سرویس: اردبیل
کد خبر: 87671
|
13:44 - 1399/08/13
نسخه چاپی

بازخوانی جنایات امریکا در استان اردبیل

غارت منابع کشت و صنعت مغان تا ترور اندیشمندان و فعالان انقلابی اردبیل

غارت منابع کشت و صنعت مغان تا ترور اندیشمندان و فعالان انقلابی اردبیل
دولت جنایت‌کار آمریکا پیش از انقلاب اسلامی با حمایت های همه جانبه سردمداران پهلوی با حضور در منطقه مغان، منابع طبیعی این را به یغما برد ضمن آنکه بعد از انقلاب اسلامی نیز با ترور عوامل انقلابی و شهادت شخصیت های تاثیرگذار اردبیل سعی داشت با سست کردن اراده های مردمی ریشه های انقلاب را در این منطقه تضعیف کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، سران دولت های جنایتکار امریکا پیش از انقلاب اسلامی به بهانه های واهی، ضمن غارت نفت ایران در جنوب کشور با شناسایی منابع طبیعی در اقصی نقاط کشور به این مناطق نیز دستبرد می زدند تا با پرکردن انبارهایشان، بتواننذ مردم کشور مان را تا ابد زیر سلطه خود نگه دارند.

دست کاری ژنیتیکی محصولات کشاورزی

به گفته کشاورزان پیشکسوت اردبیلی مناطق کشاورزی این دیار  از پتانسیل بالایی برای کشاورزی برخوردار بود بطوریکه دو محصول آن یعنی سیب زمینی و عسل از شهرت جهانی برخوردار بودند، این منابع عظیم ملی بر اثر بی توجهی رژیم پهلوی و با دستکاری های ژنتیکی دانشمندان آمریکایی و انگلیسی از بین رفت و به محصولاتی ساده تبدیل شدند.

اما جنایات امریکا در دشت اردبیل و مغان فراتر از این حد بود و آنها با پی بردن به زمین های زرخیز مغان با استفاده از فرصت های بوجود آمده اقدام به ایجاد زیرساخت برای غارت این ثروت بی نظیر ملی کردند اما با وقوع انقلاب اسلامی دست این غارتگران از چپاول منابع طبیعی مغان کوتاه ماند.

کشت و صنعت مغان از راه اندازی تا نصب دستگاه‌های شنود و جاسوسی 

محمد اصغری کلاسر در این باره می گوید: پس از اجرای اصلاحات ارضی و برای توسعه و گسترش صنعت کشاورزی و دامپروری در ایران ، بنا به دستور محمدرضا شاه خائن، وزیر کشاورزی و شورای اصلاحات ارضی و رئیس سازمان اصلاحات ارضی، از سال ۱۳۴۱ تغییرات اساسی در بخش کشاورزی در ایران آغاز شد و برهمین اساس در سال ۱۳۴۶ گروهی از کارشناسان کشاورزی برای مطالعه و بررسی شرایط اقلیمی و آب و هوایی و ساختار مرغوبیت خاک و بهره برداری در بخش کشاورزی، به شهرها و استانهای مختلف اعزام شدند و با مطالعاتی که انجام دادند،  در دشت مغان برای استفاده و بهره برداری از زمین های دشت مغان برای ایجاد کشت و صنعت و دامپروری مغان ، در تبریز برای ایجاد و تاسیس کارخانه تراکتور سازی، و ماشین سازی ، در اراک برای ایجاد و تاسیس کارخانه کمباین سازی گزارش خود را نسبت به تاسیس و ایجاد در این شهرها عملیات اجرایی آن را به وزیر کشاورزی و شورای اصلاحات ارضی ارائه دادند.

 وی می گوید: مهندس کفایی نوه دختری آیت الله خراسانی و از مهندسان تاسیس کشت و صنعت و دامپروری مغان که با حضور آمریکائی ها و سکونت آنها در منطقه مغان سخت مخالف می کرد به تهران منتقل شد و بعدا نیز بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان یکی از طرح‌های بزرگ ایران بود که طراحی آن توسط شرکت «اگرونومیکس» فرانسوی انجام شده بود. متاسفانه نصب دستگاه‌های شنود و جاسوسی در نزدیکی مرز روسیه توسط مقام‌های امنیتی شاه، این شبهه را ایجاد کرده بود که کل طرح سیاسی - آمریکایی است و موجب بدنامی طرح شده است.

کشت و صنعت مغان ۱۸هزار هکتار زمین زراعی داشت که ۳هزار هکتار آن را باغ تشکیل می‌داد. ۸هزار هکتار از اراضی زراعی پیش از انقلاب با ماشین‌آلات سنگین تسطیح شده بود. مجتمع عظیم کشاورزی - صنعتی علاوه‌بر کشت گندم، جو، ذرت و یونجه قرار بود بذر مرغوب برای کل آذربایجان تامین کند. کارخانه پنبه پاک‌کنی مشتری پنبه‌ تولیدی خود شرکت و مزارع آن ناحیه است. کارخانه قند مغان مشتری چغندر تولیدی در شرکت و مزارع آن ناحیه و چغندرکاران مناطق شمال شرقی است.

این پروژه در زمان شاه فوق سری بود به همین خاطر اطلاعات زیادی هم از آن منتشر نشده اما آنچه که پیداست، این بخش از خاک ایران توسط آمریکائیها به صهیونیست ها سپرده شده بود تا هر کاری که می خواهند در آن انجام دهند.

با اقداماتی که رژیم شاه و صهیونیست های حاضر در ایران در این منطقه انجام دادند، بسیاری از مردم منطقه به خاطر فشارهایی که تحمل کردند مجبور به ترک روستاهای خود شدند تا اهداف شوم صهیونیست ها پیاده شود.

یک فیلم سینمایی با نام «روزگاری عشق و خیانت»گوشه ای از حضور صهیونیست ها در منطقه دشت مغان را به تصویر کشیده است که البته علیرغم پخش آن در سینماها و توزیع سی دی آن در شبکه خانگی، آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفتريا، با توجه به کمبود اطلاعات که به خاطر فوق سری بودن پروژه دشت مغان بود، فیلم توانسته بخشی از اتفاقات آن سال ها را به تصویر بکشد.

 سلطان شاهی دبیرکمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین ضمن تاکید بر استحکام اسنادی که این فیلم بر پایه آن ساخته شده تصریح می کند: کل اسناد موجود درکشت و صنعت مغان هم اکنون وجود دارد، حتی تأسیسات و ساختمانهای اسرائیلی، ولی ظاهراً تا جایی که امکان داشته سعی در مخفی نگه داشتن آن داشته اند.

وی در ادامه با تاکید بر پنهان بودن بسیاری از همکاری های ایران و رژیم صهیونیستی در دوران پهلوی گفت می گوید: این فیلم توانسته مضمون و بخش هایی از این مسایل را بخوبی بیان کند.
 
ترور 7 نخبه اردبیلی به دست عوامل خودفروخته آمریکایی
 
 
بعد از انقلاب اسلامی نیز دست های پنهان آمریکائی ها به خون جوانان این منطقه آغشته شد و در جریان ترورهای اوایل انقلاب، آمریکا با نشان دادن حقوق بشر خود بهترین جوانان این سرزمین را از مردم گرفت  که از آن جمله می توان به  روحانی شهید ابوالفضل پیرزاده اشاره کرد.
 
 شهید پیرزاده که در زمان شهادت سمت مسئول آموزش سپاه شهر اردبیل را برعهده داشت اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در محله نواب صفوی اردبیل در اثر تیراندازی منافقان به شهادت رسید.
علاوه بر شهید پیرزاده و شش شهید نیز از شهرستان های اردبیل، خلخال و مشگین شهر  در راه مبارزه با نفاق به دست عوامل خودفروخته آمریکایی  در اثر بمب گذاری، تیراندازی و درگیری به شهادت رسیدند.
 
جنایت های آمریکا به اینجا ختم نشد و این رژیم مستکبر امروز با محدود کردن امکانات و اعمال تحریم های علمی سد راه پیشرفت دانشمندان اردبیلی شده است اما جوانان نخبه و مذهبی این دیار با اتکا بر دانش بومیتوانستند پله های ترقی را به سرعت پیموده و امروز دانشگاه محقق اردبیلی با داشتن 3 دانشمند برتر در تراز جهانی جزو دانشگاه های تاثیر گذار علمی در جهان محسوب شود.
 
انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد