سرویس: اجتماعی
کد خبر: 90043
|
20:15 - 1400/01/20
نسخه چاپی

در سفر رئیس سازمان امور عشایری به اردبیل مطرح شد؛

اختصاص۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در حمایت از صنایع تبدیلی عشایرمغان/ آغاز طرح آبرسانی به قشلاقات شهرستان انگوت

اختصاص۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در حمایت از صنایع تبدیلی عشایرمغان/ آغاز طرح آبرسانی به قشلاقات شهرستان انگوت
رئیس سازمان امور عشایری در سفر به استان اردبیل از اختصاص۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در حمایت از صنایع تبدیلی عشایرمغان خبرداد.

به گزارش سبلان ما ، روز گذشته شاپور علایی مقدمرئیس سازمان امور عشایر کشور ، علی کریمی رئیس فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی با همراهی بدری، رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل و نظری نماینده خلخال  با هدف بررسی مسائل و مشکلات مربوط به آبرسانی ، راه و همچنین تولید و اشتغال عشایر استان اردبیل و برنامه های حمایتی در سال ۱۴۰۰ وارد استان اردبیل شدند.

 دیدار با امام جمعه خلخال، رونمایی از کارت هوشمند عشایری در شهرستان خلخال ، عملیات اجرایی راه عشایری ییلاقات آقای داغ  از جمله برنامه های روز اول این سفر بود.

به گزارش خبرنگار ما جلسه شورای عشایری شهرستان خلخال در محل فرمانداری این تشکیل و تصمیماتی در حمایت از عشایر خلخال در تامین زیرساخت‌ها و کمک به تولید و اشتغال عشایر اتخاذ شد.

 

 

رئیس سازمان امور عشایر کشور در دیدار با حجت‌الاسلام کریم اسدی امام جمعه خلخال در جریان مشکلات عشایر این شهرستان قرار گرفت،در این دیدار، مسایل و مشکلات مناطق عشایر نشین شهرستان های خلخال و کوثر در حوزه های مختلف احصاء و راهکارهای عملی لازم برای رفع این مشکلات بررسی شد.

 

 

رونمایی از کارت هوشمند عشایر از جمله برنامه‌های سفر رئیس سازمان امور عشایری کشور به استان اردبیل بود که به‌منظور ایجاد تسهیل در دسترسی عشایر غیور به خدمات، طراحی و اجرا شده است.

جلسه شورای عشایری شهرستان خلخال نیز با حضور رئیس سازمان امور عشایری ایران، رئیس فراکسیون عشایری مجلس، رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل، نماینده شهرستان های خلخال و کوثر، مدیرکل امور عشایر استان و جمعی از مسوولان استانی و شهرستان در محل سالن جلسات فرمانداری خلخال برگزار شد.

در این جلسه مباحث مختلف همچون راه دسترسی عشایر، ساماندهی نهاده های دامی، آب شرب، خرید تضمینی محصولات تولیدی عشایر، صندوق بیمه عشایر، پرداخت تسهیلات به عشایر  مورد بررسی قرار گرفته و در راستای رفع موانع موجود تصمیم گیری شد.

 

بدری در این نشست به تشریح برنامه ششم توسعه پرداخت و گفت: در برنامه ششم توسعه و با تلاش‌های دکتر علایی کارهای کارشناسی خوبی در ارتباط با امور عشایر انجام گرفت و در بودجه سال ۱۴۰۰ هم به سبب تلاش های فراکسیون عشایری مجلس شاهد رشد مناسبی در ارقام مربوطه هستیم.

وی با بیان اینکه عشایر غیور مرزبانان و تولیدکنندگان واقعی کشور هستند و بی هیچ چشم داشتی از مرزهای کشور پاسبانی می کنند گفت:  درآمد و هزینه های عشایر درحال حاضر همخوانی ندارد و به لحاظ شرایط اقلیمی و خشکسالی‌ها در امر تهیه نهاده های دامی با مشکلات جدی مواجه هستند.

بدری با بیان اینکه انتظار داریم گام های اساسی در حذف دلالی در مدیریت بازار محصولات تولیدی عشایر برداشته شود تصریح کرد:در بودجه سال ۱۴۰۰ تلاش کردیم برای رفع مشکلات آب و راه عشایری و روستایی ارقام مناسب اختصاص یابد.

وی ضمن قدردانی از تلاش های  آذری مدیرکل محترم امور عشایر استان اردبیل در بهبود شرایط بودجه‌ای و تسهیلاتی عشایر، به اطلاع می رسانم حدود ۱۶ میلیارد تومان اعتبار نیز با دستور دکتر علایی برای رفع مشکلات زنان روستایی اختصاص یافته است.

 

در ادامه حضور رئیس سازمان امور عشایری ایران و رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل در شهرستان خلخال، پروژه راه روستایی یک کیلومتری در محدوده روستای سوصحاب این شهرستان واقع در منطقه ییلاقی پیازرود کوهستان آغ‌داغ کلنگ زنی شد.

این راه که با همت اداره‌کل امور عشایری استان اردبیل احداث خواهد شد، به گفته مدیرکل امور عشایری استان شهریورماه سال جاری به بهره برداری می‌رسد و صرفاً با احداث یک کیلومتر راه جدید با هزینه یک میلیارد تومان، راه عشایر منطقه به طول یکصد کیلومتر نزدیک‌تر می‌شود.  

در دومین روز سفر رئیس سازمان امور عشایری ایران و رئیس فراکسیون عشایری مجلس به استان اردبیل، جلسه شورای عشایری شهرستان انگوت با حضور دکتر شاپور علایی مقدم، دکتر کریمی، مهندس بدری رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل، مهندس عزیزی معاون استاندار، مهندس اسماعیلی نماینده شهرستان های گرمی و انگوت، دکتر جهانگیرزاده نماینده شهرستان های پارساباد و بیله‌سوار، مهندس آذری مدیرکل امور عشایری استان اردبیل و جمعی از مسوولان شهرستان برگزار شد.

در این جلسه و پس از احصاء و بررسی مشکلات عشایر منطقه در حوزه‌های مختلف همچون آب شرب، راه، نهاده‌های دامی و... در ارتباط با تعیین راهکارهای عملی برای رفع مشکلات موجود تصمیم گیری شد.

در راستای ارایه خدمات به عشایر کوچنده و تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای این ایل بزرگ در استان اردبیل، همزمان با سفر دو روزه رئیس سازمان امور عشایری ایران به استان در معیت مهندس بدری رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل، طرح آبرسانی به قشلاقات کچی‌قشلاقی و دولاماج شهرستان انگوت با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به همت امور عشایر استان کلنگ زنی شد.

در جریان بازدید رئیس سازمان امور عشایر ایران در معیت رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل و هیأت همراه از پروژه عملیات اجرایی تاسیسات آبرسانی مجتمع "چوخلو قویی" و قشلاقات همجوار در شهرستان اصلاندوز، مشکلات و موانع پیش روی اجرای این طرح بررسی و تصمیمات لازم جهت تسریع در عملیات اجرایی این طرح اتخاذ شد.

محدوده این طرح آبرسانی که در مجموع دو فاز با اعتبار ۱۴ میلیارد تومان توسط اداره‌کل امور عشایر استان اردبیل در حال اجراست، شامل ۱۵ قشلاق می‌باشد که ۸ قشلاق آن در شهرستان اصلاندوز و مابقی در شهرستان بیله‌سوار قرار دارد.

در جلسه شورای ساماندهی عشایر شهرستان مشگین‌شهر  که با حضو  علایی مقدم رئیس سازمان امور عشایری ایران، دکتر کریمی رئیس فراکسیون عشایری مجلس، مهندس بدری رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل، مهندس عباس زاده نماینده مشگین‌شهر، دکتر عزیزی معاون استاندار، دکتر صمدی فرماندار مشگین‌شهر و جمعی از مسوولان شهرستان برگزار شد، مشکلات و مطالبات عشایر شهرستان احصاء و در راستای رفع این مشکلات تصمیماتی اتخاذ شد.

در این نشست به عمده‌ترین دغدغه شهرستان اشاره و عنوان شد: حدود ۹۰ هزار نفر از عشایر استان اردبیل بیش از ۵ ماه از سال را در مناطق ییلاقی شهرستان مشگین‌شهر مستقر می‌شوند.

عمده‌ترین دغدغه شهرستان مشگین شهر در این حوزه، مطالبات عشایر در ارتباط با آبرسانی و همچنین بهسازی راه دسترسی است. بحث پوشش و پشتیبانی از مسایل ترافیکی در جریان کوچ نیز از دیگر مطالبات عشایر منطقه است.

رییس سازمان امور عشایر کشور در سفر به شهرستان پارس آباد و دیدار با سران عشایر شاهسون مغان گفت: ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای ایجاد اشتغال و حمایت از صنایع تبدیلی در بین عشایر پرداخت می‌شود.

 

انتهای پیام/ج

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد