سرویس: سیاسی
کد خبر: 89024
|
21:00 - 1399/10/30
نسخه چاپی

در همایش بزرگداشت روز آذری‌های مسلمان جهان مطرح شد؛

حفظ هویت و وحدت آذری زبان های جهان از اولویت های ما است/ لزوم توجه به آثار تاریخی دوران صفوی در بازسازی قره باغ+ عکس

حفظ هویت و وحدت آذری زبان های جهان از اولویت های ما است/ لزوم توجه به آثار تاریخی دوران صفوی در بازسازی قره باغ+ عکس
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بر لزوم حفظ هویت و وحدت آذری زبانان جهان تاکید کرد و گفت: مسئولان جمهوری آذربایجان در بازسازی قره باغ توجه ویژه ای به آثار باستانی و میراث صفویه در این کشور کنند.

به گزارش سبلان ما ، آیت الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل  عصر  امروز در مراسم گرامیداشت روز آذری های مسلمان جهان که با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی اردبیل  و میهمانانی از جمهوری آذربایجان  و آلمان بصورت مجازی و حقیقی در جوار مرقد شاه اسماعیل صفوی در اردبیل برگزار شد، به تبیین اهمیت گرامیداشت روز 19 ژانویه پرداخت و گفت: این روز در کنار اعلام همبستگی آذری های مسلمان جهان در واقع بیانگر شکست امپریالیسم در سرکوبی تفکرهای پاک است.

وی گفت: این روز فرصت مناسب برای رصد اوضاع مردم مسلمان آذری زبان و شناسایی و معرفی خطرهایی است که آنها را در نقاط دور و نزدیک دنیا تهدید می کند. 

آیت الله عاملی با بیان اینکه ما در قبال سرنوشت و حفظ حقوق و هویت آذری زبانان جهان حساس بوده و مسئولیت داریم،گفت: آذری‌ها خدمات ارزنده‌ای به دین مبین اسلام در جهان انجام داده‌اند و نقش انکار ناشدنی در تقویت فرهنگ و مذهب اهل بیت (ع) داشته‌اند.

وی حفظ هویت و عزت مردم مسلمان آذری زبان دنیا را از دیگر اهداف نامگذاری و تعیین چنین روزی در تقویم مناسبت‌ها دانست و خاطرنشان کرد : مردم مسلمان جمهوری آذربایجان در ۱۹ ژانویه حماسه‌ای بزرگ آفریدند و به دنیا ثابت کردند که پس از ۷۰ سال سیطره حکومت کمونیسم، هنوز هویت دینی و ملی خود را گم  نکرده‌اند و با شکستن سیم خاردارها وارد سرزمین  مادریشان شده و ارادت خود به اسلام و بنیانگذار کبیر انقلاب امام راحل را نشان دادند.

امام جمعه اردبیل هویت دینی مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و دیگر مسلمانان آذری دنیا را عواطف انسانی و احساسات انسانی بزرگ و ایمان به توحید و مبدا ذکر کرد و گفت: بر همه ما واجب است تا در راه حفظ این هویت تلاش کنیم.

وی وجود شخصیت‌های بزرگ علمی، فرهنگی و ادبی مانند نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان را از مفاخر مشترک میان مسلمانان ایران و تمام آذری‌های مسلمان دنیا یاد کرد و گفت : نظامی گنجوی نه فقط یک شاعر بلکه به عنوان میراث بزرگ برای بشریت است.

آیت الله عاملی با بیان اینکه حوزه هنری اردبیل به منظور ارج نهادن به این شخصیت بزرگ و معرفی او به نسل کنونی ، مسابقه خوشنویسی از سه بیت از اشعار نغز نظامی را با خط زیبای نستعلیق در میان خطاطان برتر راه اندازی کرده است، گفت:  از رییس جمهور آذربایجان به خاطر نامگذاری سال جدید میلادی به نام نظامی گنجوی در آن کشور  قدردانی می کنم.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل آزادسازی سرزمین‌های زیادی از منطقه قره باغ را به عنوان یکی از موفقیت‌های بزرگ در تاریخ مردم مسلمان آذری زبان دانست و گفت: جشن ۱۹ ژانویه امسال به خاطر آزادسازی قرهباغ دوچندان شده است.

وی در ادامه سخنان خود به شهدای واقعه  20 ژانویه که به دنبال رخداد 19 ژانویه به وقوع پیوست اشاره کرد و گفت: در روز ۲۰ ژانویه مردم آذربایجان  135 شهید و بیش از 700 مجروح تقدیم وااقعه تاریخی 19 ژانویه و برگشت به اصالت خود کردند، شهدایی که که در راه رهایی از سیطره حاکمیت و استبداد روس‌ها و کمونیسم به پاخاسته بودند و ما همواره این روز بزرگ را گرامی داشته و آنها ادای احترام می کنیم.

امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به رشادت های جوانان آذربایجانی در آزادسازی قره باغ نیز اشاره کرد و گفت: تحولات اخیر در جمهوری آذربایجان و حضور سربازان و نیروهای آذری با شعار الله اکبر و یا حسین در جبهه های نبرد قره باغ نشان داد که فرهنگ علوی ، حسینی و فاطمی در میان مردم این خطه جایگاه مخصوص دارد و مکتب منحط کمونیسم از این کشور رخت بر بسته است.

وی به قصد دولت آذربایجان برای بازسازی مناطق جنگ زده قره‌باغ و آثار تاریخی گرانقدر منطقه نیز اشاره و گفت: از رئیس جمهوری این کشور می‌خواهیم تا در صورت تمایل از هنرمندان ، صنعتگران و متخصصان ایرانی برای بازسازی بناها و آثار باستانی استفاده کند، چراکه تاریخ نشان داده است که کشورهای غربی  و غیر مسلمان دلسوز  و نگهبان ابنیه و آثار تاریخی مسلمانان نیستند و خطر نابودی آثار اسلامی به ویژه دوران صفویه در صورت بکارگیری نیروهای غربی می رود.

آیت الله عاملی از شهر شوشا در قره‌باغ به عنوان مظه رتاریخی و باستانی آذربایجان نام برد و گفت: ما در برابر حفظ آثار تاریخی و هویت این منطقه مسئول هستیم.

وی تشکیل حکومت اسلامی به واسطه معرفت اهل بیت (ع) ، یکپارچه سازی ایران، عزت دادن به ایران، پایبندی به شریعت و تلاش در راه تامین اعتلا و عزت ایران را از خصوصیات و اقدام‌های شاه اسماعیل صفوی عنوان کرد و گفت: طبق اخبار رسیده برخی از صاحبان افکار مخالف اسلام در جمهوری آذربایجان درصدد به دست گرفتن آموز آموزش و پرورش دانش آموزان قره باغ به ویژه شوشا هستند  و در این زمینه نیز مصرانه از رئیس جمهور آذربایجان می خواهیم یا جلوی این کار را بگیرد و یا اگر در این راه موانعی وجود دارد به ما نیز این اجازه را بدهد تا با راه اندازی مدارس تیزهوشان در آن منطقه، ضمن شکوفایی استعداد های ناب اذربایجانی، اجازه تغیییر افکار و رفتار نوجوانان و آینده سازان قره باغ را ندهیم.

حاج صفر اوروس فعال فرهنگی ساکن کشور آلمان و نورالدین شیرین مدیر کانال قدس تی وی  ترکیه  نیز در این مراسم با برقراری تماس اینترنتی به ایراد سخنرانی پرداخته و با آرمان‌های امام راحل بیعت و همبستگی خود را علیه ظالمان و استکبار جهانی اعلام داشتند.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد