سرویس: ایران
کد خبر: 87922
|
13:03 - 1399/08/28
نسخه چاپی

روحانی در جلسه هیئت دولت:

ماهانه ۱۰۰هزارتومان به یک سوم جامعه می‌دهیم/شرایط رو به بهبود است

ماهانه ۱۰۰هزارتومان به یک سوم جامعه می‌دهیم/شرایط رو به بهبود است
رئیس جمهور گفت: ۵۱ درصد ابتلاها به دلیل رفت و آمد خانوادگی است، اگر در دو هفته‌ای که تعطیل می‌شود، به همان نسبت رفت و آمدهای خانوادگی بیشتر می‌شود این درصد ابتلاء از ۵۰ به ۶۰ درصد می رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلیسبلان‌ما، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار داشت: در آستانهمرحله جدیدی از مسئولیت پذیری‌های اجتماعی به سبب کرونا قرار گرفتیم. از روز شنبه محدودیت های شدیدی در کشور اعمال می‌شود و شهرهایی که شرایط قرمز دارند تقریباً به حالت تعطیل در می‌آیند و شهرهای نارنجی نیز به حالت نیمه تعطیل جز موارد ضروری که ضرورت دارد افراد سرکار بیایند و فروشگاه ها به مردم کالا و خدمات بدهند.

روحانی گفت: تعطیلی‌ها و محدودیت های شدید، راه حل اصلی مشکل کرونا نیست. مشکل کرونا صرفاً از طریق تغییر سبک زندگی به وجود خواهد آمد، یعنی مردم اگر سبک زندگی خودشان را همراه با اجرای پروتکل های بهداشتی، فاصله های فیزیکی، عدم رفت و آمدهای خانوادگی، عدم حضور در مراسم عزا و شادی، عدم شرکت در مناسک دینی، مذهبی و ملی تغییر ندهند با تعطیلی، کرونا به همین صورت خواهد بود و تغییر چندانی نخواهد کرد.

وی افزود: تعطیلی تنها به عنوان یک اعلام هشدار شدید در جامعه است. برای این است که ما به یک انضباط دقیق اجتماعی برگردیم و این انضباط دقیق اجتماعی است که می تواند مقابله اصلی با کرونا باشد و الا همین الان آمار و ارقام نشان می‌دهد که ۵۱ درصد ابتلاها به دلیل رفت و آمدهای خانوادگی است. اگر بخواهیم در دو هفته‌ای که تعطیل می‌شود و محدودیت های شدید برقرار می‌شود به همان نسبت رفت و آمدهای خانوادگی بیشتر شود، خب آن ۵۱ درصد می‌شود ۶۰ درصد.

رئیس‌جمهور گفت: بنابراین ممکن است از یک طرف ابتلا را کاهش دهیم و از طرف دیگر ابتلا افزایش پیدا کند. در این شرایط همه باید به یک درک مشترک برسیم و بدانیم که این بیماری وجود دارد و تا پایان امسال هست، این بیماری در سال آینده هم ممکن است تا هر وقتی باشد زیرا نه هنوز به یک دارو و درمان قطعی برای این بیماری رسیده‌ایم و نه واکسن.

روحانی گفت: بنابراین شرایط ما شرایطی است که باید از طریق اجرای پروتکل های دقیق بهداشتی خودمان را مصون بداریم. این تعطیلات در کنار هشدار برای این است که یک فضای تنفسی برای کادر درمان به وجود بیاید. یعنی اینقدر کادر درمان ما در زحمت و فشار است که حتماً باید چند هفته ای فضای جدیدی برایشان به وجود بیاید تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

 وی ادامه داد: ما در کرونا از لحاظ تجهیزات و تخت بیمارستانی دچار مشکل نیستیم اما کادر درمان ما نه ماه است که شبانه روز کار می کنند و این کادر درمان را خسته کرده است. تعطیلات برای این است که فرصتی را برای تجدید قوای کادر درمان فراهم کنیم و مردم هم احساس کنند که خطر جدی است. همه باید کمک کنند که این طرح جامعه مقابله با کرونا به خوبی اجرا شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: از شنبه آینده تمام جلسات در تمام قوا، شرکت دولتی و غیر دولتی که بالای ۱۵ نفر است، نباید تشکیل شود. این دستورلعمل و چارچوبی است که وزارت بهداشت تدوین کرده و در قرارگاه مورد بررسی قرار گرفته است و در ستاد ملی کرونا تصویب شده است بنابراین به عنوان یک قانون و مسئله‌ای در حد قانون است زیرا جزو مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و حکم قانون دارد و همه کشور باید مقررات را اجرا کنند. همه مقررات دیروز ابلاغ شدند و همه بخش ها مشخص شدند و همه آنها باید اجرا شود.

روحانی گفت: کاری که در ستاد اقتصادی دولت و امروز هم در دولت بحث کردیم، در کنار این محدودیت های شدید و یا تعطیلات بخش‌هایی از کشور، فشار اقتصادی روی مردم زیاد می‌شود و دولت باید در این زمینه کمک هایی را انجام دهد تا بخشی از این مشکلات کاهش پیدا کند.

وی گفت: آنهایی که حقوق ثابت بگیر هستند اگر تعطیل هم شوند حقوق خود را می‌گیرند، مشکل امروز برای آنهایی است که حقوق ثابت نمی‌گیرند و باید روزانه کار و فعالیت کنند تا بتوانند مخارج روزمره خودشان را تامین کنند. محاسبه ای که شده است ما باید به یک سوم جامعه برای ۴ ماه یک بسته کمک معیشتی ارائه دهیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: این بسته را روز شنبه در ستاد ملی کرونا تصویب خواهیم کرد و افرادی که مشمول این کمک ها خواهند شد، در ماه آذر، دی، بهمن و اسفند ماهانه به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان دریافت می کنند. همچنین وام یک میلیون تومانی هم برای همین خانواده‌ها که حدود تقریباً ۱۰ میلیون خانواده می‌شوند، در نظر گرفتیم

روحانی افزود: ما در درمان کرونا اگر کسی بیمه نیست حتماً تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و داروهایی را هم که برای کرونا توصیه می‌شود، البته این بیماری دارو ندارد ولی داروهایی که تجویز می شود، آن داروها هم مشمول بیمه خواهد بود. این کمک‌هایی است که این ایام انجام می‌دهیم.

وی افزود: باید از همه شرکت های دانش بنیان بخاطر تلاش‌هایی که انجام دادند تشکر کنم. کیت های جدیدی که برای تشخیص سریع کرونا تولید کرده اند که ظرف ۲۰ دقیقه می‌تواند نتیجه آزمایش را بدهد. ما امروز در تجهیزات پزشکی مانند سی‌تی‌اسکن نیازی به خارج نداریم.

رئیس‌جمهور تصرح کرد: همه داروهایی که می گویند برای کرونا مفید است در داخل تولید می‌شود و برای واکسن هم تلاش‌هایی صورت گرفته است. البته ما تلاش های لازم برای خرید واکسن از دیگر کشورها انجام دادیم که اگر دیگران زودتر به واکسن مطمئن رسیدند از آنها خرید کنیم اما در عین حال به همه شرکت‌های دانش‌بنیان که برای ساخت واکسن تلاش می‌کنند کمک خواهیم کرد و امیدواریم به واکسن مطمئن هم دیر یا زود برسیم.

روحانی گفت: ایامی که در آن هستیم، شرایط اقتصادی و اجتماعی ما رو به بهبود است یعنی ما علامت‌های کاهش قیمت کالاها، ارز و سایر مسائل را مشاهده می‌کنیم و تلاش دولت بر این است که این مسیر کاهش ادامه پیدا کند. خواهش می‌کنم آنهایی که به ناروا می‌گویند دولت علاقه‌مند است ارز و قیمت کالا افزایش پیدا کند، باید بدانند دولت تمام همتش این است که مردم در راحتی و رفاه باشند و آلام آنها کاسته شود.

وی افزود: ما احساس می‌کنیم شرایط ما در روزهای آینده بهتر خواهد شد  و در این شرایط ما بهتر می‌توانیم فعالیت کنیم. برخی فکر می کنند وقتی می‌گوئیم شرایط بهتر می‌شود، لابد می‌خواهیم با آمریکا مذاکره کنیم، اصلا بحث مذاکره با آمریکا نیست بحث دیگری مطرح است. دولت جدید در آمریکا شرایط را به سمت قواعد برخواهد گرداند، البته در حدی که قبلاً مراعات می‌کرده است.

رئیس‌جمهور گفت: البته دولت های قبلی خیلی مراعات نمی‌کردند اما دولت اخیر آمریکا یاغی بود. خب می خواهند دوباره به شرایط قبل برگردند و آن شرایط می‌تواند فضا را برگرداند یعنی ما از فضای تهدید کم کم به سمت فضای فرصت حرکت می‌کنیم.

روحانی تصریح کرد: ما از اول سال ۹۷ دولت اخیر آمریکا فشار شدیدی را بر مردم وارد آورد و وارد جنگ اقتصادی با ما شد، اشتباه تعبیر نکنیم، ما در این سه سال در تحریم نبودیم ما در محاصره بودیم، ما در جنگ بودیم، ما در برابر تروریسم اقتصادی بودیم. عبارت‌ها و تعبیرها را درست استخدام کنیم. تحریم قبلا هم داشتیم اما جنگ اقتصادی از سال ۹۷ شروع شد.

وی ادامه داد: قبلا هم تحریم داشتیم اما تروریسم اقتصادی از سال ۹۷ توسط دولت اخیر آمریکا شروع شد. آنها کشتی به کشتی را دنبال می‌کردند، محموله به محموله را دنبال می‌کردند، در دریا و هوا دنبال می‌کردند. در یک جنگ تمام عیار اقتصادی در برابر یک دولت قلدر قرار گرفته بودیم.

 

انتهای پیام/آ

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد