سرویس: اجتماعی
کد خبر: 89070
|
11:04 - 1399/11/04
نسخه چاپی

مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل خبرداد؛

آغاز عملیات اصلاح صحن اصلی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی+فیلم

آغاز عملیات اصلاح صحن اصلی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی+فیلم
مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل از آغاز عملیات اصلاح صحن اصلی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی خبرداد و گفت: این عملیات در راستای بهبود نما و منظر بقعه انجام می شود.

نادر فلاحی مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل در گفتگو با  سبلان ما ، از آغاز عملیات اصلاح صحن اصلی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی خبرداد و گفت: این عملیات در راستای بهبود نما و منظر بقعه و رفع زواید بصری از مقابل این گنجینه ارزشمند بشری آغاز شد.

بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مجموعه‌ای از آرامگاه‌های بزرگان، مشایخ و سلاطین صفوی و فضاهای آیینی و عبادی واقع در اردبیل و از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو می‌باشد. سابقه بخش‌هایی از این بنا به دوره خود شیخ صفی الدین و سابقه بخش‌هایی از آن به زمان دیگر شاهان صفوی و فرزندان شیخ صفی می‌رسد. 

در این محوطه علاوه بر مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مقبره‌های شاه اسماعیل اول (نخستین پادشاه صفویه) و همسر شاه اسماعیل (مادر شاه طهماسب) نیز قرار دارد. قسمتی از این بنا مزار کشته شدگان جنگ‌های شیروان و چالدران است.

این بقعه حاوی ده‌ها اثر بدیع در مضامین مختلف رشته‌های هنری است که از آن جمله می‌توان به عالیترین نوع کاشی کاری معرق و مقرنس و گچ‌بری کتیبه‌های زیبا و نفیس و خط خطاطان بزرگ دوره صفوی (میر عماد، میر قوام الدین، محمد اسماعیل و...) منبت‌های ارزنده، نقره کاری، تذهیب و طلاکاری، نقاشی و تنگ بری و غیره اشاره کرد. این اثر از ساختار معماری فخیمی برخوردار است که گرد هم آمدن فضایل هنری نام برده، آن را در مجموعه‌های تاریخی ایران شاخص و متمایز  کرده است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ج

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد