سرویس: سیاسی
کد خبر: 90543
|
09:01 - 1400/02/27
نسخه چاپی

بررسی کارنامه دولت تدبیر طی 8 سال؛

رکوردداران تورم 50 درصدی، درصدد تشکیل دولت سوم روحانی/تعمیق فقر در دولت تدبیر تمامی کارگران را پوشش داد

رکوردداران تورم 50 درصدی، درصدد تشکیل دولت سوم روحانی/تعمیق فقر در دولت تدبیر تمامی کارگران را پوشش داد
سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری شاهد حضور کابینه دولتی است که رکورد ساز تورم ،کاهش موالید و ازدواج و افزایش چندین برابری ارز و کالا های اساسی شده می خواهد دولت سوم روحانی را نیز در تاریخ ایران رقم بزند.

به گزارش سبلان ما ، با پایان ثبت نام های انتخابات ریاست جمهوری همان تیم دولت روحانی برای روی کار آمدن دوباره در سعی و تلاش است اگر یک لحظه به وعده های سال 92 دولت تدبیر با این مبنای که دیگر به 45 هزار تومان یارانه نیاز نخواهیم داشت و وضعیت را کنونی بنگریم، شاید نیاز به هیچ گونه ارایه آمار نباشد، ولی برای نشان دادن خسارات این 8 سال سری به آمار ارقام میزنیم. 

طی این 8 سال بودجه های عمرانی کاهش و 60 درصد طرح های به اتمام نرسیده است، بطوری که اجرای طرح ها از 10 سال در سال 92 به 16 سال افزایش یافته است.

دولت تدبیر رکوردار بیش از نیم قرن تورم در ایران

دولت تدبیر  و امید رکورددار بیش از نیم‌قرن تورم در ایران است و نرخ تورم سالانه در دوران روحانی رکورددار ۶۰ سال اخیر بوده است و بهجز سال ۱۳۷۴ (دوره ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی) بالاترین نرخ تورم طی ۶۰ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۳۸ در دوران ریاست‌جمهوری او رخ داده است.

 دولت تدبیر و امید همچنین بالاترین رقم میانگین تورم (۲۳ درصد) را طی عملکرد خود در مقایسه با همه دولت‌های قبل از خود به ثبت رسانده است. رشد اقتصادی نیز در طی این سالهای گذشته در سال ۹۸ در حدود منفی ۷ درصد ثبت شده است که بدترین امار را نشان می دهد.

 غنی نظری عضو کمیسیون اقتصاد مجلس در گفتگو با خبرنگار سبلان ما اظهار داشت: فارغ از دعواهای سیاسی سوال این است که با رکورد جدید تورم حدود 50 درصد که طی 70 سال اخیر بی سابقه بوده است چگونه کابینه دولت از معاون تا رئیس بانک مرکزی به خود اجازه داده اند برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند.  

افزایش 10 برابری  نرخ ارز در ۸ سال

یکی از اصلی ترین  شعار های روحانی ثبات نرخ ارز بود بطوری که برای رقیب خود دلار 5 هزار تومانی را بعنوان هشدار به کار برده بود ولی در دوره هشت‌ساله دولت احمدی‌نژاد قیمت دلار در بازار آزاد ۲۵۲ درصد رشد کرد درحالی که در دولت روحانی  قیمت دلار ۷۸۰ درصد افزایش یافته است. به‌عبارت دقیق‌تر، نرخ ارز از حدود ۳۱۰۰ تومان در مردادماه ۹۲ به حدود ۲۶ هزار تومان در روزهای اخیر رسیده است. این درحالی است که نرخ ارز مدتی را در سقف ۳۰ هزار تومان به‌سر برده است. این عملکرد در مقایسه با دولت‌های پیشین نیز بسیار فاجعه‌بارتر است.

صدیف بدری در گفتگو با خبرنگار سبلان ما اظهار داشت: سیاست های غلط اقتصادی که باعث  اوج گرفتن قیمت در بازار ارز تاثیر مستقیمی در افزایش گرانی کالا های اساسی داشته است و مردم حتی تورم 100 درصدی را نیز تجربه کرده اند.

نماینده مردم اردبیل نیر نمین و سرعین در مجلس گفت: ارز دولتی به جای حل مشکلات مردم، زمینه ایجاد رانت را برای عده‌ای فراهم کرده است و در حالی که بسیاری از مردم در تامین مایحتاج ضروری خود مشکل دارند عده‌ای منافع شخصی خود را دنبال کرده و به ثروت‌اندوزی مشغولند.

پوشش سراسر فقر در بین جوامع کارگری

علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس 30 اردیبهشت ماه سال گذشته با انتقاد از اینکه تمامی کارگران زیر خط فقر هستند، گفت: کارگران با توجه به رشد افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی برای تامین حداقل‌های اولیه زندگی با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و لازم است حمایت ویژه‌تری از آنها شود.

افزایش 6 برابری قیمت زمین و مسکن در 8 سال دولت روحانی 

آمارهای داخلی نیز نشان می‌دهد طی دوره دولت روحانی، قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران با افزایش ۶.۴ برابری از حدود ۳.۸ میلیون تومان در مرداد ۹۲ به ۲۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در مهرماه سال ۹۹ رسیده و طی این مدت قیمت زمین مسکونی نیز با رشد ۵.۳ برابری از حدود ۴.۸ میلیون تومان به متری ۲۵.۵ میلیون تومان در تابستان امسال رسیده است.

علی نیکزاد در گفتگو با خبرنگار سبلان ما اظهار داشت: عدم پیشرفت در حوزه احداث مسکن در دولت روحانی باعث  رسیدن قیمت مسکن به متری ۲۰۰ میلیون تومان در برخی شهرها نیز شد تولید مسکن بر اشتغال و دور زدن تحریم موثر است اگر  توسعه مسکن در کشور دنباله دار بود قطعا چنین شرایطی چه از نظر اقتصادی و بیکاری را شاهد نبودیم.

نائب رئیس مجلس گفت: ‏کسی که در 8 سال گذشته در یکی از بالاترین مناصب دولتی مسئولیت داشته،هنگام ثبت نام ‎انتخابات ریاست جمهوری  برای هموطنانی که اسیر فقر و رنج بودند بغض کرد.مردم حق دارند با دیدن این صحنه ها در هنگام انتخابات ها عصبانی شوند و به شوخی بگویند مشکلات کشور تقصیر خودشان است نه برخی مسئولین 

کاهش قدرت خرید خودرو در دولت روحانی به 7 برابر / دولت هیچ اقدامی برای کنترل قیمت نکرده است

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد طی دوره هفت‌ساله دولت روحانی قیمت خودرو از آن مواردی بوده که بیشترین نوسان را به خود دیده است. طی این دوره همچنین تولید خودرو نیز کاهش ۲۵ تا ۴۰ درصدی را تجربه کرده است؛ اما درخصوص قیمت، مقایسه آمارها نشان می‌دهد طی این دوره قیمت انواع خودروهای داخلی به‌طور میانگین ۷ برابر شده است.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی به خبرنگار ما گفت: طی 7 سال گذشته دولت هیچ اقدام موثری برای افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو انجام نداده است.

نائب رئیس کمیسون اقتصادی مجلس گفت: دولت آینده ایران باید سیاسی کاری ها را کنار بگذارد کسانی در آزمون خود رد شده اند باید در گوشه ای بنشینند و نظاره گر باشند که دولتی با چهره جدید و تنها با هدف تولید و رفع فقیر در جامعه روی کار بیاید.

بانیان و عاملان وضع موجود، یک بار دیگر با صف آرایی و ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری 1400، درصدد ادامه وضعیت کنونی و تشکیلدولت سوم حسن روحانیهستند.

 

انتهای پیام/م

 

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد