سرویس: اردبیل
کد خبر: 87247
|
01:30 - 1399/07/20
نسخه چاپی

در نشست علمی “بررسی آخرین تحولات مناقشه قره باغ” مطرح شد:

جنگ قره باغ، میدان سنجش قدرت سیاسی کشورها در منطقه بود/ احیای گروه تروریسی داعش در منطقه، مهمترین هدف دشمنان در مناقشه قره باغ

جنگ قره باغ، میدان سنجش قدرت سیاسی کشورها در منطقه بود/ احیای گروه تروریسی داعش در منطقه، مهمترین هدف دشمنان در مناقشه قره باغ
کارشناسان مسائل سیاسی در نشست علمی “بررسی آخرین تحولات مناقشه قره باغ” با بیان اینکه مناقشه قره باغ آتش زیر خاکستر است،گفتند:در بستر این ماجرا اسرائیل به معنای واقعی به دنبال توسعه روابط با کشورهای منطقه قفقاز و به نوعی تصمیم گیر جریانات منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، نشست علمی “بررسی آخرین تحولات مناقشه قره باغ” عصر شنبه با حضور جمعی از کارشناسان سیاسی و اساتید دانشگاه های اردبیل  با هدف تبیین مواضع و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها و بازیگران تاثیرگذار در مناقشه قره باغ در مرکز فرهنگی قفقاز برگزار شد.

محمدرضا کفاش جمشید مسئول مرکز فرهنگی قفقاز در ابتدای این نشست به بررسی آخرین وضعیت مناقشه قره باغ و تحولات منطقه پرداخت و گفت:ترکیه به  عنوان یکی از بازیگران اصلی مناقشه قره باغ به دنبال گشودن جبهه جدید برای اصلاح وجهه بین الملی خود است  چراکه آنها در سالهای اخیر  در درگیری‌های مناطق مختلف از جمله در شمال آفریقا (لیبی)، شرق مدیترانه (سوریه) و همچنین موضوع اختلاف با یونان بارها ناک شدند بنابراین نقش آفرینی در جنگ قره باغ می تواند تا حدوی وجهه آنها در معادلات بین الملی را بازگراند.

وی افزود: ترکیه به دنبال حضور قوی و تثبیت موقعیت خود در قفقاز جنوبی است و باید منتظر ماند و دید که آیا به ترکیه برای نقش آفرینی در مذاکرات سیاسی اجازه ورود داده می‌شود یا نه؟

 

کفاش در ادامه سخنان خود به مواضع گروه میسنک در این جنگ نیز اشاره کرد و گفت: تمامی طرح‌های ارائه شده این گروه در مناقشه قره باغ منجر به شکست شده و نتیجه بخش نبوده است. در واقع سیاست گروه مینسک، سیاست دفع الوقت است تا بحران به شکل “فریز شده” باقی بماند.

وی با تاکید بر اینکه حتی خود اعضای این گروه نیز معترف به بی‌نتیجه بودن مذاکرات خود هستند، اظهار داشت: با تضعیف کارکرد گروه مینسک، احتمال این که رویکردهای منطقه ای در آینده با اقبال بیشتری مواجه شود، قوت گرفته است.

مسئول مرکز فرهنگی قفقاز با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در استفاده از بستر جغرافیایی قفقاز جنوبی گفت: هدف این رژیم ضربه زدن و ایستادن در مقابل ایران است و کشوری است که تشویق به جنگ می‌کند.

کفاش جمشید با اشاره به اینکه آمریکا هم بازیگر غایب این ماجرا است، افزود: آمریکا از یک سو درگیر شیوع گسترده بیماری کرونا و از سویی درگیر انتخابات ریاست جمهوری است و ورود جدی در ماجرا نداشته است.

این کارشناس مسائل سیاسی متذکر شد: البته این به معنی بی خبر بودن آمریکایی ها از جنگ اخیر نیست و آن ها به خوبی از زمان شروع این جنگ اطلاع داشتند، به طوری که چند روز قبل از آغاز جنگ به اتباع خود برای دور شدن از منطقه درگیری هشدار دادند. البته هدف بلند مدت آمریکایی ها همواره تطویل بحران قره باغ و فریز کردن آن بوده است و در آینده نیز سیاست های خود را بر این اساس پیگیری خواهند کرد.

مسئول مرکز فرهنگی قفقاز: مواضع ایران در خصوص جنگ اخیر قره باغ سازنده، حکیمانه و حساب شده بود

وی با بیان اینکه ازیگر اصلی این مناقشه روسیه است گفت: هم اکنون روسیه درگیر و مشغول مسائل بلاروس است. ضمن اینکه روس ها از گرایشات دولتمردان ارمنستان به غرب و آمریکا آگاهی دارند و چندان به آن ها خوشبین نیستند. در این شرایط برخی مقامات روسیه به صراحت عنوان کرده اند، قره باغ جزو تعهد آن‌ها نیست و فقط خود سرزمین ارمنستان و ثبات و حاکمیت آن جزو تعهدات آن ها است.

کارشناس مسائل قفقاز در ادمه سخنان خود گفت: در هر حال روس‌ها بازیگر مهم و اصلی در منطقه قفقاز هستند و هر زمان بخواهند می‌توانند این مناقشه را آرام کنند، چنانکه با دعوت پوتین رئیس جمهور روسیه سریعا هر دو طرف منازعه به روسیه رفتند و فورا آتش بس اعلام شد.

کفاش جمشید به مواضع ایران در جنگ اخیر نیز اشاره کرد و گفت: مواضع ایران هوشمندانه و حکیمانه بود و اعلام کرد که تمامیت آذربایجان باید محترم شمرده شود و پس از واگذاری سرزمین های اشغالی به جمهوری آذربایجان باید آوارگان جنگی هم به خانه و کاشانه خود بازگردند.

مسئول مرکز فرهنگی قفقاز با تمجید از بیانیه چهار نماینده ولی فقیه در استان های شمال غرب کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر شخصیت های سیاسی کشور اظهار داشت: مواضع آن ها بسیار مهم و تاثیرگذار بود و توانست مسیر درستی را برای تصمیم گیرهای مهم کشور پایه ریزی کند.

ایجاددغدغه روانی احیای داعش در منطقه ا مهمترین اهداف دشمنان در مناقشه قره باغ

مرتضی ابراهیمی عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این مراسم گفت:در مجموع مواضع جمهوری اسلامی ایران در جنگ اخیر قره باغ سازنده، حکیمانه و حساب شده بود. بطوریکه  مواضع ایران در سطح بین المللی هیچ انتقادی را به دنبال نداشت و متناسب با موازین حقوق بین الملل (حمایت از 4 قطعنامه شورای امنیت) بود.

وی افزود:جمهوری اسلامی ایران به درستی خواستار احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، تخلیه اراضی اشغالی و بازگشت آوارگان جنگی به مناطق تحت اشغال در قره باغ و سایر مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان شده است.

 ابراهیمی گفت: هر یک از دو طرف خود را مالک منطقه قره باغ می‌دانند و این بستر مناقشه است.

وی افزود: این مناقشه محکی برای قدرت سیاسی هر یک از دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. البته مسائلی مانند جنگ در عراق و سوریه منطقه ما را تحت تاثیر قرار داده و تاثیر اش بر مناقشه قره باغ نیز غیرقابل انکار است.

به گفته این استاد دانشگاه، مخالفان و دشمنان ایران را متهم به همکاری با ارمنستان می کنند و اسرائیل با طراحی این نقشه به دنبال تضعیف جایگاه ایران است. در واقع بدنام کردن ایران در مواضع خود نسبت به جمهوری آذربایجان به وضوح مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به فعال و روشن نگاه داشتن آتش جنگ در منطقه افزود: برای برخی بازیگران پشت صحنه این مسئله استفاده‌های اقتصادی به دنبال دارد.

استاد دانشگاه‌های اردبیل متذکر شد: نوع نمایش منازعات ایران و جمهوری آذربایجان یکی دیگر از شاخصه‌های قابل بررسی است. اینکه دغدغه روانی با نام داعش ایجاد شود، حتی اگر وجود نداشته باشد نیز نیازمند بررسی است و نمی‌توان اثرات آن را نادیده گرفت.

ابراهیمی به نقش اسرائیل و ترکیه اشاره و تصریح کرد: اسرائیل به دنبال این است که چنین تداعی کند ایران برخلاف ادعای خود چندان نسبت به جمهوری آذربایجان توجهی ندارد.

وی افزود: روسیه در منطقه قره باغ به دنبال مناقشه محلی است تا جایگاه دوره امپراطوری شووری سابق احیا شود اما در مقابل اسرائیل به دنبال ایجاد مناقشه منطقه‌ای است.

ابراهیمی گفت: در بستر این ماجرا اسرائیل به معنای واقعی کلمه به دنبال گرفتن سبقت از ترکیه و ایران در منطقه است و ضمن توسعه روابط با کشورهای منطقه قفقاز به نوعی می‌خواهد تصمیم گیر جریانات باشد.

این کارشناس مسائل قفقاز معتقد است تحت هیچ شرایطی این مناقشه به صلح دائمی نمی‌رسد و اگر چنین باشد، جمهوری آذربایجان بسیاری از مطالبات خود را تحقق یافته نخواهد دید.

استاد دانشگاه فرهنگیان اردبیل: مناقشه قره باغ آتش زیر خاکستر است و ما با پایان منازعه مواجه نیستیم

قره باغ جدالی بی پایان

بهنام صحرانورد کارشناس مسائل سیاسی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه منطقه قره باغ همواره با چالش مواجه بوده و این جدال بی پایان بعد از دهه 80  تداوم یافته و به مدت چهار سال دو کشور وارد جنگ شدند، اظهار داشت: در نهایت جمهوری آذربایجان در جنگ با ارمنستان 20 درصد از خاک خود را از دست داد، به رغم اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز کمک‌های متعددی در آن مقطع داشت.

وی با بیان اینکه از 6 مهر مجددا جنگ در این منطقه آغاز و دیشب آتش بس اعلام شده است، افزود: بررسی نقش کشورهای همسایه از جمله ایران و ترکیه در این مناقشه و همچنین پیامدهای ورود نیروهای مزدور و تندرو در این ماجرا ضروری است.

صحرنورد گفت: اگرچه نشست سه جانبه در مسکو منجر به آتش بس شده است، اما مشخص نیست منجر به پایان منازعه شود. باید مسائل عمیقا بررسی شده و مواضع کشورها مورد تحلیل قرار گیرد.

این کارشناس علوم سیاسی با اشاره به اینکه از طرف سازمان ملل چگونگی اتمام مناقشه به گروه مینسک واگذار شده است، افزود: این موضوع بیشتر منجر به بحران بوده و گره ای گشوده نشدنی است.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد مناقشه به سمت خاموشی می‌رود، اما به اعتقاد کارشناسان مناقشه قره باغ آتش زیر خاکستر است و ما با پایان منازعه مواجه نیستیم.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد