سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 87695
|
13:35 - 1399/08/14
نسخه چاپی

نماینده مردم شهرستان های اردبیل، نمین، نیر و سرعین

سد سازی در ترکیه چند دهه آینده مغان را لم یزرع می کند/میزان حق آبه اردبیل از ارس قابل قبول نیست

سد سازی در ترکیه چند دهه آینده مغان را لم یزرع می کند/میزان حق آبه اردبیل از ارس قابل قبول نیست
نماینده مردم شهرستان های اردبیل، نمین، نیر و سرعین گفت: با تداوم روال موجود در زمینه تامین حق‌آبه و در صورت اجرا و اتمام سدی در کشور ترکیه، در چند دهه آینده مغان به دشت لم‌یزرع تبدیل می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، صدیف بدری پیش از ظهر امروز در نشست با رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات فرودگاه بین المللی اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل به عنوان یکی از مهم ترین استان های کشور در بخش تولیدات کشاورزی با تولید بیش از ۴ میلیون تن محصولات کشاورزی که با بهره برداری از پایاب خداآفرین به یک میلیون تن نیز خواهد رسید، به توجه ویژه و جدی در این حوزه نیازمند است.

عضو هیات رئیسه و دبیر کمیسیون ویژه جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس افزود: در بخش تولید سیب زمینی از نظر سطح زیر کشت در کشور در رتبه اول هستیم و از سویی پروژه پایاب سد خداآفرین و سایر ظرفیت های آب و هوایی می طلبد که در زمینه حق آبه استان حرکتی جدی و عملی صورت بگیرد.

 نماینده مردم شهرستان های اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیگیری های ما در حوزه حق‌آبه به نتیجه مطلوب نرسیده و بخصوص حق‌آبه مغان از ارس، خاطرنشان کرد: بیش از هفت متر خاک زراعی درجه یک در مغان از جمله قابلیت های مهم این منطقه است که باید در تخصیص حق‌آبه از ارس لحاظ شود.

وی با اعلام این هشدار که با تداوم روال موجود در زمینه تامین حق‌آبه و در صورت اجرا و اتمام سدی در کشور ترکیه، در چند دهه آینده مغان به دشت لم‌یزرع تبدیل می شود، افزود: نکته تاسف‌بارتر اینکه در دشت مغان فعلی حتی یک لیتر هم آب شرب برای روستاها و شهرهای مغان تخصیص نیافته است.

بدری یادآوری کرد: دامپروران و کشاورزان ما با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و در حوزه خرید تضمینی گندم با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی عدم ارائه مجوز مرغ گوشتی در استان، ضرورت اختصاص بودجه برای آموزش بهره برداران پایاب سد خداآفرین که به اعتبارات نیاز دارد مهم دانست و گفت:  بازاریابی برای فروش زنجیره محصولات مهم کشاورزی استان که هرساله با مشکلاتی مواجه می شود و  معضل تامین بذر در بین کشاورزان باید مرتفع شود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: رفع مشکلات در زمینه کمبود نهاده های دامی و کود از مشکلات پیش روی دامپروران بویژه عشایر استان است و  مشکل بازار سیب زمینی کاران طی برنامه ریزی جامع باید اقدام شود.

انتهای پیام/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد