|
13:47 - 1399/07/03
نسخه چاپی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل:

غارهای خلخال بعنوان ذخیره‌گاه ‌های زیستی منحصر به فرد هستند

غارهای خلخال بعنوان ذخیره‌گاه ‌های زیستی منحصر به فرد هستند
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: غارهای شهرستان خلخال نیز به ‌عنوان بخشی از ذخیره‌گاه ‌های زیستی و با ارزش و از اکوسیستم ‌های کاملاً منحصر به فرد هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، سعید شهند در حاشیه این بازدید از اثر طبیعی ملی غار یخگان خلخال، اظهار داشت: دوم مهر ماه هر سال به عنوان روز غار پاک نامگذاری شده است و غارهای شهرستان خلخال نیز به ‌عنوان بخشی از ذخیره‌گاه ‌های زیستی و با ارزش و از اکوسیستم ‌های کاملاً منحصر به فرد هستند.

وی افزود: محدوده اثر طبیعی غاریخگان در منتهی علیه جنوب شرقی شهرستان خلخال، در ضلع جنوب غربی رشته کوه ماسوله داغ و در ارتفاع 2350 متری از سطح دریا قرار دارد و وجه تسمیه آن وجود خاصیت تشکیل یخ در بخشی از فضای درونی غارمی باشد؛ دهانه ورودی غار بسیار تنگ و کوچک و از طریق یک راهرو بسیار باریک به تالار اصلی ختم می شود.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: این اثر طبیعی طی مصوبه شماره 225 مورخ 21/03/1381 شورایعالی محیط زیست به وسعت 1100 هکتار در سال 1381 به عنوان اثر طبیعی ملی به رسمیت شناخته شده است.

شهند با اشاره به اینکه مهم ترین جنبه زمین شناختی غارها ارتباط آن ها با منابع آب زیرزمینی است، بیان کرد: بسیاری از غارهای دنیا و کشور ما در مناطق کارستی و در ارتباط با جریانات آب زیرزمینی تشکیل شده اند، از این رو حفاظت از غارها در برابر تخریب و آلودگی های انسان زاد از اهمیت دوچندان برخوردار است، موضوعی که البته در شرایط امروز کشور از لحاظ منابع آبی سطحی وزیرزمینی حائز اهمیت ویژه ای است.

وی تصریح کرد: امسال نیز با شعار حفاظت از تنوع زیستی غارها برنامه بازدید از تالار و پاکسازی محوطه اثر طبیعی ملی غار یخگان خلخال برگزار شد.

 

انتهای پیام/آ

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد