سرویس: اجتماعی
کد خبر: 89523
|
19:36 - 1399/12/05
نسخه چاپی

مدیرعامل مجمع مهندسین خیر استان اردبیل:

مهندسین متعهد، کلید گم شده قفل های چینی هستند/ مهندسان امروز، شیخ طوسی های گام دوم انقلاب شوند

مهندسین متعهد، کلید گم شده قفل های چینی هستند/ مهندسان امروز، شیخ طوسی های گام دوم انقلاب شوند
یک مهندس اردبیلی به پیچیدگی های خارق العاده علم مهندسی اشاره کرد و گفت: شکست مهندسین در باز کردن گره های جامعه در واقع به عدم باز کردن قفل های چینی برمی گردد که کلیدساز معروف به جامعه تحمیل کرد.

ایرج فتحی مدیرعامل مجمع مهندسین خیر استان اردبیل در گفتگو با سبلان ما ، به تشریح فعالیت های مجمع مهندسین خیر استان اردبیل  پرداخت و گفت: برای یک مهندس بن بستی وجود ندارد، هرچند که عده ای با سوء استفاده از علم مهندسی معکوس اقدام به ایجاد موانع متعدد برای مردم می کنند.

وی به سبقه علمی مهندسین اشاره کرد و گفت: یک مهندس که ریشه علمی خود را از علم هندسه تقویت کرده است با وجود تمام مشکلات و سختی های کاری اش در هر حوزه ای می تواند راهی برای برون رفت از بن بست ها پیدا کند.

مدیرعامل مجمع مهندسین خیر استان اردبیل در ادامه سخنان خود به بن بست های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی موجود در کشور اشاره کرد و گفت: این بن بست ها از چنان پیچیدگی هایی برخوردار است که در 8 سال گذشته نه تنها پیچی از این مشکلات باز نشده بلکه روز به روز مهره های فرسوده موجود در بن بست ها بیشتر در تن رنجور جامعه فرو می رود و شاید تنها با یک عمل جراحی بتوان به این اوضاع نابسامان سرو سامان داد.

وی به پیچیدگی های خارق العاده علم مهندسی اشاره کرد و گفت: شکست مهندسین در باز کردن گره های جامعه در واقع عدم باز کردن قفلی بود که کلیدساز معروف به جامعه تحمیل کرد بطوریکه همه مهندسین و حتی غیر مهندسین هم نتوانستند این قفل عجیب را باز کنند و در اینجا بود که علم هندسه برای اولین بار از زمان حیاط شیخ طوسی با شکست جدی روبه رو شد!

مدیرعامل مجمع مهندسین خیر استان اردبیل به هنر شیخ طوسی اشاره کرد و گفت: پدر علم مهندسی ایران در آن روزگار، رقیبی بنام شیخ ما نداشت و اگر داشت علم هندسه خود را خوب تقویت می کرد تا امروز شاهد بازکردن قفل های پررمز و راز باشیم.

فتحی در ادامه سخنان خود به تشریح فعالیت های مجمع مهندسان خیّر نیکوکار استان پرداخت و گفت: مهندسین خیر در طول 8سال تاسیس این مرکز، داشته های علمی خود را در قالب انجام خدمات فنی و مهندسی رایگان به نیازمندان جامعه در امر ساخت پناه گاه امن به طبق اخلاق گذاشتندو بقول معروف؛ زکات علم در نشر آن است و اینجا بود که مهندسین زکات علم خود را در راه پسندیده پرداخت کردند.

فتحی گفت: مجمع مهندسین خیر با بیش از 8سال سابقه در امر طراحی و نظارت رایگان برای مسکن محرومین و پروژه های عام المنفعه برگ زرینی در روزگار عجیب پر از تورم اقتصادی و بد اخلاقی رقم زد و اعضاء خدوم این مرکز تا حدی توانستند از بار مشکلاتی که دولت تدبیر و امید بر دوش خانواده های نیازمند در تامین مسکن گذاشته بود کم کنند.

 وی تصریح کرد: اگر همین مهندسین که با افکار جهادی و اسلامی، در پستها و مسئولیتهای مهمی بودند این خدمت رسانی ها را در سطح وسیعی انجام می دادند اما چه می شود که مسئولیت های دولتی به گونه ای است که جدای از اینکه به تحصیلات و سوابق یک فرد اهمیتی بدهند این امر، مهم است که این شخص در ستادهای انتخاباتی در خدمت آقایان بوده است یا خیر؟ که اگر بوده است کار تمام است و  وی گل سرسبد همه مهندسان می شود.

فتحی خاطرنشان کرد: می توان گفت دولت ما علاوه بر اینکه در اقتصاد هیچ گُلی بر سر مردم نزد بلکه در حوزه مهندسی و مدیریت مهندسی از افراد ستادی، بی تجربه و بی تعهد و بعضا فاقد سواد مهندسی در امور مهم استفاده کرد تا امروز شاهد موج  بیکاری از جوانان تحصیلکرده و کاردان باشیم که دغدغه نان شب را هم دارند.

وی در ادامه سخنان خود به زمان های نه چندان دور اشاره کرد و گفت: در دهه گذشته مهندسین جزو قشر فرهیخته،  نخبه و فرهنگی جامعه محسوب می شدند و هر مکان و یا فضایی که یک مهندس وارد می شد مردم ارج و جایگاه ویژه ای برای او قائل بودند اما ظی سال های گذشته با کمک بی تدبیری عده ای از مسئولین، این جایگاه، تحویل دلالان و پولداران و سیاسیون بی کفایت شد بطوریکه مهندس با یک دنیا غربت  و بیکاری تنها ماند. 

مدیرعامل مجمع مهندسین خیر استان اردبیل به آمار و ارقام اعلام شده در حوزه مهندسی نیز اشاره کرد و گفت: دولتی که به تعدد مهندسین خود می بالد  بداند که بدون توجه به وضع معیشتی این قشر مهم جامعه و بدون توجه به توان و تجربه و کاردانی آنها نمی تواند از راههای پر پیچ و خم هندسه عبور کند و قفل های کشور را براحتی باز کند.

وی به لزوم باز کردن قفل های مهندسی شده در جامعه پرداخت و با بیان اینکه مهندسین متعهد، کلید گم شده قفل های چینی هستند که شیخ ما وارد ایران کرده است، گفت:  متاسفانه در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید، بازهم کلیدسازان بی تجربه و بی تعهد وارد پستهای مهم در عرصه مهندسی و مدیریتی شده اند تا همچنان بر بار مشکلات مردم افزوده شود.

فتحی در بخش پایانی سخنان خود به دنیای پر رمز و راز مهندسی پرداخت و گفت: امروز با وجود صنعت مهم و تاثیرگذار دلالی که در هر حوزه ای موفق بوده است این شغل و صنعت ناصواب، وارد دنیای پاک مهندسی هم شد و از آن روز تا حال شاهد پول اندوزی و فرصت طلبی عده ای دلال هستیم که  حق و حقوق مسلم مهندسین پرتلاش را غارت و خود را از دنیای پرفشارو پرتنش اقتصادی رها ساخته اند.

وی گفت: امروز دغدغه نان و کار و مسکن مانع پیشرفت کاری در عرصه مهندسی شده است و دولت تدبیر و امید نه تنها در باتلاق اقتصادی فرورفته بلکه تقویت زندگی این قشر و سایر اقشار فرهیخته جامعه مانده است.

مدیرعامل مجمع مهندسین خیر استان اردبیل به گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: با بهبودی اوضاع در آینده پیش رو و دورود مهندسین جوان به گام دوم انقلاب امیدواریم مثل گذشته بتوانیم علم و توان جامعه مهندسی خودمان را به رخ جهانیان بکشیم و نشان دهیم از نسل شیخ نصیرطوسی هستیم و هنوز هم می توانیم مناره جنبان اصفهان را بسازیم و هنوز هم می توانیم زکریای رازی باشیم و پیروان و دنباله روندگان نسلهای طلایی گذشته باشیم.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد