سرویس: ایران
کد خبر: 89950
|
11:43 - 1400/01/13
نسخه چاپی

بازخوانی آیین سیزده به در اردبیلی ها؛

اردبیلی ها در روز طبیعت چه می کنند؟

اردبیلی ها در روز طبیعت چه می کنند؟
مردم استان اردبیل در مناطق مختلف با مراسم ویژه ای آئین سنتی سیزده بدر روز طبیعت را با حضور در فضاهای سرسبز و سیاحتی برگزار كرده وسعی می كنند تعطیلات نوروزی را با خاطره ای خوش به پایان برسانند.

به گزارش سبلان ما ، سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهم ترین رسوم مشترك میان اقوام ایرانی است، روزی كه به اعتقاد گذشتگان روز آشتی با طبیعت و غبارروبی از زشتی و پلیدی ها نیز می باشد. 
برقراری ارتباط با طبیعت و حفظ آن، درك بیشتر هستی و قدردانی از نعمت های خداوند ، آغاز شاد سال كاری جدید ، حفاظت و استفاده بهینه از طبیعت از جمله پیام های آیین سیزده بدر می باشد هر چند كه برخی اعتقادات خرافی از جمله نحسی 13 نیز هنوز از سوی اندك جماعتی در باره این روز مطرح می شود. 

13 به در مبارک


بسیاری از مردم این روز را سرآغاز زندگی بهشتی دانسته و لوازم و سور و سات مربوط به روز سیزده بدر را از یك روز پیش آماده كرده و از سپیده دم روز13 فروردین رهسپار عرصه های طبیعی می شوند. 
مردم به شكل گروه ها و خانواده های چند نفره در حالی كه وسایل ضروری روز سیزدهم فروردین از جمله خوراك ، لوازم تهیه چایی و زیرانداز را بر باربندها یا صندوق های خودروهایشان گذاشته اند در اولین فرصت خود را به دامان دشت ها ، باغ ها و ییلاق ها ، حاشیه رودخانه ها و مناطق جنگلی و ییلاقات در مختلف استان می رسانند. 

 

سیزده بدر و آنچه تاریخ درباره این آیین باستانی می گوید | وبلاگ شب

 


تردد انواع وسایط نقلیه ای كه در حال حركت به سوی عرصه های طبیعی بیرون از شهر اردبیل هستند چهره خیابان ها و جاده های فرعی و اصلی این شهرستان را دگرگون می كند. 


بیشتر مردم استان اردبیل در 13روز سیزده بدرغذاهای مختلفی بر اساس ذائقه اعضای خانواده پخته و در دامان طبیعت صرف می كنند ، بر اساس یك سنت دیرینه آش دوغ محلی مهمترین خوراكی است كه تقریبا تمامی خانواده ها آن را تهیه و در دامان طبیعت صرف می كنند. 


همچنین كباب كردن گوشت و مرغ در این روز رونق خاصی دارد، آبگوشت ، چیغیرتما ، ترشی قورمه ، دمی ‌یارما ، تاس‌ كباب ، گیلدیك آشی (نسترن وحشی) ، یركوكی خورشی (خورشت هویج) ، دلمه ، كوفته ، كوكو و خشیل از جمله غذاهای سنتی استان اردبیل است كه در 13 بدر پخته و صرف می شود. 


روز 13 فروردین همچنین فرصتی برای آشتی مردم بویژه نوجوانان و جوانان با بازی های محلی و لذت بردن از هیجان و تحرك گروهی به شمار می رود. 


بازی هایی همچون دال پران ، طناب كشی و چوب پا (چولنگ) ، یك قل دو قل (بش داش) ، داژبال ، قیش گوتوردی ، هفت سنگ ، طناب كشی و خانه بازی كه در برخی مناطق استان همچون شهرستان نیر و خلخال رونق و هیجان گذشته خود را دارد. 

 

توصیه‌های محیط زیستی برای سیزده‌بدر | رسانه خبری اینتیتر | محیط زیست


در روز سیزده بدراغلب مردم ماهی‌ها و سبزی‌های عید را برداشته و به كوه و دشت می‌روند و با انداختن آن ها به آب و یا رودخانه و با گفتن این جمله كه 'درد و بلامیز سننن گئدسین' ' درد و بلای ما با تو برود ' زندگی شاد و خوشی را برای سال جدید آرزو می كنند. 


گرچه در گذشته با توجه به تعداد كم ماهیان و سبزی های سفره های نوروزی كمتر به محیط زیست آسیب زده می شد اما بتدریج و با هجوم بشر به طبیعت و برهم خوردن اكوسیستم ها، كارشناسان محیط زیست نسبت به رها سازی ماهیان قرمزدر آب های رودخانه و تالاب ها به دلیل آسیب آنها تاكید می كنند. 


از چند سال پیش شهرداری ها با دایر كردن ایستگاههای ویژه نسبت به جمع آوری و دریافت ماهیان قرمز از شهروندان اقدام می كنند و این امر امروزه در حال تبدیل شدن به یك فرهنگ عمومی است. 

 

سیزده بدر : مفاهیم آن + تدابیر لازم برای خانه ماندن و دوری از کرونا - ویکی  ساختمون

 


دوستداران طبیعت و نیز كارشناسان اداره كل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین برای حفاظت از طبیعت در روز 13 فروردین از مردم می خواهند كه در استفاده از فضاهای طبیعی منطقه با رعایت بعضی نكات؛ سیزده بدری به یاد ماندنی را برای خود و دیگران رقم بزنند. 


خودداری از آسیب رساندن به درختان و مراتع ؛ پرهیز ار ریختن انواع زباله به خصوص ظروف یكبار مصرف و مواد دیرتجزیه به عرصه های طبیعی ، خودداری از آتش زدن جنگل ها و مراتع ، رعایت نكات ایمنی در برافروختن آتش به منظور جلوگیری از ایجاد آتش سوزی های گسترده ، رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و نیز رعایت موارد ایمنی برای در امان ماندن از خطرهای حوادث طبیعی احتمالی از جمله خواسته های آنها از شهروندان استان می باشد. 


اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود از نقاط سیاحتی و طبیعی بسیار بكر با چشم اندازهای زیبا و دل انگیزی برخوردار است كه به همین خاطر در سال از حدود 6 میلیون نفر مسافر پذیرایی می كند. 

 

تاریخ سیزده بدر سال 1400 کی و چه روزی هست و چندمه ؟

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد