سرویس: اجتماعی
کد خبر: 88514
|
12:50 - 1399/09/30
نسخه چاپی

همراه با تحسین برانگیزترین شغل دنیا؛

پرستار، آرام بخش ترین فرد بیمار در نفس‌گیرترین لحظات زندگی است/ رقابت برای شیفت کرونا، تماشایی ترین ایثار یک پرستار

پرستار، آرام بخش ترین فرد بیمار در نفس‌گیرترین لحظات زندگی  است/ رقابت برای شیفت کرونا، تماشایی ترین ایثار یک پرستار
پرستاران، فرشتگان زمینی هستند که با غیرت، همت، صبوری، مهربانی و دلسوزی خود ، تسلی دهنده قلب های بی تاب افرادی هستند که در بستر بیماری برای ماندن و حیاتی دوباره تلاش می کنند.

به گزارش سبلان ما ،در این شرایط بحرانی و نفس‌گیر که مدام از مردم درخواست می‌شود در خانه بمانند و از سفر‌های غیرضروری حتی درون شهری خودداری کنند، این پزشکارن و پرستاران هستند که همانند فرشتگان زمینی، تسلی دهندگان قلب های بی تابی هستند که در بستر بیماری برای ماندن و حیاتی دوباره تلاش می کنند.

چگونه می شود عشقی بی پایان، محبتی بی دریغ و گذشت فداکارانه پرستار را را با واژه ها بر روی کاغذ به تصویر کشید، زمانیکه یک پرستار با قلبی مملو از عشق و محبت و با وجودی سرشار از آرامش در بالین بیماری ایستاده و برای بهبودی تنی رنجور تلاش می کند.گاهی با آرامی کنار بالین بیمارش می نشیند و با زمزمه ای دلنشین برایش قرآن می خواند و گاهی از سلامتی بیمارش نماز شکر به پا می دارد.

تریبون سبلان ما همزمان با سالروز میلاد حضرت زینب کبری(س) به جمع پرستاران اردبیلی رفت تا ضمن تبریک این روز به جامعه پرستاری پای صحبت ها و درد و دل های این ایثارگزان حامعه به خصوص در ایام کرونا بنشید و دغدغه های این روزهای پر کار را به مردم برساند.

پرستاران، جهادگران پرتلاش عرصه سلامتی

دکتر شهرام حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از پرستاران به عنوان جهادگرانی پرتلاش در راه حفظ سلامتی جامعه نام برده و می گوید: بحران‌ پاندمی کرونا نشان داد که رسیدن به استانداردهای بهداشتی و مراقبتی و درمانی در کشور باید به یک اولویت تبدیل شود.

وی با بیان اینکه پرستاران نقش به سزایی در کنترل بیماری ها و بهبود وضعیت سلامتی و تندرستی در جامعه ایفا می کنند، ناپایداری شغل پرستاری را متذکر شده و می گوید: بحران کرونا در واقع این فرصت را بوجود آورد تا زجمات پرستاران به بهترین شکل ممکن دیده شود و در راه جذب و ارتقای شغلی پرستاران بیش از گذشته تلاش شود.

نمادهای ایثار و از جان گذشتگی 

دکتر منصور جعفری نمین رئیس سازمان نظام پزشکی اردبیل نیز روز پرستار را روز ارج نهادن به فداکاری ها و تلاشهای پرستاران در میادین حفظ سلامت جامعه عنوان کرده و می گوید: قریب به یکسال است که پرستاران عزیز میهن اسلامی جانانه در عرصه مبارزه با بیماری کووید ۱۹ و در خط مقدم این جبهه جانفشانی می کنند و در این راه سخت و طاقت فرسا از جان عزیز خود گذشته اند.

وی با بیان اینکه مدافعان سلامت بویژه پرستاران با تعصبی مثال زدنی صادقانه و صبورانه برابر ویروس کرونا ایستاده اند، می گوید: جامعه پزشکی و کادر درمان سراسر کشور به ویژه استان اردبیل در این راه خستگی ناپذیر علی رغم همه کمبودها و تحمل آسیب های بیشمار، شهدای بی همتایی نیز تقدیم سلامت و پویایی جامعه کردند.

رئیس سازمان نظام پزشکی اردبیل با بیان اینکه اگر هر روز را هم روز پرستار بنامیم و هر لحظه زبانی و قلبی از سپیدپوشان جامعه قدردانی کنیم باز هم حق مطلب را ادا نکردیم، می افزاید: امروز پرستاران جامعه ما با سرافرازی تمام در تاریخ کشور ماندگانر شدند چراکه در شرایط سخت و کمبودها و در انبوهی از مطالبات بر زمین مانده با خون دل تلاش کردند و به  نماد ایثار و از جان گذشتگی تبدیل شدند.

پرستار، آرام بخش ترین فرد بیمار در نفس‌گیرترین لحظات زندگی 

تجربه هزاران شغل در طول زندگی می گوید؛ راحت ترین کارهایی که وقتی از دور نگریسته می شود به راحتی آب خوردن است، هم سختی های خودشان را دارند. اما حساب بعضی شغل ها از بغیه جداست. سختی بعضی شغل ها با درد دست و پا هم قابل ذکر نیست چراکه روح و روان انسان را هم خسته می کند.

پرستاری فراتر از یک شغل است، چراکه ثمره خستکی یک پرستار، حیات دوباره یک بیمار است و فراتر از آن روشن شدن چراغ امید و سرزندگی در حانواده بیمار، مخصوصا بیماری که نان آور یک خانواده هم باشد.

شغلی که همه ما از دور آن را تحسین و تکریم می کنیم و هر کداممان وقتی در موقعیتی قرار می گیریم که سر و کارمان به این قشر زحمتش می افتد همه آن حرف ها و شعارها و تحسین ها را فراموش می کنیم . شاید دلیلش این است که ما در بدترین موقعیت های زندگی با پرستاران ارتباط برقرار می کنیم . وقت هایی که خودمان یا عزیزان و خانواده مان بیمار هستند.

مراقبت از سلامت روان همراه بیمار، مکمل نجان جان بیمار

خدیجه حسینیان مدافع سلامت شهرستان پارس آباد  در گفتگو با خبرنگار سبلان ما می گوید: بیماری آدم را ضعیف و بی حوصله می کند و مریضی نیز  اطرفیان بیمار را غصه دار و حساس و زود رنج می کند ، پرستاران در این میان نقش مهمی بر عهده دارند چراکه باید از جسم بیمار خود مراقبت می کنند در آن واحد مراقب روح و روان همراهان بیماران نیز هستند و این نقطه عطف کار یک پرستار است که نتیجه واقعی کار وی را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه پرستاران نیز مثل هر انسان دیگری هزار و یک مشکل دارند و مانند همه مردم درگیر خانواده، بدهی و اجاره خانه هستند امام وقتی وارد حرفه خود مبی شوند بیمارشان تبدیل به همه دغدغه شان می شود و اینجا است عیار یک پرستار مشخص می شود.

پرستاری، دمیدن روح زندگی و سلامتی در تن رنجور بیماران است

قادر ساجدی مدیر خدمات پرستاری مرکز آموزشی و درمانی دکتر فاطمی اردبیل از حرفه پرستاری به عنوان هنری بی نظیر همراه با تخصصی بی همتا نام برده و می گوید، پرستاری  جدا از مراقبت از حیات یک بیمار، دمیدن روح زندگی و سلامتی در تن رنجور بیماران و مهمتر از آن همراهان و اطرافیان بیمارا است. برای همین است که این شغر در کنار یک تخصص و تعهد به هنرمندی هم نیاز دارد.

این پرستار اردبیلی در ادامه سخنان خود به بیان خاطرات تلخ و شیرین دوران خدمت خود پرداخته و می گوید؛ در کنار همه وقایع و خاطرات که در طول خدمت با ان مواجه شدم، کرونا بدترین دوران حرفه ای پرستان است، چراکه بیمار یار و یاور ندارد و تنها امید آنها بعد خدا، پزشک و پرستار است.

وی با بیان اینکه کرونا بیماری خطرناکی است که با ریه و نَفَس انسان سر و کار دارد، می گوید؛ مردم باید بیشتر از خود  و اطافیان خود مراقبت کنند چرا که این بیماری  رحم و مروت نمی شناسد و  افراد مبتلا با خطر مرگ رو به رو می کند وتنها راه مقابله  با ان فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

ساجدی با بیان اینکه مردم با مراقبت از خود  و عدم برگزاری مراسم و اجتماع، پرستاران و مدافعان سلامت را در از بین بردن این ویروس یاری کنند، می گوید: چشم پوشیدن از برگزاری برخی محافل مثل شب یلدا، چهارشنبه آخر سال و حتی دید و بازدید نوروزی بهتر از از دست دادن عزیزان است.

رقابت برای شیفت کرونا، تماشایی ترین ایثار یک پرستار 

عهدیه سپه یکی دیگر از پرستاران اردبیلی با بیان اینکه ما فرصت داریم که قلب، ذهن، روح و بدن بیماران ، خانواده هایشان و خودمان را درمان کنیم می گوید: آنها ممکن است نام ما را به یاد نیاورند اما هرگز احساسی که ایجاد کرده ایم را فراموش نخواهند کرد .

وی از ایام کرونا به عنوان پرکارترین ایام خدمت نام برده و می گوید: فکر اینکه تا دیر وقت در محل کار باشی و از شدت خستگی تنفس هم برایت سخت باشد هم سخت و دیوانه کننده است چه برسد به آنکه با تجربه هم همراه باشد.

این پرستار اردبیلی با بیان اینکه بسیاری از پرستاران درگیر در بخش کرونا خود قرنطینه می شوند، می گوید: اوج ایثار پرستاران در بخش کرونا سبقت کرفتن از هم برای انجام شیفت کاری است، تا همکاری که خسته تر است فرصت استراحت پیدا کند و این موارد در کنار بسیاری از موارد که در طول این سالها دیده نشده است، تماشایی تر است.

 

اکنون که ویروس کرونا معادلات را برهم زده و سراسر گیتی را درهم نوردیده و سلامت همه مردم جهان را به خطر انداخته است، بیشتر می توان زحمات جهادی و طاقت فرسای پرستاران را به عینه دید، ویروسی که بیشتر از پزشک،غیرت، همت، صبوری و مهربانی و دلسوزی پرستاران را به نمایش گذاشته است و هر انسانی را به تحسین شاغلین این شغل ارزشمند وادار کرده است.

 زمانیکه پرستاران نگران سلامتی خانواده ها هستند ولی ما با به خطر انداختن سلامتی خودمان، بر بالین دیگران حاضر می‌شویم. زمانیکه پرستار همین بیمارستان های ما، بعد از اتمام شیفت کاری با خستگی از کارهای فرسایشی مراقبت از بیماران بستری بخش را ترک می‌کند در خیابان صحنه تصادف هموطنی را می بیند خستگی و انتظار خانواده خودش را فراموش می‌کند و قبل از رسیدن اورژانس ۱۱۵ به بالین بیمار رسیده و بیمار را احیا می کند.این حس نوع دوستی و مهربانی با کدامین کلام قابل تقدیر است.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد