سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 87265
|
13:48 - 1399/07/20
نسخه چاپی

فیک‌بازی مدعیان با طعم هنر!/ وقتی «جَو زدگان» سیاسی از درگذشت یک هنرمند هم سواستفاده می‌کنند+عکس

فیک‌بازی مدعیان با طعم هنر!/ وقتی «جَو زدگان» سیاسی از درگذشت یک هنرمند هم سواستفاده می‌کنند+عکس
درگذشت محمدرضا شجریان از اساتید آواز و موسیقی کشورمان، در کنار برخی علاقه‌مندان واقعی به هنر موسیقی، کسانی را به میدان کشاند که بیشتر از جلوه هنری مرحوم شجریان، به دنبال اهداف سیاسی و بعضا احساسی خود بودند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، چهارشنبه گذشته، کشورمان یکی از نوابغ موسیقی خود را از دست داد؛ چهره ای که بدون شک استاد بلامنازع آواز بود و در این عرصه رقیبی برای وی متصور نبود.

محمدرضا شجریان اگر چه طی 11 سال پایانی عمرش وارد سیاست شد و چهره ای جدید از خود به نمایش گذاشت، اما خودش نیز احتمالا متوجه این معنا شده بود که برخی حامیان جدیدش، چندان با موسیقی و آواز وی آمیخته نیستند؛ بلکه بیشتر وجهه اظهارنظرهای سیاسی اش را مد نظر دارند.

این نوع حامیان مرحوم شجریان بیشتر با یک جوگیری سیاسی مواجه بودند تا علاقه به موسیقی؛ همانطور که در آخرین پلان آن مقابل بیمارستان جم (محل درگذشت استاد) برخی از همان حامیان در زمان سخنرانی همایون، شعارهای سیاسی سردادند که با مخالفت فرزند ارشد شجریان مواجه شد.

همین مدل حامیان جنجالی شجریان در فضای مجازی نیز بیکار ننشستند و بعد از درگذشت وی، شروع به اقداماتی کردند که گاهی از تم سیاسی نیز فراتر می رفت و بیشتر به نوعی افراط و جوگیری رسانه ای تبدیل می شد.

در همان ساعات ابتدایی پس از درگذشت استاد موسیقی ایران، عکسی در فضای مجازی دست به دست شد که تعظیم تعدادی از پزشکان اتاق عمل به یک جسد (فردی احتمالا محترم و دارای شان اجتماعی) را نشان می داد.

بلافاصلهپایگاه خبری انتخابکه سردبیر آن نیز از ابتدای درگذشت استاد، شدیدا در کانال شخصی اش بر عقل گرایی و مردم داری مرحوم شجریان تاکید داشت، این عکس را با عنوان تعظیم پزشکان بر پیکر استاد شجریان منتشر کرد.

پس از انتشار این مطلب در کانال سایت انتخاب، تعدادی از رسانه ها و برخی از هنرمندان مطرح نیز همان عکس را در صفحات اجتماعی خود منتشر کردند و با متن های بعضا احساسی این حرکت پزشکان را نمادی از عزت مرحوم شجریان خواندند.

ساعاتی بعد اما مشخص شد که این عکس نه تنها مربوط به زمان درگذشت محمد رضا شجریان نیست، بلکه حتی مربوط به ایران هم نیست!

رسانه ها و هنرمندان بازنشر دهنده این تصویر، بدون آنکه اصالت عکس را پیگیری کنند اقدام به انتشار گسترده این عکس جعلی کردند؛ آنها حتی این سوال را از خود نپرسیدند که چگونه ممکن است در حالی که هیچ عکسی از چهره شجریان در دوران سخت بیماری (با درایت خانواده) منتشر نشده است، حالا و در این اوضاع، عکس پیکر وی آنهم در اتاق عمل! منتشر شود؟

جوگیری رسانه و البته سیاسی برخی افراد به اینجا ختم نشد و حتی عده ای با دستکاری تاریخ میلادی تولد و درگذشت فردوسی بزرگ، آنرا با سالروز تولد و درگذشت مرحوم شجریان مطابقت دادند.

 

 

این اقدام نیز با مشخص شدن ادیت های مکرر طی چند ساعت در صفحه ویکی پدیای شجریان، نشان داد که برخی افراد به ظاهر دوستار موسیقی اصیل که شجریان سال ها آنرا نمایندگی کرد، نه تنها هیچ ذهنیتی از فضای موسیقیایی وی ندارند، بلکه بیشتر با اهداف سیاسی و بعضا احساسی، می خواهند از ره آورد درگذشت شجریان، برای خود توشه ای کسب کنند.

بدون شک در آینده ای نه چندان دور تنها حامیان واقعی صدای زیبای شجریان، حسرت از دست دادن او را خواهند خورد، نه حامیان سیاسی و جو زده ای که بدون تامل، که تنها برای اغراض خود، وارد میدان شده اند.

 

انتهای پیام/آ

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد