سرویس: اجتماعی
کد خبر: 88657
|
13:07 - 1399/10/08
نسخه چاپی

پس از گذشت 3 سال از وعده جهرمی برای توسعه فضای مجازی بومی؛

فضای مجازی بی ضابطه مأمن آشوبگران و هنجارشکنان/ خروج سالانه12 میلیارد ارز حاصل برپایی قمار نوین است

فضای مجازی بی ضابطه مأمن آشوبگران و هنجارشکنان/ خروج سالانه12 میلیارد ارز حاصل برپایی قمار نوین است
گسترش قارچ گونه شبکه های اجتماعی خارجی، پاشنه آشیل در پالایش و بهبود ضابطه مندی فضای مجازی که مأمنی برای آشوبگران، هنجارشکنان و برپا کنندگان سایت های قمار بازی شده است.

به گزارش سبلان ما ، برای حاکمیت و تحت کنترل داشتن فضای سایبری، کشورهای مختلفی رنگ و لعاب پیشرفت به خود داده اند و در صدد کنترل و یا حکمرانی در فضای مجازی جهت تاثیر گذاری بر دیگر مردم های هستند که بر سه محور اساسی یعنی  «حکمرانی از طریق فضای مجازی»، «حکمرانی در فضای مجازی» و «حکمرانی بر فضای مجازی» را برنامه ریزی و عملیاتی کرده اند.

در کشور چین که میزبان بزرگترین مصرف کنندگان با 840 میلیون کاربر اینترنتی است، ضریب نفوذ 60 درصدی  پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک، یوتیوب و توئیتر را مسدود کرده و شبکه‌های اجتماعی محلی از جمله «وی چت» و «وی بو» کاربران زیادی را به خود جذب کرده‌اند.

انگلیس بزرگ ترین مراکز کنترل اینترنت در جهان با نام «جی سی اچ کیو GCHQ» در خود جای داده و در این پایگاه جاسوسی به رصد و تبادل اطلاعات با آمریکایی ها می پردازند و از سوی دیگر در جهت نظارت بر اینترنت عمومی و فلیتر صفحات غیر اخلاقی قوانین سرسختانه ای دارند که در صورت تخطی از آن، با قطع اینترنت متخلفان روبه می شوند.

در کشور هند نیز قوانین سختگیرانه ای حتی برای  سایت‌های ناقض حق تألیف و غیر اخلاقی وضع کرده اند که فیلترینگ را بالای سر خود می بینند و حاکمیت بخصوص در فضای سایبری را به خود اختصاص داده و در زمینه مجازی تلاش برای ایجاد شغل و افزایش نقش فناوری ارتباطات در تولید ناخالص داخلی و پلتفرم دولت الکترونیک را دنبال می کنند.

 آمریکا نیز با پدید آوردن دیوار سایبری که  قانون منع سرقت آنلاین «سوپا» و قانون حفاظت از دارایی معنوی «پیپا» به دولت این کشور اجازه می دهد تا تارنمای های متخلف را شناسایی و مسدود کند و در زمینه کنترل کودکان نیز قفل والدین را احیا کرده اند تا کودکان از محتوای غیر اخلاقی دور بمانند.

محمود واعظی وزیر سابق ارتباطات 19 آبان 93 درباره تفاهم پژوهشگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با شرکت زیرساخت در زمینه سامانه هوشمند خبرداده و گفته بود: بحث فیلترینگ هوشمند سایت های مستهجن و ضداخلاقی موضوعی است که مورد درخواست مردم و خانواده های آنهاست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان آن که فناوری با سرعت در حال تغییر است و باید به طور منظم زیرساخت ها را برای استفاده بهینه از آن به روز کنیم، گفت: اجرای فیلترینگ هوشمند ظرف شش ماه آینده کامل می شود.

حتی محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، زمانی که ریاست شرکت ارتباطات زیرساخت را برعهده داشت، درباره میزان موفقیت فیلترینگ هوشمند، گفته بود: مجریان این کار اعتقاد دارند که‌ آنچه در این خصوص صورت گرفته،موفقیت‌آمیز بودهو تلاش بر آن است که در اجرای این طرح سرعت عمل بیش‌تری وجود داشته باشد. در فاز سوم این طرح که به بحث رمزگذاری‌ها اشاره می‌شود که لازم است برای سالم‌سازی فضای مجازی کشور در این حوزه نیز شرایط‌مان تقویت شود.

اذری جهرمی در زمان تحویل وزارت ارتباطات برنامه ای 20 صفحه ای ارائه داد که یکی از بندهای سیاست های اجرایی که تاکیدی اش استفاده حداکثری از ظرفیت پتانسیلهای جوان کشور برای شکل گیری اقتصاد دیجیتالی و توسعه فضای مجازی بومی بود. 

حکومت‌ها سعی می‌کنند حاکمیت سرزمینی خود را در فضای مجازی باز تعریف و اعمال کرده، سیاست‌هایی را برای شکل‌دادن به فعالیت‌ها در فضای مجازی تدوین و اجرا کنند، رویه‌های عمل قانونی و مشروع را در فضای مجازی تعیین و روابط میان بازیگران و گروه‌های اجتماعی مختلف را تنظیم کنند.

مقام معظم رهبری چندین سال است که دغدغه فرهنگی و عدم غفلت از آسیب‌های فضای مجازی را مطالبه کرده‌اند و همواره بر اهمیت فضای مجازی اشاره کرده اند تا جایی که فرموده اند اگر رهبر انقلاب نبود،مسئول فضای مجازی کشور می شدم.

 ایشان 22 خرداد 96 فرموده اند: امروز بهمنی از گزاره‌های درست و نادرست دارد روی سر مراجعین اینترنت ما فرود می‌آید؛ اطّلاعات غلط، اطّلاعات نادرست، اطّلاعات مضر، شِبه اطّلاعات که بعضی چیزها اطّلاعات واقعی نیست، اطّلاع‌نمایی است.

نقش موثر شبکه های اجتماعی خارجی در فتنه 88 و غائله افزایش قیمت بنزین

در برهه های مختلف و با ایجاد جرقه های امید برای جريان‌سازان معاند، هجمه های سنگین با دعوت به تخریب اموال عمومی همراه می شود و مردم از مطالبه قانونمند خود باز می مانند.

روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی گفت: در واقع معاون سازمان سیا در آن زمان مصاحبه کرد و گفت ما به جاسوس های خود در ایران گفتیم به خانه هایشان برگردند چون اعضای فیس بوک و توئیتر به اندازه دهها جاسوس برای ما اطلاعات جمع میکردند و نهایتا حضرت آقا هم 3 بار در سخنرانی هاشون از نقش فیس بوک و تویتر در کودتای سال88 یاد کردند و گفتند اینها می خواستند از طریق این شبکه ها در کشور ما کودتا کنند.

روح الله زم نیز پرورش یافته رشد شبکه های اجتماعی خارجی در کشور بود و در اینستاگرام ،تلگرام با جذب  مخاطب  و تولید محتوای در جهت ضربه زدن به کشور برآمد و  حتی به آموزش نحوه آتش زدن اماکن عمومی نیز می پرداخت.

کانال آمد نیوز به صورت کاملا برنامه ریزی شده و با حمایت های عوامل خارجی و داخلی با پوششی رسانه ای به زمینه سازی جنگ های خیابانی با مدیریت روانی و میدانی می پرداخت و حتی رهبر آشوب های را نیز توسط سلطنت طلب های به گرداننده کانال داده شده بود.

 

رواج ابتذال و قماربازی در شبکه های اجتماعی/سالانه 12 هزار میلیارد از کشور خارج می شود

اینستاگرام ب نوعی به شبکه اجتماعی بدل شده است رواج تجمل گرایی در آن عجین شده است و شاخ های این بستر مجازی برای جذب فالور ها از هیچ روش و قاعده ای پیروی نمی کنند.

در سالهای گذشته به رُخ کشیدن غذا‌های آنچنانی و نشان دادن تجملات راهی برای ترین شدن در اینستاگرام بود اما در چند مدت گذشته مشاهده می شود که ابتذال اخلاقی حتی در سنین پایین نیز در این شبکه گسترده شده است و  واینرهای نیز برای جذب فالور بیشتر از جملات و کلماتی خارج از عرف می پردازند و حتی در استان اردبیل نیز چنین موارد به صورت گسترده مشاهده می شود.

 شاخ های مجازی دیروز حالا کاسبان کازینوهای ابتذال و قمار شده اند و گسترش فضای مجازی، سایت‌های شرط‌بندی به یک معضل بزرگ اجتماعی برای جوانانی که می خواهند یک شبه پولدار شوند شده است.

«شادمهر» عقیلی خواننده و نوازنده موسیقی پاپ ایرانی نیز با یک ورود شگفت به جرگه قماربازان و شرط بازان پیوست و باعث نفرت بسیاری از کاربران ایرانی شد که پس از به جیب زدن پول سعودی ها، حالا قصد دارد پول هم وطنانش را به جیب بزند.

طبق آمارهای اعلامی در برنامه پایش،  ۲۱۰۰ سایت شرط‌بندی فارسی، ۳۰ کانال تلگرامی و ده ها سایت اینستاگرامی در خدمت سایت‌های شرط‌بندی مشغول به فعالیت هستند و ۱۲ هزار میلیارد تومان ارز توسط سایت‌های شرط‌بندی از طریق قانونی به صورت قمار و فیشینگ از کشور خارج می‌شود.

ضرورت ساماندهی و نظارت محتوایی بر فضای مجازی/عده ای با متشنج کردن فضا قصد سوء استفاده دارند

عبدالله بحرالعلومی در گفتگو با خبرنگار  سبلان ما، اظهار داشت: متاسفانه نابسامانی در فضای مجازی مشهود است و  چون نظارت خاصی در این فضا حاکم نیست شاهد آفت های نیز هستیم و  هرکسی می تواند بدون هیچ مجوزی  فعالیت کند.

وی افزود: عده ای کثیری از فعالان محترم مجازی بدون هیچ قصد و غرضی فعالیت های ارزنده ای دارند که باید حمایت شوند ولی افراد مغرض نیز هستند با متشنج کردن فضا سوء استفاده می کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه ساماندهی فضای مجازی در اردبیل ضروری است، گفت:  برپایی کلاس های آموزشی برای کسانی صرفا بصورت تجربی به این فضا قدم گذاشته و کار رسانه ای می کنند ضروری است و در این زمینه از اساتید بومی و غیربومی استفاده خواهیم کرد. 

در فضای رسانه ای داخلی نیز عده ای با سوء استفاده از کم کاری مدیران و خواسته های مادی خود را به مسئولان تحمیل می کنند که لزوم بازنگری در حیات چنین رسانه های در قالب های شبکه های اجتماعی خارجی و  در خلاء های نظارتی و قانونی را می طلبد.
 

در حالی که در شبکه های اجتماعی ابتذال و قمار بصورت گسترده می تواند رواج یابد اما از سوی دیگر با تعریف شدن هوش مصنوعی در اینستاگرام به راحتی محتوای با مضمون سردار سلیمانی حذف و حتی پیج کاربران نیز مسدود می شود. 

انتهای پیام/م

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد