سرویس: اردبیل
کد خبر: 87447
|
15:37 - 1399/07/29
نسخه چاپی

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

خطر پوکی استخوان در کمین افراد بالای ۵۰ سال است/ تقویت قدرت عضلات، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد

خطر پوکی استخوان در کمین  افراد بالای ۵۰ سال است/ تقویت قدرت عضلات، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل پوکی استخوان را نوعی بیماری مزمن استخوانی دانست و گفت:مصرف کافی کلسیم، پروتئین و ویتامین D و فعالیت فیزیکی منظم و تقویت قدرت عضلات برای کاهش ابتلا به پوکی استخوان و کنترل پوکی استخوان توصیه می شود.

به پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، دکتر بابک نخستین معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل  پیش ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: پوکی استخوان یک بیماری مزمن استخوانی است که در این بیماری توده استخوانی کاهش پیدا کرده و بافت استخوان به تدریج تحلیل می رود و در واقع یک بیماری خاموش می باشد.

وی گفت: این بیماری یکی از شایعترین بیماری های عرصه غیر واگیر می باشد و شکستگی ناشی از آن از هر ۳ زن بالای ۵۰ سال یک زن را درگیر می نماید.
 
نخستین افزود: با افزایش جمعیت افراد مسن، در بسیاری از کشورهای جهان و نیز در کشور ما شیوع پوکی استخوان و بروز شکستگی ناشی از آن رو به افزایش است. تخمین زده می‌شود که در جهان در هر ۳ ثانیه یک شکستگی اتفاق می‌افتد. در کشور ما نتیجه یک مطالعه منتشر شده تا سال ۱۳۹۰، شیوع استئوپروز را در زنان در نواحی ران پا و مهره های کمری معادل ۹/۱۸ درصد گزارش کرده است. همچنین نتیجه یک مطالعه دیگر تا پایان سال ۲۰۱۷، شیوع پوکی استخوان را در زنان یائسه معادل ۳۲ درصد و شیوع کاهش توده استخوانی را ۵۱ درصد نشان داده است. این بدان معناست که بیش از ۸۰ درصد جمعیت زنان یائسه در کشور، از تراکم استخوان مناسبی برخوردار نیستند. 
 
وی با تاکید بر پیشگیری و کنترل پوکی استخوان اظهار داشت: شکستگی لگن جدی ترین و خطرناک ترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است که می تواند منجر به بستری طولانی مدت در بیمارستان، ناتوانی طولانی مدت یا برای همه عمر و حتی مرگ شود. از جمله عواملی که فرد را برای شکستگی ناشی از پوکی استخوان مستعد می کنند، عبارتند از: شکستگی قبلی، سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی زودرس، مصرف سیگار و الکل، مصرف طولانی مدت داروهای کورتیکواستروئید، لاغری مفرط، بیماریهای گوارشی
 
 نخستین گفت: شعار سال جاری با توجه به اهمیت تشخیص زود هنگام در پیشگیری از عوارض این بیماری همانند سال گذشته “ مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع” می باشد.
 
معاون امور بهداشتی دانشگاه اظهار داشت: افراد بالای ۵۰ سال باید جهت اطمینان از سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند و در صورت ابتلا به پوکی استخوان، جهت کنترل بیماری، درمان مناسب را دریافت نمایند. 
 
وی تصریح  کرد: مصرف کافی کلسیم، پروتئین و ویتامین D و فعالیت فیزیکی منظم و تقویت قدرت عضلات برای کاهش ابتلا به پوکی استخوان و کنترل پوکی استخوان توصیه می شود.
 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد