سرویس: پزشکی وسلامت
کد خبر: 91287
|
17:29 - 1400/04/24
نسخه چاپی

کاشف و فناور واکسن ایرانی برکت در گفتگو با سبلان ما؛

ایمنی زایی 90 درصدی واکسن برکت/متوقف شدن خط تولید کوو ایران کذب است/آماده همکاری برای ایجاد شهرک واکسن سازی در اردبیل هستیم

ایمنی زایی 90 درصدی واکسن برکت/متوقف شدن خط تولید کوو ایران کذب است/آماده همکاری برای ایجاد شهرک واکسن سازی در اردبیل هستیم
کاشف و فناور واکسن ایرانی کوو برکت با بیان اینکه مشکلی تولید واکسن در کشور وجود ندارد، گفت: پیش بینی می شود با طی روند فعلی تا پایان سال بیش از 80 درصد جمعیت کشور واکسینه شوند.

 رضا عالی زاده محقق اردبیلی عرصه علوم پزشکی و داروسازی کشور، کاشف و فناور واکسن کووایران برکت در گفتگو با خبرنگارسبلان ما، به تشریح مراحل ساخت و تولید واکسن کوو ایران برکت پرداخت و اظهار داشت: اوایل اسفندماه سال 98 همزمان با شیوع ویروس کرونا در چین به گمان اینکه ممکن است این ویروس در سطح جهانی منتشر شود، کار مطالعاتی و تحقیقات کتابخانه ای بر اساس داده های منتشر شده از محققان چینی را شروع کردیم.

وی به انتشار ساختار ژنومی ویروس کرونا از سوی محققان چینی اشاره کرد و افزود: زمانیکه ساختار ژنومی کوید۱۹ در ژانویه ۲۰۲۰ منتشر شد ما نیز بر اساس داده هایی که بدست آوردیم،  کار ساخت  واکسن برای ویروس کرونا را بر اساس پلت فرم ویروس کشته شده آغاز کردیم.

محقق اردبیلی عرصه علوم پزشکی به نحوه دستیابی به ویروس کرونا پرداخت و گفت: ویروس مد نظر از بیمار مبتلا به ویروس کرونا که در شرایط حاد که در یکی از بیمارستان های اردبیل بستری شده بود، استخراج  و جهت کار مطالعاتی و تحقیقاتی استفاده کردیم.

عالی زاده با بیان اینکه تمام کارهای مربوط به ایزولاسیون ویروس در آزمایشگاه با سطح ایمنی ۳ انجام گرفت تا کار تحقیقاتی ساخت کاندید واکسن آغاز شود، گفت: پس از جداسازی ویروس سکانس ژنومی توالی یابی شد تا مطمن شویم که ویروس در اختیار ما همان ویروس کرونا هست که در چین پخش شده است.

وی به آزمایش های متعدد حیوانی روی واکسن تولید و ابتدا تست های کاندید واکسن تولید شده روی سه حیوان آزمایشگاهی ، موش، خرگوش، خوکچه هندی انجام گرفت، ابراز داشت:  نتایج درخشانی در  مرحله آزمایشات حیوانی بدست آمد که در مرحله آخر واکسن روی میمون آزمایش شد و در این مرحله نیز نتیجه مطلوب حاصل شد.

فناور واکسن کووایران برکت تصریح کرد: بعد از کسب نتایج مطلوب و معتبر، واکسن کوو ایران برکت جهت اخذ مجوز به سازمان غذا و دارو ارسال شد تا مراحل ثبت و طی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان تفاوت واکسن های تولید ایران و خارج پرداخت و گفت: مدل واکسن ایرانی تولید شده توسط ما بر اساس ویروس کشته شده و غیر فعال است که بیشترین میزان واکسن های مصرف شده در دنیا نیز بر اساس همین پلت برم تولید شده است.

عالی زاده با بیان اینکه دو مورد از واکسن های تولید شده در کشور چین نیز بر پایه ویروس کشته شده است، افزود: در کشورهای روسیه و ترکیه نیز از همین روش برای تولید واکسن کرونا استفاده می شود؛ چرا که واکسن های تولید شده بر اساس ویروس های کشته شده ایمن و سلامت هستند و سابقه استفاده از این نوع واکسن ها نیز به بیش از 70 سال می رسد.

وی آشنایی و استفاده مردم از واکسن های تولید شده بر اساس ویروس های کشته شده را مهمترین عامل کار روی تولید این نوع واکسن در کشور عنوان کرد و گفت: برخی واکسن ها بر پایه ژن تولید شده اند و از نوع واکسن هایی هستند که سابقه تاریخی استفاده در جمعیت انسانی ندارند و شیوه های جدید برای تولید واکسن محسوب می شوند.

 محقق اردبیلی عرصه علوم پزشکی افزود: واکسن های ژنی بر پایه دی ان ان و آر ان ان هستند و برای اولین بار در تاریخ بشر تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

عالی زاده با بیان اینکه واکسن های فایزر، مودنا از نوع واکسن های ژنی هستند، گفت: نوع دیگری از واکس ها نیز نوترکیب هستند و پایه اصلی آنها پروتئین است، بطوریکه قسمتی از سطح ویروس را تولید کرده و فرموله می کنند.

 کوو ایران برکت جزو مرغوب ترین نوع  واکسن های حال حاضر جهان است

این محقق واکسن تولید شده کوو ایران برکت را از نوع مرغوب ترین و بهترین واکسن های در حال حاضر جهان نام برد و افزود: این واکسن در عین اینکه ایمن و سلامت هست، کارایی بسیار بالایی نیز دارد.

وی به واکسیناسیون مردم چین نیز اشاره کرد و با بیان اینکه چین یک میلیارد و 300 میلیون نفر از جمعیت خود را با استفاده از واکسن های تولید شده بر اساس ویروس کشته شده کرونا، واکسینه کرده است، گفت: کشور هایی چون شیلی، برزیل و امارات نیز برای واکسینه مردم خود از همین نوع واکسن ها استفاده می کنند.

ایمنی زایی 90 درصدی واکسن کوو ایران برکت

 داروسازی کشور و کاشف و فناور واکسن کووایران برکت با اشاره میزان اثربخشی واکسن کوو ایران برکت، اظهار کرد: میزان اثر بخشی واکسن کوو ایران برکت بعد از پایان فاز سوم کارآزمایی بالینی استخراج خواهد شد، با اینحال ایمنی زایی واکسن کوو ایران برکت در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد است.

عالی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به میزان تولید واکسن کوو ایران برکت نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون ۷۰۰هزار دوز تحویل وزارت بهداشت شده و حدود ۳ میلیون دوز هم آماده شده است که طی روزهای هفته بعد تحویل وزارت بهداشت و درمان خواهد شد.

تا پایان سال بیش از 80 درصد ایرانی ها واکسینه می شوند

محقق اردبیلی عرصه علوم پزشکی با بیان اینکه مشکل تولید واکسن در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: پیش بینی می شود در مردادماه میزان تولید واکسن های ایرانی کرونا بالغ بر پنج میلیون دوز برسد که این رقم بعد از شهریورماه به بیش از 10 میلیون دوز خواهد رسید که با طی روند فعلی تا پایان سال بیش از 80 درصد جمعیت کشور واکسینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه امروز تنوع واکسن کرونا در بحث تولید داخل و واردات در کشور ما خوب است و سلامتی واکسن مردم در داخل کشور تضمین شده است، افزود: با این حال مردم در مورد تامین سلامتی خود آزاد هستند و می بایست در انتخاب واکسن تزریقی حق انتخاب داشته باشند. 

عالی زاده به خط تولید واکسن کرونا در کشور نیز اشاره کرد و گفت: شایعات مختلفی در این خصوص مطرح می شود ولی مهمترین بحث کنترل کیفی تولید واکسن کرونا در داخل کشور است؛ چرا که ما به دنبال کیفیت واکسن های تولید داخل هستیم و کیفیت محصول تولید شده مهمتر از تعداد تولیدی در روز است.

 کاشف و فناور واکسن کووایران برکت با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید واکسن کوو ایران برکت یک میلیون و 200 هزار دوز در هفته است، ابراز داشت: به عبارتی روزانه حدود 200هزار دوز واکسن کوو ایران برکت در کشور تولید می شود که رقم قابل ملاحظه ای است و بزودی افزایش نیز می یابد.

وی با اشاره صادرات واکسن ایرانی، افزود: هم اکنون 15 کشور متقاضی استفاده از واکسن کرونای ایرانی هستند که بعد از تامین نیاز داخل قطعا صادرات نیز خواهیم داشت.

عالی زاده به سایر واکسن های ایرانی تولید شده در مورد ویروس کرونا نیز اشاره کرد و گفت: امروز 7 نوع واکسن ایرانی در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند که دو مورد آنها موفق به اخذ مجوز شده اند  و مابقی نیز در شرف اخذ مجوز هستند.

ظرفیت اردبیل برای ایجاد شهرک واکسن سازی

محقق اردبیلی عرصه علوم پزشکی در پایان سخنان خود خودباوری و اعتماد به نفس را رمز موفقیت خود عنوان کرد و گفت: امیدوارم روزی این ظرفیت در استان اردبیل ایجاد شود که بزرگترین شهرک واکسن سازی کشور در اردبیل راه اندازی شود تا جوانان اردبیلی میدان دار رشته های زیست شناسی و  داروسازی در کشور شوند.

وی افزود: جوانان اردبیلی از ظرفیت های علمی و پزشکی بالایی برخوردارند و این را در عمل بارها ثابت کرده اند و از طرفی در حال حاضر بزرگترین مولفه قدرت در دنیا دستیابی به دانش علوم نوین زیستی است.

رضا عالی زاده دانش آموخته رشته بیوشیمی از دانشگاه تربیت مدرس تهران است که در روستای یزن آباد شهرستان نمین در استان اردبیل به دنیا آمده و امروز یکی از محققان علوم پزشکی و داروهای هایتک در کشور است که توانسته دانش فنی تولید واکسن کوو ایران برکت را ایجاد کند.

 

گفتگو: میلاد آتشگاهی پور

 

انتهای پیام/آ

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد