سرویس: سیاسی
کد خبر: 90646
|
15:34 - 1400/03/04
نسخه چاپی

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی:

شورای نگهبان ضامن نظارت موثر و کارآمد بر انتخابات/هیاهوی رسانه‌ای مانع عمل به مرّ قانون نمی‌شود

شورای نگهبان ضامن نظارت موثر و کارآمد بر انتخابات/هیاهوی رسانه‌ای مانع عمل به مرّ قانون نمی‌شود
کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در فرآیند احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری، قانون اساسی شورای نگهبان را فصل الخطاب قرار داده و این را ضامن نظارت موثر و کارآمد بر انتخابات است.

الله بخش نجفی در گفتگو با خبرنگار سبلان ما، با بیان اینکه شورای نگهبان یکی از عالی‌ترین دستاوردهای  انقلاب اسلامی می باشد  و در سایه این نهاد جمهوریت و اسلامیت نظام جمهوری اسلامی قوام و استحکام می یابد، اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برای شورای نگهبان وظایف متعددی از جمله «نظارت بر قانونگذاری»، «تفسیر قانون اساسی» و «نظارت بر انتخابات»گذاشته که از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه بی شک هرچه به انجام متقن و مستحکم این ماموریت ها و وظایف توجه شود، خروجی فیلتر شورای نگهبان مطلوبتر خواهد بود، گفت: درباره نظارت بر انتخابات، خصوصا انتخابات ریاست جمهوری که از حیث اهمیت راهبردی و حجم مسئولیت های این قوه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

این تحلیلگر سیاسی بیان کرد: ارزیابی از جنس مصلحت اندیشی ،اطلاع یابی یا توصیه و یا روش های غیر قانونی دیگر نخواهد بود، بلکه طبق استسفاریه از اعضای شورای نگهبان این نظارت از جنس استصوابی و دارای ضمانت اجرایی در خصوص احراز شایستگی ها خواهد بود.

فصل الخطاب بودن اقدامات شورای نگهبان

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با بیان اینکه از اول انقلاب با عدم تائید صلاحیت یک فرد یا افرادی از یک گروه یا جناح  شاهد ایراداتی هستیم که از طرف آن افراد به شورای نگهبان گرفته می شود که حاکی از قدرت طلبی، منفعت خواهی و شاید هم عدم آگاهی از وظایف  قانونی شورای نگهبان از طرف آنها است، اظهار کرد: در فرآیند «احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری»، قانون اساسی، شورای نگهبان را «فصل الخطاب» قرار داده است و شورای نگهبان را ضامن نظارت موثر و کارآمد بر انتخابات و نیز صیانت از آرای ملت کرده است.

وی افزود:استحکام این نهاد، در برابر فشارهای برخی از افراد و گروه‌ها در انتخابات ادوار گذشته نیز نشان داده که شورای نگهبان از کارآمدی لازم برای پایداری در برابر فشارها و نیز پاسداشت آرای ملت برخوردار است.

نجفی با بیان اینکه در احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری وفق قانون اساسی نظر نهایی  شورای نگهبان فصل الخطاب است و کسی نمی‌تواند با تمسک به سوابق خود، بخشی از این حق را فراتر از قانون متوجه خود کند، تصریح کرد: در مقابل اعتقاد راسخ داریم که اعضای محترم شورای نگهبان مثل سنوات گذشته در پاسداری از قانون اساسی اجازه نخواهند داد که هیاهوی جناحی 'رسانه‌ای، بر منزلت فصل الخطاب بودن شورای نگهبان خدشه‌ای وارد کند.

تصمیمات شورای نگهبان عین وظیفه قانونی است

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری خرداد 1400، و اعلام لیست هفت نفره افراد دارای صلاحیت توسط شورای نگهبان، خاطرنشان کرد: اعضای شورای محترم نگهبان وظایف خود را طبق مر قانون و مقررات انجام می دهند، بویژه در بررسی صلاحیت ها به رغم هجمه های سنگین سیاسی که در انتخابات گذشته به صورت ناجوانمردانه ای بر علیه شورا شاهد آن بودیم و هستیم به وظایف قانونی خود عمل نمودند.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان با قدرت تمام طبق دانش و تجربه ای که در این زمینه دارند، همیشه بدون در نظر گرفتن هجمه ها به انجام وظایف قانونی خود پرداخته و نگذاشند که افراد که صلاحیت ندارند، برای مقام های راهبردی نظام وارد مسئولیت شوند و با حساسیت ،مسئولیت پذیری و خداترسی تنها  عمل به مر قانون را وجه همت خود قرار می دهند.

 

انتهای پیام/آ

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد