سرویس: اجتماعی
کد خبر: 89904
|
10:17 - 1400/01/08
نسخه چاپی

یادداشت:

رسانه اثر گذار از لوازم ضروری دموکراسی

رسانه اثر گذار از لوازم ضروری دموکراسی
رسانه اثر گذار و کارکردگرا از لوازم ضروری دموکراسی و در یک معنا عامل دوام و بقای آن است.

به گزارش سبلان ما T محمد صادق کریمی از فعالان رسانه ای اردبیل در یادداشت خود به نقش صدا و سیما در برهه فعلی پرداخت و نوشت: رسانه ها به خصوص صدا و سیما نقش قابل توجهی در ایجاد همگرایی های اجتماعی دارد . تکنولوژی های روز باعث ایجاد شکاف و فاصله بین قلب های افراد حاضر در یک جمع شده است و گاهی نگرانی از این جهت بیش تر می شود که مبادا به مصداق " تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى" تبدیل شویم .‌

قطعاً قابل کتمان نیست که انتقاداتی متوجه صدا و سیما است ، لیکن نقد منصفانه ایجاب می کند که نیک و بد و ضعف و قوت را توامان مشاهده کنیم . لازم به ذکر است که نقد از هر دستگاه و سازمانی از باب دغدغه برای رشد هر چه بیشتر آنها است لذا صدا و سیما را آبروی رسانه ای کشور دانسته و افزایش اثر گذاری آن را نیز متعصبانه خواستاریم  .

بررسی اینکه صدا و سیما به عنوان گریز ناپذیرترین بازیگر فرهنگ جامعه، آیا توانسته است کارکردگرایی خویش را حفظ کند یا خیر و اینکه آیا به چه میزان در رسیدن به مطلوب ها موفق بوده است، در این مجال نگنجد؛ پاتولوژی و آسیب شناسایی این موضوع بایستی در یک فضای کنش و عمل در بستری از تحقیقات آماری و علمی صورت پذیرد .

رسانه اثر گذار و کارکردگرا از لوازم ضروری دموکراسی و در یک معنا عامل دوام و بقای آن است . بی نیاز به اینکه به قضاوت درباره آثار و پیامدهای میزان کارکردگرایی شبکه سبلان بپردازیم، علایق مادی و عینی مردم را ( در کنار سایر موارد ) که اخیراً توسط شبکه سبلان به خوبی پاسخ داده شده دقت می کنیم‌.

با توجه به فعالیتی که نگارنده در حد توان در حوزه رسانه دارد و با عنایت به بازخورد هایی که اخیراً از طریق مخاطبان رسانه های خویش گرفته ایم، به کوشش شبکه سبلان رسیده ایم و به تعبیر سعدی علیه الرحمه "به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل/ و گر مراد نگیرم به قدر وسع بکوشم" می شود با شجاعت گفت که شبکه استانی سبلان به قدر وسع برای استان کوشیده است .

هر چند رقابت بین صاحبان رسانه در تمام اشکال آن، امری طبیعی و غیر قابل انکار می باشد اما در یک نگاه منطقی، عدم تقویت رسانه ملی و در حاشیه بودن آن بی تردید ضررهای هولناکی برای جامعه خواهد داشت و بالعکس تقویت ، نظم و نسق گیری آن به سعادت جامعه یاری خواهد کرد‌.

اگر فارغ از رقابت رسانه ای به موضوع بنگریم، شبکه سبلان به خصوص در ایام عید با چینش متنوع برنامه ها و انتخاب هوشمندانه مجریان و هنرمندان این بحث را اثبات کرد که حرفی برای گفتن دارد و اگر اراده کند می تواند که مخاطبان را به طرز قابل توجهی پای برنامه هایش بنشاند .

استفاده از زوج هنری استان "فرشید سلامت و شراره هژبری" در این مقطع زمانی جزو نقاط عطف جنبه هنری مخاطب گیری این شبکه بود. معاونت سیمای استان با هوشمندی و قطعاً با ظرافت اقدام به انتخاب این خانواده هنری برای اجرای برنامه های شب عید کرده است چرا که جامعه در ایام کرونا بیش از پیش به تحکیم و همدلی خانواده ها نیازمند است.

پختگی در اجراهای سلامت و هژبری ما را به این نکته می رساند که بعید نیست هنرمندانی در سطح فردوسی پور، به شرط حمایت های منطقه ای،  از استان های کوچک نیز ظهور کنند‌ و یا برنامه های دوربین فرشید زبوری در ایام اخیر که مورد اقبال گسترده قرار گرفته است،برنامه های کند حیاتی با چاشنی های طنز یحیی پور امینی که باعث جذب مخاطبان روستاها شده است و... از جمله مصادیق موفق اخیر شبکه سبلان است‌. از طرفی حمایت از هنرمندان بومی حوزه موسیقی به بالندگی و ترغیب فعالان این حوزه موجب خواهد شد.‌

هر چه که است می توان استدلال کرد که شبکه سبلان در ایام کرونا به تقویت بیش از اندازه بدنه اجتماعی رسانه ی خویش در استان پرداخته و در این زمینه نیز موفق عمل کرده است. از یک بعد دیگر با دعوت از هنرمندان حوزه موسیقی از استان های همجوار در تلاش است تا گستره نفوذ خود را از استان نیز فراتر ببرد که این مورد نیز شایسته تقدیر است.

یقیناً تحلیل ریز به ریز برنامه ها و بیان مصادیق مختلف، فرصتی بیشتر و یادداشت های متعدد تری را می طلبد اما آنچه که پیداست، شبکه سبلان با توسل به تنوع و جذابیت برنامه ها در ایام عید بسیار خوش درخشیده است.

 

انتهای پیام/ج

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد