سرویس: بین الملل
کد خبر: 87326
|
11:52 - 1399/07/23
نسخه چاپی

روحانی در جلسه هیئت دولت:

تحریم 10 ساله تسلیحاتی هفته بعد رفع می‌شود

تحریم 10 ساله تسلیحاتی هفته بعد رفع می‌شود
رئیس‌جمهور گفت: از مردم خواهش می‌خواهیم در ایام پایانی ماه صفر همچنان همه دستورات بهداشتی را مراعات کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: در هفته پایانی ماه صفر هستیم و ایام رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام، شهادت امام مجتبی علیه السلام و همچنین شهادت مولای ما حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است. لازم می دانم از همه مردم متدین و فهیم و عاشق خاندان رسالت تشکر کنم که در دوران عزاداری اربعین همه استانداردها را رعایت کردند و علیرغم اشتیاقی که مردم به زیارت ابی عبدالله الحسین و راهپیمایی و مجالس عزای حضرت داشتند، راهپیمایی انجام نشد، سفر به عراق انجام نشد و عزاداری ها هم در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفت و از مردم عزیز و عاشق خاندان رسالت سپاسگذاری می‌کنیم.

روحانی افزود: همچنین از مردم خواهش می‌کنیم که در ایام پایانی ماه صفر و ایام مصیبت و عزایی که در پایان ماه داریم همچنان همه دستورات بهداشتی را مراعات کنند.

وی همچنین گفت: مردم عزیز ما از پیشوایان دینی خود همواره درس‌های مهمی را برای زندگی فردی و جمعی خود آموخته اند و می آموزند اما نسبت به زندگی پیامبر اسلام باید بیش از آنچه که انجام گرفته درس آموزی کنیم و زندگی پیامبر بالاترین شخصیت تاریخ انسانی است؛ نه قبل از او کسی به آن مقام آمد و نه بعد از او کسی به آن مقام خواهد آمد. او که اشرف مخلوقات بود و اخلاقش پیام بود و زندگی اش الگو بود که پیامبر در قرآن مجید با همین صفات توصیف شده است، او الگو و نمونه برای همه ما بود. این پیغمبر هم جنگ داشت و هم صلح، این پیامبر بزرگ تاریخ هم عملیات تهاجمی داشت و هم تدافعی. این پیامبر روزهایی پیروز شد و روزهایی دچار شکست شد. این پیامبر حکومت را بر مبنای قانون و پیمان اداره کرد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: پیامبری بود که وقتی با مردم مکه صلح کرد قرآن آن را فتح مبین نامید و بزرگترین پیروزی های پیامبر در سایه آن صلح بود، بیش از آنچه پیامبر در میدان جهاد کسب کرد. آنجا که نیروی کافی برای جنگ بود پیامبر فرمان جنگ می داد و آنجا که تعداد دشمنان و ابزار آنها بیشتر بود فرمان دفاع می داد. در جنگ احزاب و خندق پیامبر در پناه قدرت ایمان و قدرت خندق در برابر دشمنان ایستاد. تمام کفار و اهل کتاب در مدینه احساس امنیت می کردند و هیچ جایی را در جزیره العرب بر مدینه ترجیح نمی دادند. امنیت مردم در هر دین و مرام و سلیقه ای که بودند در حکومت پیامبر حفاظت و حراست می شد. پیامبر همه سنن نادرست را زدود و از بین برد. تبخترهای نابجا، غرور نابجا و آنچه که در آن جامعه نسبت به زنان و جوانان متاسفانه روا می‌شد و حتی به خود اجازه می‌دادند دختران را زنده به گور کنند، پیامبر عظمتی به زنان داد همسان با مردان و این کار، کار کوچکی نیست.

روحانی ادامه داد: جامعه‌ای که دختر را ننگ می‌دانست تبدیل شد به جامعه‌ای که تولد دختر را رحمت می نامید و میدانست این دختر رحمت را در خانه آورده و احترام پسران و دختران مساوی شد و عبادت هر دو یکسان شد و حقوق آنها حقوق عادلانه شد. اینکه در دوران پیامبر جوانان مقام پیدا کردند و پیامبر یک جوانی را(اسامه) به بزرگترین لشکر خود فرماندهی بخشید و به تمام اصحاب و یاران خود گفت در برابر این فرمانده جوان باید تسلیم و تابع باشید، پیامبری که در جامعه اعتدال آورد و با این اعتدال بود که ما می‌بینیم قرآن امت ما را امت وسط نامید.

وی افزود: مردم مسلمان زمان پیامبر عنوانی که قرآن برای آنها می‌پسندد، اعتدال است و می گوید این امت امت میانه است، امت وسط است، نه افراط می‌کند و نه تفریط. سنن نوین انسانی را در جامعه مستقر کرد. علم به عنوان ننگ بود، یک بزرگ قبیله برای اینکه چیزی می‌خواند یا می نوشت پیش خدمت مخصوص داشت و اگر او می خواست بخواند یا بنویسد این خواندن و نوشتن ننگ بود و پیامبر علم و تزکیه را اساس فضیلت قرار داد.

رئیس‌جمهور گفت: پیامبر بهداشت و نظافت را به عنوان یک الگوی مهم برای مردم تثبیت کرد، الگویی که جامعه اروپا بعد از قرن ها به حمام نرفتن افتخار می‌کرد. لویی چهاردهم می‌گفت من یک سال تمام است که بدن من آب ندیده. این‌ها بعد از قرن‌ها پس از آمدن پیامبر افتخار می‌کردند اما پیامبر آن روز نظافت و پاکیزگی را و شستن حداقل ۵ نوبت دست و صورت را برای نمازهای پنج گانه و در شرایطی غسل را برای مردم واجب کرد و در همه حال نظافت را به عنوان یک اصل تبیین کرد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه ۲۷ مهر تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد، گفت:  از یکشنبه هفته بعد ما می‌توانیم اسلحه از هر که خواستیم بخریم یا بفروشیم.

ادامه دارد...

 

انتهای پیام/آ

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد