سرویس: اقتصادی
کد خبر: 89869
|
10:38 - 1400/01/02
نسخه چاپی

بی تدبیری مشهود دولت در کنترل بازار/ همکاری مردم مانع بحران شب عید شد

بی تدبیری مشهود دولت در کنترل بازار/ همکاری مردم مانع بحران شب عید شد
بی‌تدبیری و دولت باعث سوء‌مدیریت در بازار شب عید شد که همکاری مردم باعث شد این بی‌خیالی ها به بحران تبدیل نشد.

به گزارش سبلان ما ، گرانی افسار گسیخته و احتکار برخی کالاهای اساسی در توسط سودجویان و منفعت طلبان و شدت گرفتن سوء‌مدیریت ها و عدم کنترل بازار در ماه های اخیر، نگرانی مردم برای تامین مایحتاج شب عید خود دو چندان کرد.
 

انتظار می رفت با جلسات زودهنگام، تصمیمات کاربردی و نظارت و کنترل های دقیق میدانی بار روانی گرانی و کمبود ها کاسته شود که این هم با بیخیالی بی تدبیرها به باد فراموشی سپرده شد.

صف های شلوغ مرغ و روغن و دیگرهای کالاها نشان از سوء‌مدیریت ها و عدم نظارت بر بازار بود که اگر دقت نظر و  همکاری خود مردم در کف بازار نبود بحرانی عظیم در روزهای پایانی سال رقم می خورد.

رهبر معظم انقلاب:  مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی های متعدد خود در مناسبت های مختلف از ابتدای سال تاکنون از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی ابراز نگرانی کرده و اعلام داشته اند؛ این وضع در آستانه عید، غصه بزرگی ایجاد کرده است.

ایشان با بیان اینکه اجناس مانند میوه‌ها فراوان است اما قیمت‌ها بسیار بالاست که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران نمی‌رود بلکه نصیب دلال‌ها و واسطه‌های سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم می‌رسد، گفتند: مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند؛ همه این مشکلات راه‌حل دارد و بارها در جلسات متعدد این نکات را تذکر داده و راه‌حل‌های مورد نظر کارشناسان را به مسئولان گفته‌ایم.

ضرورت تدوین نقشه راه در حوزه تنظیم بازار/ سیاست گذاری صحیحی در تنظیم بازار صورت نگرفته است

بهنام آزادی  استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اردبیل در گفتگو با سبلان ما به تبیین  وظایف وزارت صمت پرداخت و گفت: یکی از وظایف مهم این وزارت خانه کنترل بازار و مدیریت عرضه و تقاضا است که انتظار می رود وزیر صمت در این حوزه با جدیت سیاست گذاری کند.

وی با بیان اینکه مشکل کنونی ما عدم سیاست گذاری صحیح در تنظیم بازار است، گفت: وزیر صنعت باید سیاست گذار خوبی در این حوزه باشد تا بتواند  با اعمال سیاست های صحیح، مانع از نوسان و افزایش قیمت ها در بازار شود.

این استاد دانشگاه ضرورت تدوین نقشه راه در حوزه تنظیم بازار را یادآور شد و گفت: تنظیم بازار کشور باید به عنوان یک اولویت در دولت تبدیل شود.و در حال حاضر، به یک مطالبه عمومی و مورد خواست مسئولان تبدیل شود تا بتوان در فرصت باقی مانده شرایط را برای آغاز سال آینده نرمال کرد.

احتکار کنندگان از پشت به ملت خنجر می زنند

آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در خطبه های نماز اردبیل نیز با بیان اینکه نباید این روزهای عید فقراء و مستمندان و گرفتاران فراموش کنیم، اظهار کرد: آنها را در سفره خود شریک کنیم و یکه خوار نباشیم، اگر آنها را در سفره خود شریک نمی کنیم، لا اقل سفره آنها را ندزدیم، جزو آنهایی نباشیم که در حق آنها آمده که در آخرالزمان «یسرقون زاد الفقراء». آذوقه مردم را احتکار نکنیم، جزء کسانی نباشیم که «یعذبون الناس فی الدنیا».

وی در ادامه با بیان اینکه اخیرا بیش از 20 تن روغن احتکار شده در اردبیل کشف شد، تصریح کرد: هر روز در اخبار خبر کشف کالاهای اساسی در شهرهای مختلف ایران منتشر می شود، اینها از پشت به ملت ما خنجر می زنند؛ اینها مصداق  این سخن امیرالمؤمنین هستند که:« الصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوَانٍ ».

 ضعف دولت در نظارت ها مشهود است

راشد پرستار دبیرکل مجمع ملی جوانان  نیز با بیان اینکه دستگاه های اجرایی در بخش توزیع اقلام مصرفی مردم و مبارزه با سوداگری دلالان در این بخش ، متاسفانه بسیار ضعیف عمل کرده اند، گفت: تنها با تفکر انقلابی و جهادی  و میدان دادن به جوانان با انگیزه می توان مشکلات و مسائل  کنونی را حل کرد.

وی افزود: رها سازی بازار عدم کنترل آن، ضعف مشهود دولت در این خصوص بیانگر است.

نظارتی وجود ندارد/مردم باید هوای همدیگر را داشته باشند

سید عباس یکی از کسبه های راسته بازار اردبیل در گفتگو با خبرنگار ما از عدم نظارت ها و کنترل قیمت ها توسط دولت اظهار گلایه کرد و گفت: درست زمانی که مردم مجور بودند برخی اجناس مورد نیاز خود را از بازار تهیه کنند قیمت ها به یک باره چند برابر شد، برخی کالاها گران به دست فروشنده ها می رسید برخی نیز اجناس انبار شده خود را به قیمت های گزاف به مردم می فروختند.

وی افزود: در این میان انتظار می رفت که دولت نظارت دقیق میدانی داشته باشد تا برخی منفعت طلبان فرصت نکنند که از این موفعیت استفاده کرده و جیب مردم را خالی کنند.

این کاسب در ادامه بیان اینکه کسبه نیز از جنس خود مردم هستند و باید مراعات حال خریداران را کنند، گفت: بخاطر شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه خود ما اجناس شب عید مردم را با سود معقول و منطقی می فروختیم که این کار ما فروش بیشتر و دعای همشریان را بدنبال داشت.

 مردم خودشان جلوی بحران شب عید را گرفتند

بی‌تدبیری و بی‌خیالی دولت باعث سوء‌مدیریت و آزار مردم در بازار شب عید شد که مصداق بارز آن بی‌خیالی تا دقیقه آخر و برگزاری جلسه کنترل بازار در شب عید بود که وفور کالاها و همکاری مردم باعث شد این بی‌تدبیری های روشن دولت در نظارت و کنترل میدانی، به بحران تبدیل نشود.

 

انتهای پیام/آ

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد