سرویس: اردبیل
کد خبر: 87521
|
12:23 - 1399/08/04
نسخه چاپی

یک کارشناس مذهبی در اردبیل:

ایجاد شبکه اجتماعی بین شیعیان در زمان امام حسن عسگری(ع)، زمینه سازی برای آغاز عصر غیبت صغری بود

ایجاد شبکه اجتماعی بین شیعیان در زمان امام حسن عسگری(ع)، زمینه سازی برای آغاز عصر غیبت صغری بود
حجت الاسلام عیسی پور کارشناس مذهبی اردبیل ایجاد شبکه اجتماعی بین شیعیان و فراهم کردن زمینه های عصر غیبت را از مهمترین کارهای امام حسن عسکری (ع) در دوران امامت عنوان کرد و گفت:امام حسن عسگری(ع) در آن شرایط سخت نتوانستند به راحتی تبلیغ کنند، اما یارانی در شهر‌های مختلف داشتند که از طریق آن‌ها کلام وحی را به اصحاب خاصه شان می رساندند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، حجت الاسلام کریم عیسی پور از مبلغان اسلامی اردبیل در مراسم عزاداری هیئت رایه الهدی که با حضور جوانان عاشورایی صبح امروز در مهدیه اردبیل برگزار شد به تبیین ویژگی ها و شاخصه های امام حسن عسگری پرداخت و گفت: مهمترین کار امام حسن عسگری(ع) آماده سازی جامعه برای عصر غیبت امام زمان(عج) بود.

وی با بیان اینکه امام حسن عسگری(ع) 6 سال دوران امامت خود را در محاصره  کامل بود، گفت: این محاصره بقدری تنگ و فشرده بود که عملا دیدار مردم با امام ممکن نبود.

حجت الاسلام عیسی پور در ادامه سخنان خود به نواب امام حسن عسگری(ع) بین مردم اشاره کرد و گفت: امام حسن عسگری(ع) برای ارتباط گیری با مردم  و آشنایی و آمادگی آنها جهت بهرمندی از امام زمان(عج) در دوران غیبت، نوابی را در اقصی نقاط قلمرو اسلام تعیین کرده بودند و این نواب پل های ارتباطی امام با مردم بودند.

وی افزود: تشکیلات وکالت در واقع از عصر امام صادق(ع) تأسیس  شد و رفته‌رفته دارای نظم و گستردگی بیشتری شد تا آنجا که در عصر امام حسن عسگری(ع) و سپس دوران غیبت صغری به اوج گسترش و انسجام خود رسید.

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه کار این تشکیلات به ظاهر جمع‌آوری و تحویل وجوه شرعی، نظیر خمس و زکات بود اما در کنار آن به انجام وظایفی چون نقش علمی و دینی و تحویل نامه‌های حاوی سؤالات شرعی و مهم‌تر از آن نقش ارشادی در معرفی امام بعدی پس از شهادت امام پیشین را بر عهده داشت.

وی با بیان اینکه در این تشکیلات، امام رهبر مجموعه تلقی می‌شد و وکلای ارشدی بودند که نقش ناظر بر عملکرد وکلای نواحی مختلف را ایفا می‌کردند، خاطرنشان کرد: عثمان بن سعید عَمْری به‌عنوان دستیار اصلی امام حسن عسکری(ع) بود و رابط اصلی نمایندگان و شیعیان نواحی مختلف با امام حسن عسکری(ع) بود.

حجت الاسلام عیسی پور در پایان سخنان خود به تبیین اهمیت و جایگاه ذکر کثیر در تعالیم اسلام پرداخت و گفت: تسبیحات اربعه کامل ترین ذکر در منابع اسلامی نام برده  شده است و هرکس بتواند این ذکر را درست و به اندازه  به جای آورد، علاوه بر برخورداری از پاداش معنوی بسیار در آخرت، از تاثیران دنیوی نیز برخوردار خواهد شد.

قرائت زیارت امین اله  و مداحی از جمله برنامه های این مراسم بود.

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد