کد خبر: 87337
|
11:37 - 1399/07/24
نسخه چاپی

بررسی عوامل بی رغبتی به روستا نشینی؛

غفلت دولت از سنگربانان امنیت غذایی کشور/ کوچ 1.5 میلیون نفر آغازی بر رشد منفی جمعیت روستایی شد

غفلت دولت از سنگربانان امنیت غذایی کشور/ کوچ 1.5 میلیون نفر آغازی بر رشد منفی جمعیت روستایی شد
براساس آمار طی 5 سال 1.5 میلیون روستایی زادگاه خود را ترک کرده اند که توام با تهدید امنیت غذایی در کشور رشد منفی جمعیت روستاییان را در 21 استان بدنبال داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، روستاها بعنوان سنگر بانان امنیت غذایی کشور و  مراکز تولیدی که می توانند توسعه اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی را عملی کنند همواره مورد توجه رهبر انقلاب بوده اند.

رهبر معظم انقلاب در 20 تیرماه سال 94 فرموده اند : «درباره‌ی روستاها، بنده به دولتهای مختلف -این دولت، دولت قبل، دولت قبل او، دولت قبل او- مکرّر سفارش کرده‌ام. راه‌های روشنی هم دارد؛ [یکی] صنایع مناسب با روستا که اگر راه بیفتد [کارساز است].

اغلب مردم ایران خاطره ات خوشی از روستاها با طبیعت بکر و دست نخورده اش دارند که کنار رود‌های زلال و خنکای نسیم پیوند خورده و روستا را به عنوان محلی برای آرامش تصور می کنند.

زنان، مردان و کودکانی که هر یک بخشی از کار تولید را به دوش می‌کشند و سختی کشاورزی را در فصول کاشت، داشت و برداشت با نیم نگاهی به نتیجه این کار به جان می‌خریدند، آن‌هایی هم که دامدار بودند هر روز صبح تا شب به کار تولید اشتغال داشتند و اینگونه بود که روستا از صبح تا غروب زندگی می‌کرد.

وعده روحانی برای درآمد و اشتغال روستاییان

يکي از وعده هاي روحاني در خصوص توسعه روستايي کشور و حمايت از روستاييان دو سرفصل مسکن و درآمد و اشتغال روستاييان بود.

بر اساس اين طرح حمايتي دولت از روستاييان قرار بود درآمد روستائيان افزايش پيدا کرده و در کنار تقويت و توسعه صنايع روستايي، اشتغال زايي لازم براي روستائيان فراهم شود.

روحانی گفته بود معادل ریالی ۳ میلیارد دلار از منابع ارزی بدست آمده در نتیجه افزایش درآمدهای نفتی را طی چهار سال در جهت بهبود شرایط درآمدزایی روستاها با نرخ‌های ترجیحی سرمایه‌گذاری کند.

روحانی در آن وعده‌ها به خرید تضمینی گندم هم اشاره کرده و نوشته بود: دولت در این زمینه همانطور که در دولت یازدهم تحولی بزرگ در معیشت گندمکاران بوجود آورد، در ادامه نیز برنامه مشخصی برای خرید تضمینی گندم و همچنین به حداقل رساندنِ سهم واسطه‌ها از فعالیتهای تولید و توزیع کشاورزی تهیه کرده است. به‌طوری‌که سهم اصلی سود به خود کشاورزان بازگردانده شود.

رشد منفی جمعیت روستایی 21 استان در 7 سال/30 هزار روستا خالی از سکنه شده است

1925499

آمارها نشان می شود جمعیت ایران با نرخ رشد فعلی در سال 1405 به 89 میلیون نفر خواهد رسید که 68 میلیون آن شهر ها یعنی چیزی در حدود 77 درصد و 20 میلیون یعنی 23 درصد در روستاها زندگی می کنند.

براساس آمار منتشر شده تا سال 1405 نرخ رشد جمعیت روستایی 21 استان کشور منفی خواهد بود و بررسی های مرکز آمار نشان می دهد طی دوره 5 ساله از سال  1390 تا 95 حدود یک میلیون و 655 هزار نفر فقط به مراکز استانی کشور مهاجرت کرده اند و سالانه 331 هزار نفر روستایی به شهر کوچ می کنند که ماحصل آن خالی از سکنه شدن 30 هزار روستا است.

برای مثال به گفته رضوان صادقی معاون امور عمرانی فرماندار خلخال رشد جمعیت در تعداد انگشت‌شماری از روستاهای این منطقه مثبت بوده است و بیشتر روستاها به دلیل مهاجرت و سکنی گزینی در شهرها رشد منفی جمعیت دارند.

کارنامه غیر قابل قبول دولت در رشد جمعیت روستاها/ اعتبارات کمی برای توانمند سازی روستاییان محقق شده است

1925501

در این زمینه علی نیکزاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،اظهار داشت: عملکرد دولت در بحث جمعیت و فرزند آوری بخصوص در روستاها قابل قبول نیست چرا که این خصوص به معنای واقعی حمایتی نداشته است.

وی افزود: کمیسیون فرهنگی در حال بررسی بحث جمعیتی است که پس از تکمیل آن، با طرحی دو فوریتی در صحن مجلس ارائه خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین گفت: اگر جمعیت آوری را بعنوان یک مسئله مهم و حیاتی در نظر نگیریم، در آینده با بحران اساسی جمعیتی مواجه خواهیم شد.

 نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص حمایت های لازم از روستا نشینی، بیان کرد: بنیاد مسکن در این خصوص با ارائه وام های کم بهره، قیر رایگان روستایی برای اجرای زیر ساخت ها و طرح های هادی قدم های موثری برداشته است.

نیکزاد با بیان اینکه حل مشکلات اشتغال و محصولات کشاورزی روستاییان مورد تاکید مجلس است، تصریح کرد: طرح دو فوریتی تصویب شده در مجلس در خصوص خرید تضمینی گندم از جمله حمایت ها برای در آمد ماندگاری روستایی است.

وی افزود: مجلس پیگیر اعتبارات مشخص شده برای توانمند سازی روستایی است که مقداری کمی از آن توسط معاونت روستایی ریاست جمهوری محقق شده است.

سبقت دلالان گندم پیش از خرید تضمینی/ واردات کشاورزان را دلسرد کرده است

1925503

خرید تضمینی یکی از مصیبت های است که روستاییان با آن مواجه هستند بر اساس قانون دولت هر سال باید تا پایان شهریورماه نرخ‌های جدید خرید تضمینی محصولات کشاورزی سال بعد را متناسب با تورم افزایش دهد و اعلام کند.

امسال با وجود اینکه دولت نرخ خرید های خود نسبت به سال گذشته افزایش داده بود اما تجربه دیرکرد پرداخت ها باعث شد تا کشاورزان به دلالان روی بیاورند و منفعت حاصل خود را در جیب آنها بریزند.

از سوی دیگر واردات گندم نیز کشاورزان را از کشت و کار دلسرد کرده است بطوری امسال به گفته سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک در سه ماهه اول سال ۹۹ و تا ۱۴ تیرماه سال جاری، یک میلیون و ۹۴۳ هزار و ۸۲۱ تن گندم وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه صفر بوده است.

و طی سه سال یعنی از سال 94 تا 97 میزان واردات بخش کشاورزی با رشد 22 درصدی از 8.8 میلیارد دلار قبل از توافقنامه برجام به 10.7 میلیارد دلار در دو سال اخیر رسیده است.

و براساس آمار بانک مرکزی  طی هفت سال یعنی از سال 90 تا 97 سهم بخش کشاورزی از کل تسهیلات بانکی کشور به‌طور میانگین تنها ۸ درصد بوده است.

جاده پر پیچ و خم مسکن سازی در روستاها/ گل و لای هنوز مهمان معابر و جاده های روستایی است

با قرار گرفتن در سن ازدواج در بین جوانان روستایی یکی از مشکلات عمده کمبود فضا برای ساخت مسکن است که در این زمینه باید افزایش محدوده برای روستاییان پیشتر در نظر گرفته شود بطوریکه با توجه به عدم افزایش محدوده روستاها باید جوانان  با مراجعه به بنیاد مسکن  ۵۰ درصد قیمت زمین خود را برای تغییر کاربری  تقدیم  بنیاد کنند.

و وام های ساخت مسکن روستایی نیز با افزایش قیمت مصالح ساختمانی کفاف احداث خانه روستایی را نمی دهد.

1925504

با ورود به فصل زمستان روستاییان با مشکل تردد بین شهری مواجه می شوند و نبود آسفالت در راهها و معابر روستایی زندگی تلخی برای روستا نشینان فراهم می کند.
براساس گفته های محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در 8 تیرماه سال جاری  ۳۹ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار کشور واجد شرایط تهیه و اجرای طرح هادی هستند که هم اکنون ۴۷ درصد از این روستاها دارای این طرح می‌باشند.

و براساس آخرین آمار اعلام شده تنها 54 درصد جاده های روستایی آسفالت شده است که عبور و مرور  را برای قشر روستایی سخت تر می کند.

البته روحانی اظهار 4 تیرماه امسال اظهار  داشت: به عنوان رئیس‌جمهور اعتراف می‌کنم که نسبت به مسکن یک عقب ماندگی را در دولت یازدهم داشتیم به دلیل اینکه برخی از طرح‌های مسکن ما اجرایی و عملیاتی نشد.

 تهیه امکانات و ملزمات زندگی این قشر پر کار جامعه می تواند ضمن تامین امنیت غذایی کشور از حاشیه نشینی و بیکاری جلوگیری کرد.
 

انتهای پیام/م آ

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد