سرویس: ایران
کد خبر: 87917
|
10:14 - 1399/08/28
نسخه چاپی

آیا تعطیلی بدون برنامه‌ریزی در مهار کرونا موثر است؟!/ بی‌برنامگی رکن فراموش شده انتشار کرونا

آیا تعطیلی بدون برنامه‌ریزی در مهار کرونا موثر است؟!/ بی‌برنامگی رکن فراموش شده انتشار کرونا
دولت در ابتدا اعلام می‌کند که روز شنبه تعطیلی‌ها آغازخواهد شد اما پس از چند روز خبر می دهد که روز چهارشنبه، درست 48 ساعت قبل از زمان موعود جزییات تعطیلی ها به سمع و نظر مردم خواهد رسید؛ رویه ای که مصداق تمثیل "اسبْ نخریده، آخور ساخته" است!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما،  به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ الحمدلله که عاقبت دولت عزیزِ عالیجاه، سر به صلاح آورد، مصلحت‌اندیشی راکنارگذاشت و به الزام تعطیل کردن دو هفته‌ای پایتخت مبتلا و شهرهای درگیرکرونا گردن نهاد.

خواسته‌ای که در چند ماه اخیر پزشکان و متخصصان امر را در جبهه‌ای به خط کرد و آنان را واداشت که مکرراً در الزام قرنطینه و التزام تعطیلی‌ها پای مبارک را متقفاً در یک کفش کرده و بر این مهم پای‌فشاری کنند.

گرچه نباید فراموش کرد که با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود؛ چرا که هنوز تکلیف تعطیلی‌ها آنگونه که باید و شاید مشخص نیست! در خبرها تنها به روز شنبه دوم آذر ماه سال جاری اشاره شده که قرار است تعطیلی های موعود کلید بخورد. البته جدولی نصفه نیمه از مشاغل و شهرهای گروه یک و دو و سه هم منتشر شده که خود منشا و مظهر ابهامات بسیار است؛ لذا سوالات بسیاری بی پاسخ مانده و همین ابهام آفرینی آشفته بازاری بپا کرده که هیچکس در این وانفسا تکلیف خود را نمی‌داند.
جالب است ابتدا دولت اعلام میکند که روز شنبه تعطیلی ها اعمال خواهد شد و پس از چند روز خبر می دهد که روز چهارشنبه، درست 48 ساعت قبل از زمان موعود جزییات تعطیلی ها به سمع و نظر مردم خواهد رسید.  
همین امر نشان از اقدامات فشل و عجیب دولت میدهد. یعنی اینکه بیشتر از آن بخش از شهروندانی که بخاطر جدی نگرفتن کرونا همواره از هر تریبونی مورد انتقاد قرار می‌گیرند، در این فقره خود دولت است که کرونا و تبعات آنرا جدی نگرفته است.

چرا که دولتمردان در مواجهه با اعتراضات و خواسته های مردم که عموما خواستار تعطیلی ها بوده اند، لاجرم قالبی به نام "تعطیلی" را پذیرفته؛ بدون آنکه معلوم کنند در این قاب و قالب، قرار است چه محتوا و ساختاری جلوه‌گری کند.

نمونه این مدعا اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا است که روز یکشنبه25 آبان خبر می‌دهد که از روز شنبه     2آذر99 تمام مشاغل به جز مشاغل ضرور مانند داروخانه ، نانوایی، میوه فروشی، بانک و بیمارستان و...تعطیل خواهند بود و پس ازآن در تکمیل خبر نخستین اعلام می کند که روز چهارشنبه 28 آبان جزییات بیشترتشریح خواهد شد. لذا اختیار کردن چنین راه و روشی که در دولت برای مقابله و مهار کرونا در پیش گرفته شده مصداق ضرب‌المثل "اسبْ نخریده، آخور ساخته" است!

با این اوصاف باید پرسید که مگر ادارات و سازمان ها و گروه بیشمار مشاغلی که مشمول تعطیلی آذر ماه  هستند، نباید وقت بیشتری برای برنامه ریزی در اختیار داشته باشند؟ درحالیکه برنامه‌ریزی اصناف و مشاغل مورد بحث درگرو تعیین و اطلاع‌رسانی قالب و چارچوبی است که دولت و دولتمردان باید آنرا تدوین و به آگاهی اصناف و مشاغل مختلف برسانند.  
با توجه به آنچه گفته شد قطع به یقین روز شنبه آبستن ازدحام و حوادثی غیرمعمول است. حوادثی که بیشتر از خطرات و تبعات کرونا، موجب آزردگی خاطر هموطنان به واسطه ابهام و سردرگمی می شود، بنابراین باید پیش از رخ دادن اتفاقاتی که نمایانگر بی‌برنامگی در  اساس و ارکان مختلف دولت است، موارد را شناسایی و اتفاقات احتمالی را تدبیر و توجیه کرد!

اظهاراتی که رنگ باختند

مسئولان و متولیان امور سلامت، هم در این آشفته بازار با مواضع متناقض و جهدِ مجهول خود هر روز ادعایی تازه مطرح می‌کنند که با ادعای روز پیش آنها در تضاد و تعارض است!

نمونه روشن این تناقضات اظهارات حجت الاسلام حسن روحانی، است که در روز 25 اسفند سال گذشته در مورد قرنطینه شهرها گفته بود: " شایع شده در تهران یا بعضی شهرها برخی فروشگاه‌ها و برخی مشاغل قرنطینه هستند که اصلا چنین چیزی وجود ندارد.چیزی به نام قرنطینه نداریم، نه امروز و نه در ایام عید و همه در کسب و کار و فعالیت خود آزاد هستند و مرجع تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی کار و یا کسب و کاری خاص ستاد ملی مدیریت ویروس کروناست "

تعطیلی پرماجرای دو هفته‌ای تهران

همچنین علیرضا دکتر زالی رییس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران عصر شنبه ۲۴ اسفند ماه در نشست با جمعی از هنرمندان درباره قرنطینه کردن تهران اظهاراتی را مطرح کرده بود که در بخشی از این سخنان آمده: قرنطینه سازی مطلق شهر جواب نمی‌دهد چرا که شهرها و استان های زیادی درگیر آن شده اند و اگر هم انجام شود تاثیری ندارد؛ قرنطینه شهر اکنون نه مبنای علمی دارد و نه مناسب است"

این در حالی است که خبرگزاری مهر در روز 14 آبان ماه سال جاری اظهارات زالی در جلسه او با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام را با تیتر «تهران به دو هفته تعطیلی نیاز دارد» منتشر کرده است.
رییس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در تهران ضمن ارائه گزارش مختصری از فعالیت‌های ستاد تحت مدیریتش، مشخصا از نقش تعطیلی‌ها در مهار کرونا سخن به میان آورده و در این رابطه اظهار داشته:"عدم اجرای صحیح و قطعی برخی از مصوبات از معضلاتی است که باید مدنظر قرار گیرد. پیش از این عنوان شد تهران با این شتاب بیماری بهتر است برای تجدید قوای نیروی بهداشتی و درمانی دو هفته تعطیل شود".

گرچه باید انصاف داد که تصور این میزان تلفات و این اندازه گسترش بیماری در روزهای آغاز بحران کرونا دور از ذهن بوده؛ اما آنچه پذیرفتنی نیست، با قطعیت سخن گفتن و قانون صادر کردن از پدیده ای است که با گذشت 9 ماه از ظهور و بروزش هنوز ناشناخته مانده است.

بنابراین انتظار می رود که متولیان امر مدیریت بیماری کرونا با لحاظ کردن تمام جوانب و شور و مشورت با صاحب نظران جامعه را با خطای کمتری به سرمنزل مقصود هدایت کنند. 

 

انتهای پیام/آ

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد