سرویس: اردبیل
کد خبر: 87699
|
20:25 - 1399/08/14
نسخه چاپی

در همایش بین المللی قره باغ مطرح شد؛

لزوم حراست از مرزهای اعتقادی در کشورهای منطقه /حزب الله لبنان، نماد آزادسازی خاک اسلام از دست اشغالگران است

لزوم حراست از مرزهای اعتقادی در کشورهای منطقه /حزب الله لبنان، نماد آزادسازی خاک اسلام از دست اشغالگران است
سخنرانان همایش بین المللی قره باغ در اردبیل خواستار حراست از مرزهای اعتقادی در کشورهای مسلمان شده و افزودند: امروز امپریالیسم جهانی به بهانه مناقشه قره باغ با تزریق عوامل خود و باقی مانده داعش در منطقه به دنبال فتنه انگیزی جدید، تجذیه کشورها و تسلط بر منطقه هستند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، همایش بین المللی قره باغ به منظور تبیین و تشریح وضعیت منطقه قره باغ در جنگ دوم با حضور اندیشمندان مطرح از کشورهای ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان همراه با رعایت پروتکلهای بهداشتی ویژه ایام کرونا ظهر امروز در سالن اجتماعات دانشگاه ازاد اسلامی اردبیل برگزار شد.

ارائه راهکارهای برون رفت از بحران، کارکرد محافل علمی و دانشگاهی است

اسحق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در ابتدای این مراسم به افول قدرت های استکباری در جهان اشاره کرد و گفت: کشورهای مستکبر امروز به هر وسیله دست می زنند تا بتوانند موجودیت خود را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه امروز کشورهایی مانند آمریکا سعی در به زدن مرزهای کشورهای منطقه دارد، گفت: هدف آمریکا در تزریق نیروهای منطقه ای و یا غیر منطقه در کشورهای همسایه ایران تجذیه کشورهای منطقه است تا با استبداد و استثمار انها به حیات خود ادامه دهند.  

رسولی در ادامه سخنان خود به کارایی محافل علمی در ابعاد مختلف اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست های علمی و تحلیل وقایع و ارائه راهکارها برای برون رفت از بحران ها از جمله کارکردهای محافل علمی و دانشگاهی است از این رو به عنوان قشری که با علم سر و کار دارد اعلام می داریم جنگ در هر شرایطی به نفع ملت ها نیست.

وی خواستار برقراری امنیت در کشورهای همسایه ایران شد و گفت: مسئله قره باغ مسئله ای بدیهی است چراکه جزو خاک جمهوری اذربایجان است و ارمنستان دیر یا زود باید این منطقه را ترک کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز در مناقشه قره باغ  عده ای به دنبال ماهیگیری از آب گل آلود هستند گفت: برخی با حضور غیر مستقیم در این مناقشه خواهان تجذیه کشورهای درگیر مناقشه هستند تا به این وسیله به استبداد و استثمار خود همچنان ادامه دهند.

وی با بیان اینکه مرزها دارای حرمت هستند، گفت: مردم جمهوری اذربایجان با بصیرت افزایی نباید به بیگانگان اجازه حضور در این کشور ها بدهند.

رسولی به تبیین دیپلماسی عمومی پرداخت و گفت: در این نوع از دیپلماسی مردم بدون توجه به اعمال و رفتار دولت ها  و منعت عموم مردم حرکت می کنند.

وی با بیان اینکه از دیدگاه دولت ها مرز معنی و مفهوم دارد گفت: در دیپلماسی عمومی مردم علاوه بر تامین امنیت، خواستار ارتباط متقابل نیز هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اردبیل با بیان اینکه امروز امنیت اذربایجان، امنیت ایران است، گفت: همچنانکه قدس پاره تن اسلام است، قره باغ هم از این قاعده مستثنی نیست و دارای همین حکم است.

وی از حضور تکفیری ها و مزدوران آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه قره باغ نیز اعلام انزجار کرد و گفت: قره باغ تنها با شعارهای مکتب عاشورا، رها خواهد شد چراکه قره باغ خاک اسلام است و اشغالگران در سرزمین های اسلامی محکوم به شکست هستند.

تبیین خدمات و حمایت های 30 ساله ایران از مردم جمهوری آذربایجان

غلامرضا کفاش کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی حوزه قفقاز نیز در این نشست به بیان تاریخچه منطقه قره باغ پرداخت و گفت: از قدیم الایام مردم جمهوری اذربایجان مسلمان بوده و کشوری شیعه محسوب می شوند و اشتراکات زیاد تاریخی، فرهنگی و دینی با ایران اسلامی دارند چراکه در گذشته نه چندان دور جزو قلمرو های ایران بودند.

وی به مرزهای مشترک جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: 132 کیلومتر از مرزهای مشترک آبی و خاکی جمهوری آذربایجان در مناقشه اخیر آزاد شده است.

کفاش با بیان اینکه امنیت جمهوری اذربایجان به نوعی امنیت ایران اسلامی نیز محسوب می شود، گفت: در این جنگ ده ها پهباد و خمپاره در داخل خاک ایران سرنگون شد که گویای اهمیت موضوع است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اقدامات ایران از 30 سال گذشته تاکنون پرداخت و گفت: در جنگ اول قره باغ، ایران کمک های بسیاری به جمهوری آذربایجان کرد بطوریکه علاوه بر ارسال تسلیحات نظامی بنا به درخواست دولت این کشور، از کمک های مالی و معیشتی نیز دریغ نکرد و با اعزام مستشاران نظامی به این کشور، به رزمندگان جمهوری آذربایجان نیز اموزش نظامی داد و به آوارگان و پناهجویان آذربایجانی متواری از منظفه درگیری قره باغ در حاشیه رود ارس اسکان داد که بسیاری از موارد ذکر شده بصورت سند در نشریات و مطبوعات آن دوران موجود است.

این کارشناس مسائل سیاسی از سرسپردگی و بی تفاوتی اولین حاکم جمهوری اذربایجان انتقاد کرد و گفت: اگر وی تمرکز لازم را در جنگ اول از دست نداده بود، شهر مهم و استراژیک شوشا سقوط نمی کرد و دست ارامنه نمی افتاد چراکه موقعیت جغرافیایی شوشا از این منقطه به عنوان دژی تسخیر ناپذیر ساخته است و تنها دلیل اشغال این منطقه عدم وجود نیروهای جنگده در زمان اشغال در این منطقه بود.

وی به حمایت های ایران در رویکردهای بین المللی نیز اشاره کرد و گفت: ایران در 4 مورد قطعنامه ای که در سازمان ملل در مورد مناقشه قره باغ صادر شد حامی جمهوری آذربایجان بود و به آن رای مثبت داده بود و علاوه بر آن همواره به عنوان دوست و برادر در همه موارد از ملت جمهوری آذربایجان حمایت خود را اعلام داشته است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به خاطرات جواد هیئت از مبارزین آذربایجانی اشاره کرد و گفت: وی در کتاب خاطرات خود به این موارد اشاره کرده و نوشته است؛ زندگی و نجات 400 هزار آذربایجانی مرهون و مدیون حمایت های ایران است چراکه اگر ایران در ماجرای اشغال قره باغ از مردم آذربایجان حمایت نمی کرد و به انها پناه نمی داد امروز شاهد فاجعه ای بسیار عمیق تر از فاجعه خوجالی بودیم.

کفاش با بیان اینکه ایران اقدامات خود در حمایت ار جمهوری آذربایجان را تاکنون رسانه ای نکرده و به مردم دو کشور گزارش نداده است، گفت: به همین دلیل است که نسل جدید جمهوری اذربایجان از اقدامات حمایتی ایران از این کشور مطلع نیستند.

وی با بیان اینکه اقدامات ایران در طول 30 سال گذشته برادرانه و بشر دوستانه بوده است، گفت: امروز لازم است تا این موضوع بین مردم دو کشور شفاف سازی شود و چهره واقعی ایران اسلامی در جهان نشان داده شود.

مکتب عاشورا، در رگ های جوانان آذربایجانی موج می زند/ ایران تنها حامی کشورهای مستضعف جهان است

حجت الاسلام نسیمی عسگرف فعال رسانه ای جمهوری آذربایجان نیز در ادامه این نشست به تبیین مفهوم شهید و شهادت در نزد آذربایجانی ها پرداخت و گفت: مردم آذربایجان همواره در حرکت های جهادی خود با نام و یاد ائمه معصومین(ع) و ندای لبیک با حسین(ع) و لبیک یا علی(ع) پا به میادین جنگ علیه اشغالگران می گذارند که این خود بیانکر جایگاه اهل بیت(ع) و مقدسات اسلام در این کشور  است.

وی با بیان اینکه مادران شهدای جمهوری آذربایجان نیز همانند مردم ایران کار زینبی(س) می کنند و فرزندانشان را با مفاهیم اسلامی و اهل بیت(ع) بزرگ می کنند، گفت: مکتب عاشورا در رگ های جوانان و مردان این سرزمبین در جریان است.

وی با بیان اینکه اتحاد سه ملت آنچنان محکم و ناگسستنی است که حتی ویروس کرونا هم مانع برگزار محفل هم اندیشی این سه کشور مسلمان نشد، گفت: این نشست در چنین ایامی بیانگر میزان وحدت و همدلی کشورهای مسلمان به ویژه همسایه است.

عسگرف به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالروز میلاد پیامبر اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: این سخنرانی در کشورهای منطقه  از بازتاب گسترده ای برخوردار بود و حجت را بر همگان تمام کرد.

وی به تشریح اوضاع قره باغ پرداخت و گفت: رزمندگان اسلام در از اغاز جنگ دوم به پیشروی های قابل ملاحظه ای دست یافتند و توانستند با استفاده از تعالیم اسلامی و روح حماسی بسیاری از سرزمین های اسلام را از دست اشغالگران آزاد کنند.

این فعال رسانه ای جمهوری آذربایجان عامل موفقیت رزمندگان اسلام در این نبرد را ذکرهای یا حسین(ع) و یا علی(ع) نام برد و گفت: رزمندگان آذربایجانی با توسل به ائمه معصومین(ع) پا به میدان می گذارند و با تمام وجود به مبارزه می پردازند و بعد از شهادت نیز لبیک گویان به خاک سپرده می شوند.

وی با بیان اینکه دین اسلام در قلب و روح مردم آذربایجان حکمرانی می کند، گفت: دین اسلام به این سرزمین صادر نشده است بلکه این مردم خود به دنبال اسلام رفتند و آن را با جان و دل پذیرفتند.

عسگرف با بیان اینکه در مناقشه دوم رزمندگان اهل سنت دوشادوش شیعان به مبارزه با اشغالگران می پردازند، گفت: این خود بیانگر اوج وحدت شیعه و سنی در جمهوری آذربایجان است و به همین دلیل خشم کشورهای منستکبر را  فراهم کرده است.

وی از ایران اسلامی به عنوان بزرگترین حامی مستضعفین جهان نام برد و گفت: در اوج تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ونزوئلا و کمبود بنزین در این کشور، این ایران اسلامی بود که  با قدرت نمایی خود در مقابل چشمان بهت زده آمریکای جنایتکار ، از مقابل ین سرزمین عبور کرد و انبار های ونزوئلا را از بنزین انباشته کرد تا این کشور را از بحران نجات دهد.

این فعال رسانه ای جمهوری آذربایجان گفت: این کار در حالی صورت گرفت که آمریکا در عین ناباوری جهان، فقط به نظاره نشست و نتوانست کاری از پیش ببرد که این حکایت از قدرت اسلام داشت.

وی با بیان اینکه امروز مانعی برای ایران در جهان وجود ندارد، گفت: امروز ایران اسلامی علی رغم همه کمبودها و شدیدترین تحریم ها به حدی از توانایی و پیشرفت دست یافته است که به الگویی تمام عیار در جهان تبدیل شده است.

عسگرف خواهان تقویت ارتباط بین ملت های دو کشور شد و گفت: تقویت این ارتباط می تواند نقش سازنده در آینده منطقه ایفا کند.

وی تصریح کرد اگر مردم  کشورهای آیران، ترکیه و جمهوری آذربایجان متحد شوند، استکبار چاره ای جز خروج از منطقه را نخواهد داشت

وی در پایان سخنان خود خطاب به ملت آذربایجان نیز گفت:  مردم آذربایجان امروز لازم است بصیرت افزایی کنند تا با شناخت دشمنان خود  اجازه تعدی و نفوذ دشمنان اسلام در سرزمینشان را به احدی ندهند چراکه امروز فضای اذربایجان غبارآلود است و با وجود نیروهای تکفیری، و مزدوران آمریکایی و رژیم صهیونیستی در منطقه هر ان انتظار توطئه ای جدید از طرف دشمنان اسلام می روند بنابر این لازم است مردم د جمهوری لازم نهایت دقت را در امور داخلی خود داشته باشند.

لزوم آگاهی مردم آذربایجان از فتنه های پیش رو/حراست از مرزهای عقیدتی حساس تر از مرزهای زمینی است/ خطر داعش در کمین آذربایجان

 محمدعلی آکبولوت فعال رسانه ای ترکیه نیز در این همایش به تشریح فتنه های موجود در منطقه قره باغ پرداخت و گفت: استکبار جهانی به سردمداری آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال سوء استفاده از شرایط فعلی در منطقه هستند و مردم منطقه باید در مورد این فتنه اگاه شوند.

وی با بیان ایکه حفظ مرزهای زمینی برای برقراری امنیت و آرامش لازم و حیاتی است، گفت: حراست از مرزهای عقیدتی مهمتر و حساس تر از مرزهای زمینی است و در این راه همه مسلمان باید تلاش کنند چراکه امروز دشمنان اسلام مرزهای عقیدتی و باورهای دینی و مذهبی مردم را مورد هدف قرار داده است.

آکبولوت با بیان اینکه همه کشورهای مسلمان جزو خاک اسلام محسوب می شوند گفت: امروز ما باید با این دید به مسئله قره باغ نگاه کنیم چراکه در این مناقشه علاوه بر نیروهای ارمنستان غاصب و مجاهدین آذربایجان، مزدوران تکفیری و ایادی آمریکا و رژیم صهیونیستی که از دشمنان اسلام هستند نیز حضور دارند.

وی در ادامه سخنان خود به تاریخ، جغرافیا و مذهب مشترک بین سه کشور ایران، ترکیه و جمهوری اذربایجان اشاره کرد و گفت: ارزش های مشترک فراوانی بین ملت این کشورها وجود دارد که باید تلاش کنیم ضمن حراست از آنها با صدور آنها از تهاجم فرهنگی دشمنان نیز جلوگیری کنیم.

این فعال رسانه ای ترکیه به مرزهای سیاسی بین کشورها نیز اشاره کرد و گفت:  صاحب اصلی سرزمین های اسلامی مسلمانان هستن چراکه ممکن است در یک سرزمین اسلامی حاکمی غرب گرا مسلط شود  ولی این سرزمین متعلق یه مسلمانان است و خاک اسلام محسوب می شود.

وی با بیان اینکه بین کشور های اسلامی فرقی وجود ندارد و هرجا سرزمینی از سرزمین های اسلام مورد اشغال واقع شود باید آزاد شود، گفت: این سرزمین چه در فلسطین اشغالی باشد یا کشمیر و یا قره باغ آذربایجان، قطعه ای از حاک اسلام است و باید هرچه زودتر ازاد شود.

آکبولوت به سخنرانی اخیر دکتر ولایتی مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک همایش بین المللی اشاره کرد و گفت: قره باغ مثل فلسطین است و باید آزاد شود.

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام به بهانه های واهی همچون ازادی و دموکراسی به دنبال نفوذ در منطقه هستند، گفت: لازم است مسلمانان جمهوری آذربایجان با درک شرایط موجود ، بدون احساسات ،با عقل و منطق و شعور دینی وارد میدان شده و از تمامیت ارضی کشور خود دفاع کنند.

این فعال رسانه ای ترکیه از داعش و ناسیونالیسم به عنوان بزرگترین تهدید آینده برای کشور آذربایجان و منطقه نام برد و گفت:  باید همه تلاش کنیم تا فتنه پیش رو در نطفه خفه شود چراکه اگر این فتنه در این منطقه مستقر شود همه کشورهای مسلمان را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

وی به تشریح سلاح های بکار گرفته شده در مناقشه  قره باغ نیز پرداخت و گفت: سلاح های به کار رفته در این جنگ بویژه از سوی جمهوری آذربایجان روسی، ترکیه ای، آمریکایی و صهیونیستی است که این خود بیانگر اهمیت مسئله است، چراکه آمریکا و رژیم صهیونیستی بی دلیل سلاح در اختیار کشوری دیگر قرا نمی دهند، بلکه آنها به دنبال تامین اهداف کوتاه مدت در منطقه هستند و آن چیزی جز فتنه انگیزی و حاکم کردن ناسیونالیسم در آذربایجان نیست.

آکبولوت از رزمندگان آذربایجانی خواست همچنان با تکیه بر شعارهای مدهبی و حماسی وارد کارزار شوند و تنها با توکل به خداوند منعال و نیروی ایمان، قره باغ را از دست اشغالگران نجات دهند.

حزب الله لبنان، نماد مقاومت برای آزادسازی خاک اسلام از دست اشغاگران است

نورالدین شیرین رئیس شبکه تلویزیونی قدس تی وی ترکیه که از طریق وبینار در این سمینار بین المللی حضور داشت از حزب الله لبنان به عنوان نماد مقاومت در آزادسازی خاک اسلام از دست اشغالگران نام برد و گفت:  حزب اله لبنان در واقع اولین خط از خطوط جبهه مقاومت است که با مقاومت خود توانست اشغالگران رژیم صهیونیستی را از سرزمبین لبنان خارج کند.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: همچنان که فلسطین خاک اسلام است، قره باغ نیز خاک اسلام است و باید در سایه مقاومت رزمندگان اسلام  آزاد شود.

رئیس شبکه تلویزیونی قدس تی وی ترکیه در پایان سخنان حود خواستار تقویت اتحاد مسلمانان منطقه شد و گفت: اگر ملت های مسلمان متحدتر شوند می توانند کارهای بزرگی انجام دهند .

فعالیت پان ترک ها در کنار حضور اشغالگران ارمنی، دو مشگل مهم در منطقه قره باغ/ لزوم برجسته سازی خدمات ایرلن به جهان اسلام

کادیر آکاراس رئیس شورای علمای ترکیه نیز در پایان این سمینار که از طریق وبینار در این شرکت کرده بود و گفت: دو مشکل اصلی در مناقشه قره باغ وجود دارد که تنها با اتحاد و همدلی مسلمانان قابل حل است.

وی با بیان اینکه قره باغ توسط ارمنستان اشغال شده است، گفت: فعالیت پان ترک ها در منطقه نیز از جمله مشکلات موجود در منطقه قره باغ است.

آکاراس با بیان اینکه ارمنستان به بهانه حضور تعداد معدودی از ارامنه در قره باغ مبادرت به اشغال این منطقه کرد گفت: امروز به برکت قیام و خیزش مسلمانان آذربایجان خاک این منطقه در حال آزادسازی است.

وی به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد مناقشه قره باغ نیز اشاره کرد و گفت: حمایت رهبر مسلمین جهان از ازادسازی قره باغ  بازتاب گسترده ای در منطقه داشت و حقانیت خاک قره باغ به عنوان قطعه ای خاک اسلام را نشان داد.

رئیس شورای علمای ترکیه احترام به اقلیت های ارمنی ساکن در قره باغ را مهمترین نکته سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: رهبر ایران در سخنان خود زیبایی های سیره عملی و رفتاری پیامبر اسلام(ص) را یادآور شده  و اعلام کرد: حسن همجواری در اسلام ایجاب می کند که امنیت و ارامش اقلیت های ارمنی در قره باغ رعایت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فتنه های پیش رو در کشور جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: امپریالیسم و صهیونیسم در کشور های اسلامی به دنبال ایجاد فتنه هستند تا با ایجاد بحران در این کشورها به اهداف خود برسند.

آکاراس از طایفه گری و قومیت گرایی به عنوان فتنه های مدنظر رژیم صهونیستی در منطقه عنوان کرد و گفت: امروز امپریالیسم با تزریق باقی مانده داعش به منطقه قره باغ درصدد فتنه انگیزی جدید است  که ملت آذربایجان باید مراقبت کنند تا این کشور در آینده نزدیک به سرنوشت کشورهایی همچون عراق و سوریه گرفتار نشود.

وی به هلال شیعی نیز اشاره کرد و گفت: یک سر این هلال جمهوری آذربایجان است بنابراین دشمنان اسلام درصدد هستند تا با از بین بردن یک طرف این هلال، مانع قدرتمندتر شدن اسلام در منطقه شوند.

رئیس شورای علمای ترکیه از حسن همجواری و برقراری اخوت اسلامی بین مسلمانان منطقه در کنار تبیین و برجسته سازی کمک های ایران به جمهوری اذربایجان به عنوان مهمترین اقدام برای رفع این نقشه شوم نام برد و گفت: ایران کمک های فراوانی به جمهوری آذربایجان انجام داده  ولی به دلیل عدم ارائه گزارش به دو ملت، امروز این همه خدمات به فراموشی سپرده شده است که این کار شایسته ای نیست و حداقل کاری که می توان انجام داد بازخوانی این خدمات بر اساس اسناد و مدارک موجود است تا ملت آذربایجان خدمات ایران به آنها را درک کنند.

نمایشگاه استکبارستیزی، پخش نماهنگ حماسی در مورد قره باغ و ارائه بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد قره باغ در کشورهای منطقه از جمله برنامه های این همایش علمی و بین المللی در اردبیل بود.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد